عقب نشینی آمریکا به سود اسرائیل،دستاورد سفر بلینکن به منطقه!

اقتصاد ایران: ارزیابی ناظران منطقه ای حاکی از آن است که سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به غرب آسیا برای فراهم کردن مقدمات جهت احیای مذاکرات آتش بس در غزه میان حماس و اسرائیل، تغییر و تحول قابل توجهی در مواضع صهیونیست‌ها ایجاد نکرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به منطقه خوشبینی خود نسبت به موفقیت مذاکرات و برقراری آتش بس در نوار غزه اعلام کرده است. وی همچنین از حماس خواسته تا با این روند موافقت کند و به مذاکرات بپیوندد، اما به نظر می‌رسد خوشبینی بلینکن ریشه‌ای در واقعیت ندارد.

طرح آتش بس جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در آخرین روز ماه مه 2024 (11 خرداد) منتشر شد. این طرح که سه مرحله را برای برقراری آرامش کامل و همیشگی در نوار غزه پیشنهاد می‌کرد، یک بازه زمانی 6 ماهه را برای روند تحولات در نظر می‌گرفت.

مرحله نخست این طرح که 6 هفته به طول می‌انجامد، پنج اقدام را دربر می‌گیرد: آتش‌بس کامل و همه‌جانبه، خروج نیروهای ارتش صهیونیستی از نواحی پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از اسرای زن و اسرای مجروح و سالمند و تحویل اجساد اسیران کشته‌شده رژیم‌صهیونیستی، در مقابل آزادی تعدادی از اسیران فلسطینی، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازلشان در غزه از جمله مناطق شمالی غزه، افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه (میانگین 600 کامیون در روز). همزمان با این برهه زمانی 6 هفته‌ای، رژیم‌صهیونیستی و حماس در خصوص آتش‌بس دائم مذاکره خواهند کرد؛ اما اگر مذاکرات بیش از شش هفته ادامه یافت، آتش‌بس نیز استمرار خواهد یافت.

مرحله دوم، با سه گام همراه خواهد شد؛ پایان دائمی درگیری و اقدامات خصمانه، تبادل تمام اسیران زنده، از جمله اسیران نظامی رژیم‌صهیونیستی و نهایتاً عقب‌نشینی نیروهای ارتش صهیونیستی از نوار غزه. مرحله دوم نیز شامل دو مرحله خواهد بود؛ شروع طرح بزرگ بازسازی نوار غزه و دوم تحویل اجساد باقیمانده از اسیران رژیم صهیونیستی نزد مقاومت فلسطین.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در همان زمان مخالفت خود را با این طرح سه مرحله‌ای اعلام کرد و از آن هنگام بارها نتانیاهو در جریان مذاکرات سنگ اندازی کرده است. از جمله چند بار در جریان مذاکرات شروطی را به دستور کار هیئت مذاکره‌کننده صهیونیستی اضافه کرد. این امر حتی اعتراض هیئت مذاکره کننده اسرائیلی را نیز در پی داشت.

اما دولت بایدن در ماه جاری یک بار دیگر تلاش‌های خود برای جدی‌تر کردن مذاکرات را در پیش گرفت. در این راستا آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد و از آنجا نیز راهی قطر شده است.

بلینکن در فلسطین اشغالی علاوه بر دیدار با نتانیاهو، با اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. او سپس در یک کنفرانس خبری از موافقت تل آویو با طرح بایدن خبر داد. این در حالی است که مقامات اسرائیلی مواضع متفاوتی را در این باره مطرح می‌کنند.

برای نمونه نتانیاهو در دیدار شب گذشته خود با خانواده اسیران صهیونیست دربند در نوار غزه اعلام کرد که شانس دستیابی به توافق در این مذاکرات زیاد نیست. نتانیاهو همچنین اعلام کرده که به هیچ عنوان حاضر به عقب نشینی از محور فیلادلفیا در جنوب نوار غزه نیست. در واقع تنها تحول مثبت واقعی در مواضع اسرائیلی ها این است که با فشار مستقیم بایدن و بلینکن حاضر به جدی گرفتن مذاکرات و آماده سازی تیم مذاکره کننده در سطح روسای موساد و شاباک برای مذاکرات احتمالی شده است.

آنتونی بلینکن ,

 

4 شرط اسرائیل برای ورود به مذاکرات

صهیونیست‌ها از زمان انتشار طرح بایدن دست کم 4 شرط را برای ورود جدی‌تر به مذاکرات مطرح کرده‌‍اند. اولین شرط آنها حفظ دو محور نتصاریم - که غزه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کند- و فیلادلفیا و عدم عقب‌نشینی از آنهاست. شرط دیگر اسرائیلی‌ها این بوده که مجبور به پذیرش فهرست زندانیان فلسطینی مورد نظر حماس برای آزادی در جریان تبادل اسیران اسرائیلی نباشند و هرکس که بخواهند را از این فهرست حذف کنند تا حماس نتواند از این طریق مبارزان سطح بالا و شناخته شده همچون مروان برغوثی و احمد سعدات را از زندان اسرائیل آزاد کند.

شرط دیگر اسرائیل نیز این بوده که آزادی گروهی از زندانیان فلسطینی به شرط تبعید آنها به دیگر کشورهای خارجی باشد و حق سکونت در سرزمین‌های فلسطینی، یعنی کرانه باختری و نوار غزه را نداشته باشند.

با این حال فشارهای دولت بایدن در هفته های اخیر به اسرائیل باعث شده تل آویو، حاضر به قبول برخی عقب‌نشینی‌های جزئی از این 4 شرط شود. اما در خوش‌بینانه‌ترین برداشت نیز به سختی می‌توان گفت عقب نشینی‌های اسرائیل از شروط یاد شده حتی به 30 درصد می‌رسد.

 

 

برای مثال بلنیکن ادعا کرده است که اسرائیل حاضر شده از بخشی از دو محور نتصاریم و فیلادلفیا عقب نشینی کند یاحتی وتوی زندانیان فلسطینی را به 100 نفر و زندانیان تبعیدی را به 300 نفر محدود کند. در حقیقت می‌توان گفت این اسرائیل نیست که مواضع خود را با آمریکا در این باره منطبق ساخته است، بلکه در عمل به نظر می‌رسد بلینکن و کاخ سفید در حال عدول از طرح کلی بایدن و عقب نشینی از اصول آن به نفع تل آویو هستند. در نتیجه می‌توان گفت بلینکن همان مواضع نتانیاهو را با اندکی انحراف معیار و با ادبیاتی دیگر بیان کرده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ