پکن: آمریکا در دریای جنوبی چین دخالت نکند

اقتصاد ایران: در پی برخورد شناورهای گارد ساحلی فیلیپین و چین در طی روزهای اخیر در دریای جنوبی چین، واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای به حمایت از فیلیپین پرداخته که منجر به واکنش مقامات چینی شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سخنگوی سفارت چین در مانیل در واکنش به اظهارات مقامات غربی درباره تقابل شناورهای چین و فیلیپین با یکدیگر در دریای جنوبی چین، با انتشار  بیانیه‌ای اظهار داشت: آمریکا و دیگر کشورهای غربی، طرف‌های مربوط به مسئله دریای چین جنوبی نیستند و نباید در اختلافات دریایی بین چین و فیلیپین دخالت کنند. ما از این کشورها می‌خواهیم تا از تحریک و تقابل در این منطقه و ایجاد تنش بیشتر دست بردارند.

در این بیانیه همچنین آمده است: در 19 اوت، دو کشتی گارد ساحلی فیلیپین بدون کسب اجازه از دولت چین وارد آیهای اطراف پایاب شیِن بین در جزایر نانشا شدند. این کشتی‌ها هشدارها و توصیه‌های کشتی‌های گارد ساحلی چین را نادیده گرفته و به شکلی خطر آفرین با شناورهای چینی برخورد داشتند.

در همان روز وقوع حادثه، وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه‌ای در جهت حمایت از فیلیپین منتشر کرد و برخی سفارت‌های هم ‌پیمان آمریکا در فیلیپین نیز به سرعت موضع‌گیری کردند، که این امر موجب خشم مقامات پکن شد.

سخنگوی سفارت چین افزود: وزارت امور خارجه چین و اداره گارد ساحلی چین با انتشار بیانیه‌های رسمی  و ویدیوهای حادثه، حقیقت را روشن و واقعیت‌ها را آشکار کرده است. با این حال سوالی که بوجود می آید این است که موضع این کشورها بر چه اساس است و اتهامات آنها بر چه شواهدی استوار است؟ چگونه به سرعت می‌توانند قضاوت کنند که حق با چه کسی است؟ آیا آنها قاضی و هیئت منصفه خودخوانده‌اند؟

این مقام چینی ضمن اشاره به بند پنجم "بیانیه رفتار طرفین در دریای چین جنوبی" بیان کرد: هیچ یک از طرفین نباید اقداماتی انجام دهند که موجب پیچیده‌تر شدن یا گسترش اختلافات و تأثیر بر صلح و ثبات منطقه شود. شین بین به عنوان یک جزیره غیرمسکونی باید در وضعیت خالی از سکنه و بدون تأسیسات باقی بماند. آیا آنها از این موضوع آگاه نیستند؟ اگر آنها واقعاً به صلح و ثبات در منطقه دریای چین جنوبی اهمیت می‌دهند، چرا به تحریک و ایجاد تنش ادامه می‌دهند؟

سخنگوی سفارت چین در آخر تاکید کرد: چین همیشه متعهد به حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات دریایی با فیلیپین از طریق گفتگو و مشورت بوده است. چین امیدوار است که فیلیپین به تعهدات خود پایبند بوده و با چین برای مدیریت صحیح اوضاع در دریای جنوبی چین همکاری کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ