اولویت های ظفرقندی در ساختمان ایوانک/ مهم‌ترین چالش وزیر بهداشت

اقتصاد ایران: محمدرضا ظفرقندی همزمان با روز پزشک، به عنوان وزیر بهداشت دولت چهاردهم بر مسند کار قرار گرفت تا شرایط نامساعد حوزه سلامت را مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت کشور، باید پاسخگوی مسائل و مشکلاتی باشد که این حوزه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. بنابراین، اولین برنامه ظفرقندی، باید اولویت بندی برنامه‌ها و اقدامات او خواهد بود.

حضور ظفرقندی در ساختمان ایوانک، مصادف شده با تجمعات و اعتراضات جامعه پرستاری کشور و شاید همین موضوع را بتوان مهم‌ترین چالش پیش روی وزیر بهداشت دولت چهاردهم در شروع کارش در ساختمان ایوانک دانست.

در عین حال، وزیر بهداشت باید با اولویت بندی کارها و برنامه‌هایی که در دستور کار دارد، مسیر حرکت خود را مشخص کند.

ابراهیم نوری گوشکی متخصص پزشکی خانواده، گفت: تنها درخواست من از وزیر بهداشت این است که یکبار برای همیشه با استفاده از توانمندی‌های موجود، برنامه پزشکی خانواده را به صورت تمام عیار و در قالب نظام سطح‌بندی و واقعی کردن تعرفه‌ها و تجمیع بیمه‌ها در روستاها و شهرها اجرا کند.

وی افزود: اگر همین اقدام انجام شود، ظفرقندی تمامی مأموریت‌های خود را در حوزه سلامت به سرانجام خواهد رساند.

آصف مهدوی دبیر شورای سیاستگذاری صادرات سازمان غذا و دارو، گفت: همه مسائل مرتبط با دارو بر عهده سازمان غذا و دارو نیست و مثلاً در مورد طرح دارویار علاوه بر سازمان، نهادهای دیگری هم دخیل هستند. وزن سازمان در دولت باید افزایش یابد. اساسنامه سازمان هم باید طبق برنامه هفتم توسعه، تدوین و ابلاغ شود.

وی افزود: اگر روابط بین دستگاهی و بیرونی اصلاح شود، روابط و فرایندهای داخلی سازمان هم اصلاح خواهند شد. در مورد برون‌سپاری کارهای خوبی در سازمان انجام شد که به آخر دولت رئیسی رسیدیم که امیدواریم در دولت جدید نیز این روند ادامه یابد.

یونس عرب مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفت: ظفرقندی با توجه به رأی شکننده از مجلس، باید ارتباط خود را با خانه ملت تقویت کند و در همین راستا نقش معاونت پارلمانی وزارت بهداشت مهم خواهد بود.

وی افزود: سازمان غذا و دارو و معاونت درمان در چند سال اخیر بسیار بیماران خاص را آزار داده‌اند و برنامه‌ریزی درستی در ارتباط با بیماران خاص نداشته‌اند. مثلاً از ۱۳۹۷ که پیگیر افزایش فضای فیزیکی بیماران تالاسمی در تهران هستم، حتی یک تخت درمانی برای بیماران تالاسمی در تهران و کل کشور اضافه نشده است و این ظلم بزرگی است که به بیماران تالاسمی شد.

محمدرضا سقائیان فرد فعال صنفی حوزه سلامت، گفت: انتظار داریم ظفرقندی نگاه شایسته‌سالاری داشته باشد و افراد شایسته و توانمند را فارغ از تعلقات سیاسی در وزارت بهداشت به کار بگیرد.

وی افزود "تقویت ساختارهای بهداشتی و تقدم بهداشت بر درمان از دیگر درخواست‌ها از ظفرقندی است که رهبری هم همواره بر آن تاکید داشته‌اند اما متأسفانه در دوره‌های گذشته درمان همیشه بر بهداشت مقدم بوده است. معاون بهداشت باید از جنس بهداشت انتخاب شود، برخلاف دوره‌های قبل هم همواره این معاونت توسط کادر درمان مدیریت شده است. موضوع تعارض منافع هم باید در وزارت بهداشت حل و فصل شود.

محسن اسدی لاری مدیرکل پیشین امور بین‌الملل وزارت بهداشت، گفت: مهم‌ترین اولویت ظفرقندی در وزارت بهداشت با همراهی پزشکیان، تأمین منابع مالی مورد نیاز حوزه سلامت است.

وی افزود: باید تحولی در حوزه سلامت با اجرای برنامه پزشکی خانواده و پرونده الکترونیک سلامت رخ دهد.

اسدی لاری ادامه داد: وضعیت نابسامانی در حوزه دارو و واکسن وجود دارد که باید به سرعت در این زمینه نیز اقدامات لازم انجام شود.

محمد آسایی مشاور اسبق وزیر بهداشت، گفت: ظفرقندی باید به سرعت معاونان، مدیران و مشاوران خود را انتخاب کند.

وی افزود: باید یک سری از کارها که به سرعت و در کوتاه مدت قابلیت اجرا دارند، اجرا شوند. کارهای زیرساختی هم جای خود را دارد.

آسایی ادامه داد: اجرای برنامه پزشکی خانواده و تنظیم شیوه‌نامه آن باید در اولویت ظفرقندی باشد نه به صورت پایلوت بلکه به صورت کشوری. همچنین کشور باید در برابر اپیدمی‌های احتمالی آمادگی پیدا کند.

وی افزود: اگر برنامه ادغام بهداشت و درمان و تشکیل معاونت سلامت وجود دارد و اقدامات زیربنایی از این دست باید به نیمه نخست سال آینده موکول شوند.

آسایی تاکید کرد: مشکل اعتراض پرستاران هم باید به سرعت با پاسخگویی به نیازهای آنها برطرف شود.

حسن بایرامی از مدیران پیشین سازمان غذا و دارو گفت: به نظر من ظفرقندی باید حمایت از تولید داخلی دارو را در دستور کار خود قرار دهد و به جای واردات فوریتی دارو، به سمت تولید داخلی داروهای با کیفیت برویم.

وی افزود: ظفرقندی می‌تواند مبتنی بر آمارنامه بازار دارویی کشور را به خوبی مدیریت کند.

سلمان مریدی دانشجوی دکترای سیاست‌گذاری سلامت از دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: ظفرقندی باید در نخستین فرصت حرف پرستاران را بشنود و به مطالبات آنها رسیدگی کند. در ادامه هم باید حرف سایر اقشار پزشکی شنیده شود، چرا که ادامه راه در حوزه بهداشت و درمان به همراهی ذی‌نفعان نیاز دارد.

به نظر می‌رسد، وزیر بهداشت دولت چهاردهم که کار خود را همزمان با روز پزشک آغاز کرده است، مأموریت سخت و دشواری برای مدیریت نظام سلامت کشور دارد. از بحران پرستاری تا مهاجرت کادر درمان و…، مشکلاتی است که ظفرقندی باید برای آنها تدبیر کند و راهکار داشته باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ