یکی از معضلات خوزستان نبود کارخانجات تولید دارو است

اقتصاد ایران: اهواز معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی از معضلات اصلی استان در زمینه دارو، نبود کارخانجات داروسازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مسعود مهدوی نیا عصر امروز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در حوزه غذا و دارو، شاخص‌ها و عملکردها، همچنین دستاوردهایی وجود دارد و در مدت سه ساله حدود ۳۸ دستاورد در این حوزه اتفاق افتاده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بخش دارویی حوزه مذکور گفت: یکی از معضلات اصلی استان در زمینه دارو، عدم وجود کارخانجات داروسازی و هلدینگ های دارویی است که حاشیه امنیت دارویی خوزستان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه هیچ گاه کارخانه سرم سازی و شرکت‌های تولیدکننده زیرساخت مواد اولیه دارویی نداشته‌ایم، تصریح کرد: در مدت سه سال با رایزنی هلدینگ های مختلف، یک هلدینگ وابسته به تأمین اجتماعی با استانداری تفاهم نامه‌ای امضا کرد که بر اساس آن اولین شرکت تولید کپسول‌های ژلاتین دارویی که یکی از ضروریات اصلی تولید داروهای با تکنولوژی جدید است، ایجاد می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اعلام اینکه همچنین تاکنون مساله شهرک دارویی در خوزستان مطرح نشده بود، عنوان کرد: در اجلاسیه سال گذشته ریاست غذا و داور، دکتر سرمست و استانداری خوزستان تفاهم نامه سه جانبه ای برای راه اندازی شهرک دارویی امضا شد تا شرکت‌های دارویی و سرمایه گذار ها برای راه اندازی این محل ورود کنند.

دکتر مهدوی نیا گفت: در بحث غذا و دارو گمرکات خوبی در استان فعال است، حدود هشت گمرک در زمینه واردات حوزه کالاهای سلامت محور وجود دارد که عمدتاً در بندر امام هستند. به دلیل محدودیت‌هایی کشتی‌ها باید سریع‌تر محل را ترک کنند و جواب دهی طولانی مدت آزمایش‌ها یکی از عوامل توقف آنها بود که حدود ۵۰ روز زمان می‌برد اما با توجه به مجهز شدن آزمایشگاه‌ها به دستگاه، های تک و پیشرفته جواب دهی به حداکثر پنج روز رسید.

وی یکی از موفقیت‌های حوزه آزمایشگاهی را توسعه ارائه خدمات خواند و گفت: یکی از معضلاتی که اکنون مطرح است، صادرات محصولات کشاورزی بوده که در حال حاضر آزمایشگاه‌ها تجهیز شده و دیگر نمونه‌ها خارج از استان نمی‌روند به همین دلیل صادرات با کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تاکنون سیر منابع دارویی و ملزومات پزشکی خوب نبوده و نظارت‌ها حداقل بوده، اظهار کرد: کسوراتی که اتفاق افتاد باعث می‌شد تأمین پول دارو برای مراکز درمانی ضعیف شود، به حمدالله واحدهای مربوطه فعال و سودهی مراکز درمانی از تراز منفی به مثبت تبدیل شد.

مهدوی نیا با اعلام اینکه برای موارد بحرانی نیاز به انبار استراتژیک بوده تا در این مواقع انبارش دارو وجود داشته باشد، عنوان کرد: به طور مثال سال گذشته که کشور در زمینه سرم دچار بحران شده بود، مراکز درمانی خوزستان با حداقل چالش‌ها مواجه شد.

وی افزود: توسعه فضای آزمایشگاهی به میزان حدود ۵۰ درصد انجام شده است. همچنین تا پیش از آن مجوز انجام آزمایشات فلزهای سنگین بر محصولات نهاده‌های انسانی که وارد کشور می‌شد به استان داده نمی‌شد اما در حال حاضر مجوز گرفته شده و توانستیم با توسعه این فضا، دستگاه‌های تک را مستقر کنیم که می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها تنها در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تعامل با پتروشیمی یکی از اهداف ما بود، تصریح کرد: پتروشیمی تاکنون بیشتر روی صنایع بالادستی کار می کرده و بدون ارزش افزوده محصولات به فروش می‌رسید اما اکنون بر صنایع پایین دستی کار می‌کنند.

مهدوی نیا افزود: برای تأمین شیرخشک ۲ بخش وجود دارد یکی تأمین و آوردن در استان و دیگری خرید توسط داروخانه‌ها است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه خوزستان استانی با موالید بالا است، تأمین و گرفتن سهمیه مازاد به خوبی صورت می‌گیرد، انبارهای شرکت توزیع به مقدار کافی و حتی برخی موارد مازاد بر نیاز استان وجود دارد اما متأسفانه سازمان‌های بیمه گر خصوصاً تأمین اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها، پول داروخانه‌ها را واریز نکردند که این امر سبب شده توان تأمین شیرخشک را نداشته باشند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: اگر داروخانه‌ها نمی‌توانند به صورت مقطعی شیرخشک تأمین کنند به دلیل ذکر شده است لذا دولت از طریق سازمان هدفمندسازی، تفاوت نرخ را به حساب داروخانه‌ها واریز کنند تا بتوانند خرید را انجام دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ