مواد شیمیایی در لوازم آرایش احتمال عوارض بارداری را افزایش می دهد

اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید هشدار می دهد مواد شیمیایی که معمولاً در ضد آفتاب، مواد آرایشی و سایر محصولات مراقبت شخصی وجود دارد، می توانند بارداری ها را در معرض خطر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که وجود فنل ها و پارابن ها در این محصولات خطر ابتلاء به فشار خون بارداری را ۵۷ درصد افزایش می‌دهند، به ویژه در ۲۴ تا ۲۸ هفته حاملگی.

«جولیا وارشاوسکی»، محقق ارشد مطالعه از دانشگاه بوستون، گفت: «ما مواد شیمیایی ای را در صابون‌های روزمره، لوسیون ها، لوازم آرایش، ضد آفتاب و سایر محصولات مراقبت شخصی و محصولات مصرفی پیدا کردیم که خطر فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.»

محققان گفتند فنل ها و پارابن ها به عنوان فیلترهای اشعه ماورا بنفش در ضد آفتاب و برای جلوگیری از رشد مضر باکتری‌ها در مواد آرایشی استفاده می‌شوند.

تیم تحقیقاتی در یادداشت‌های پس زمینه گفتند که پارابن ها به تنهایی در حدود ۸۰ ٪ از محصولات مراقبت شخصی استفاده می‌شوند.

ارتباط فنل ها و پارابن ها با فشار خون بالا در بارداری نگران کننده است. فشار خون بالا در دوران بارداری باعث کاهش جریان خون به جفت می‌شود، بنابراین ممکن است جنین در معرض گرسنگی اکسیژن و مواد مغذی قرار گیرد. در نتیجه جنین ممکن است از رشد محدود، وزن کم هنگام تولد و تولد زودرس رنج ببرد.

برای مادر باردار نیز این عارضه خطرناک است و خطر عوارض آنها مانند پره اکلامپسی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

همچنین این احتمال بیشتر است که هر دو مادر و کودک مدت‌ها پس از بارداری از فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی رنج ببرند.

برای این مطالعه، محققان سلامت بیش از ۱۰۰۰ زن باردار در شمال پورتوریکو را پیگیری کردند.

آزمایش ادرار میزان ۱۲ فنل و پارابن را برای هر مادر باردار نشان داد که فشار خون آنها قبل و بعد از بارداری آنها آزمایش شد.

محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند: «به طور کلی، ما دریافتیم که قرار گرفتن در معرض فنل ها و پارابن ها در دوران بارداری با ایجاد تفاوت در فشار خون مادر همراه است و علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی، خطر فشار خون بالا در دوران بارداری، به ویژه در اواخر بارداری را افزایش می‌دهد.»

محققان گفتند دلایل مختلفی وجود دارد که این مواد شیمیایی باعث افزایش فشار خون در زنان باردار می‌شود.

محققان خاطرنشان کردند که فنل ها و پارابن ها باعث افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو در انسان می‌شوند که با فشار خون بالا مرتبط است.

آنها افزودند که این مواد شیمیایی همچنین هورمون‌ها را در انسان مختل می‌کنند و این هورمون‌ها نیز در تنظیم فشار خون نقش دارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ