چرا گربه‌ها وسایل خانه را چنگ می‌زنند و خراش می‌دهند؟

اقتصاد ایران: مطالعه‌ی جدیدی نشان می‌دهد که استرس، حضور کودکان و فعالیت‌های شبانه، عوامل اصلی خراشیدن وسایل توسط گربه‌ها هستند؛ اما چگونه این رفتار را کاهش دهیم؟

خراشیدن و چنگ‌زدن سطوح و وسایل خانه، رفتاری طبیعی در گربه‌ها است. مطالعه‌ای جدید، توضیح می‌دهد که چرا برخی گربه‌های محبوب ما به مراتب ویرانگرتر از دیگر گربه‌ها هستند و رسماً وسایل خانه را تخریب می‌کنند. البته، هدف گربه‌ها از این قبیل رفتارهای بازیگوشانه، به‌زحمت انداختن ما نیست.

یاسمین سالگریلی دمیرباش، محقق دامپزشکی از دانشگاه آنکارا در ترکیه، می‌گوید: «ما در مطالعه‌ی جدید نشان دادیم که عوامل خاصی مانند حضور کودکان در خانه، ویژگی‌های خاص شخصیتی گربه‌ها و میزان فعالیت آن‌ها، تأثیر زیادی بر شدت رفتار خراشیدن دارند.»

گربه‌ها در خانه باید سطوحی مخصوص خراشیدن داشته باشند، زیرا این فعالیت به تیز نگه‌داشتن ناخن‌های آن‌ها کمک و از رشد بیش‌از‌حد آن‌ها و بروز مشکلات بهداشتی، جلوگیری می‌کند. وجود سطوح خاص برای خراشیدن در خانه، همچنین به عنوان علامتی برای تعیین قلمرو عمل می‌کند و به گربه‌ها امکان می‌دهد تا با سایر همنوعانشان ارتباط برقرار کنند.

به هر حال، مشکلات ممکن است به قوت خود باقی بمانند. بر اساس یافته‌های سالگریلی دمیرباش و همکارانش از پرتغال، کانادا و فرانسه، هرچقدر سرپرست گربه از خراشیدن کاناپه چرمی گرانقیمتش بیشتر ناراحت شود، گربه احتمالاً در پاسخ به تنش اجتماعی افزایش‌یافته، وسایل خانه را بیشتر خراش می‌دهد.

استرس، عامل اصلی خراشیدن بیش‌از‌حد وسایل خانه توسط گربه‌های خانگی است

محققان در مطالعه‌ی جدید، بر اساس نظرسنجی از بیش‌از ۱۲۰۰ سرپرست گربه که هرکدام فقط یک گربه داشتند، دریافتند که استرس، عامل اصلی خراشیدن بیش‌از‌حد وسایل خانه توسط گربه‌های خانگی است. اگرچه داده‌های خودگزارش‌شده ممکن است مستعد جهت‌گیری باشد، اما ارتباط یافت‌شده توسط محققان در داده‌ها، بسیار قانع‌کننده بود. سالگریلی دمیرباش می‌گوید: «ما به رابطه‌ی آشکاری بین عوامل محیطی و رفتاری خاص و همچنین، افزایش رفتار خراشیدن در گربه‌ها پی بردیم.»

سالگریلی دمیرباش ادامه می‌دهد: «به‌ طور ویژه، حضور کودکان در خانه و همچنین، سطوح بالای بازی و فعالیت‌های شبانه، به شکل مشهودی به افزایش رفتار خراشیدن منجر می‌شود. گربه‌هایی که به عنوان پرخاشگر یا مشکل‌ساز توصیف شده‌اند نیز میزان بیشتری از رفتار خراشیدن را نشان دادند.»

گربه سفید سیاه نارنجی در خانه در حال خراشیدن ستون طنابی دست ساز اسباب بازی شخصی خودش
تهیه سطوح جایگزین برای خراشیدن (حتی دست‌ساز، مانند تصویر فوق) در نزدیکی محل انتخابی و موردعلاقه خود گربه، مثلاً کنار مبل‌ها و روی فرش، باعث می‌شود که گربه، وسایل خانه را به حال خودشان بگذارد.

اما چگونه می‌توانیم رفتار مخرب گربه‌هایمان را تغییر دهیم؟

سالگریلی دمیرباش توصیه می‌کند: «فراهم‌کردن مکان‌های امن برای پنهان‌شدن، نقاط مرتفع برای دیده‌بانی و ایجاد فرصت برای بازی‌کردن به اندازه‌ی کافی، می‌تواند به کاهش استرس گربه‌ها کمک کرده و آن‌ها را به فعالیت‌های سازنده‌تری مشغول کند.»

پس اگر گربه‌ی شما نیز مکان‌های ممنوعه را می‌خراشد و با وسایل خانه ناخن‌هایش را تیز می‌کند، مهم است که از استراتژی‌های تقویت مثبت بهره بگیرید و از روش‌هایی که ممکن است استرس گربه را تشدید کنند، اجتناب کنید. یکی از این تدابیر مثبت، تهیه‌ی سطوح جایگزین برای خراشیدن در نزدیکی محل انتخابی توسط خود گربه است.

گربه‌ها معمولاً وسایلی را خراش می‌دهند که برای آن‌ها مهم هستند

گربه‌ها معمولاً مکان‌ها و وسایلی را خراش می‌دهند که از نظر اجتماعی، برای آن‌ها دارای اهمیت هستند. آن‌ها احتمالاً به عنوان راهی برای ابراز وضعیت عاطفی خود، به این عمل روی می‌آورند. بنابراین، مکان پایه برای خراشیده‌شدن توسط آن‌ها، برایشان مهم است. همچنین، ضروری است که به نحوی با گربه‌تان بازی کنید که برای او مناسب باشد. به گفته‌ی محققان، گربه‌هایی که برای مدتی طولانی با سرپرستان خود بازی می‌کردند، احتمالاً به دلیل استرس ناشی از تحریک بیش‌از‌حد، وسایل را هم بیشتر می‌خراشیدند.

گروه محققان در مقاله‌ی منتشرشده توصیه می‌کنند: «تشویق به بازی‌های تعاملی منظم و کوتاه‌مدت، همراه با ارائه‌ی اسباب‌بازی‌های مناسب، می‌تواند به کاهش استرس و در نتیجه، کاهش رفتارهای نامطلوبی مانند خراشیدن وسایل، کمک کند.»

گربه‌ها واقعاً موجودات خاصی هستند. آن‌ها درباره‌ی بسیاری از موارد، از جمله نحوه‌ی نوازش‌شدن و محبت‌دیدن از ما، سلیقه‌های بسیار متنوعی دارند. تلاش برای شناسایی عوامل استرس‌زای خاص مسئول واکنش خراشیدن در گربه، می‌تواند به یافتن راه‌حل‌های مناسب برای کاهش این قبیل رفتارهای مشکل‌ساز، کمک کند.

سالگریلی دمیرباش می‌گوید: «درک انگیزه‌های عاطفی پشت رفتار خراشیدن، مانند ناامیدی، که به نظر می‌رسد با ویژگی‌های شخصیتی و عوامل محیطی در ارتباط است، به سرپرستان گربه‌ها این امکان را می‌دهد که به طور مستقیم، به این قبیل مسائل بپردازند و آن‌ها را حل کنند.»

فرومون‌های آرامش‌بخش در گربه، می‌توانند به کاهش تنش آن‌ها کمک کنند. همچنین، محققان در حال بررسی سایر روش‌های آرام‌بخشی گربه‌ها هستند.

سالگریلی دمیرباش نتیجه می‌گیرد: «یافته‌های ما می‌تواند به سرپرستان گربه‌ها کمک کند تا خراشیدن را مدیریت کنند و به وسایل مناسب انتقال دهند. این روش به ایجاد محیط زندگی سازگارتر برای گربه‌ها و صاحبان آن‌ها، کمک می‌کند.»

گربه‌ها بیش از ۱۰ هزار سال است که در کنار ما حضور دارند، از محصولات کشاورزی ما محافظت و ما را سرگرم کرده‌اند، دوست و همراه ما بوده‌اند و به ما محبت کرده‌اند. تلاش برای درک بهتر این دوستان کوچک پشمالو، کمترین کاری است که می‌توانیم برای آن‌ها انجام دهیم.

مطالعه در مجله Frontiers in Veterinary Science منتشر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ