جمعی از نویسندگان، شرکت هوش مصنوعی آنتروپیک را دادگاهی می‌کنند

اقتصاد ایران: شرکت هوش مصنوعی آنتروپیک، به‌علت استفاده از آثار جمعی از نویسندگان برای تعلیم هوش مصنوعی خود، دادگاهی شد.

بنابر گزارش رویترز، گروهی از نویسندگان، شرکت آنتروپیک را به‌ آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود با استفاده از کتاب‌های الکترونیکی دارای حق کپی رایت متهم کرده و علیه این شرکت نوپا، شکایتی تنظیم کرده‌اند.

نویسندگان یک دادخواست جمعی در دادگاهی در کالیفرنیا مطرح کرده‌اند و در آن ادعا می‌کنند که آنتروپیک با دزدیدن صدها هزار کتاب دارای حق کپی‌رایت، کسب‌وکاری چند میلیارد دلاری ساخته است. در دادخواست نویسندگان آمده است که آنتروپیک از یک مجموعه داده‌‌ی گسترده و متن‌باز به‌نام «The Pile» برای آموزش سری چت‌بات‌های هوش مصنوعی خود موسوم‌به Claude استفاده کرده است.

در داخل مجموعه داده‌ی «The Pile»، بخشی به نام Books3 وجود دارد که یک کتابخانه‌ی عظیم از کتاب‌های الکترونیکی است که حق کپی‌رایت آن‌ها رعایت نشده و آثار نویسندگانی مانند استیون کینگ، مایکل پولان و هزاران نویسنده‌ی دیگر را شامل می‌شود. آنتروپیک اوایل این ماه، تأیید کرد که از The Pile برای آموزش هوش مصنوعی Claude استفاده کرده است.

در این دادخواست آمده است: « شرکت آنتروپیک به‌طور قطع، نسخه‌هایی از پایگاه‌های داده‌ی عظیم The Pile و Books3 را دانلود و از آن‌ها برای توسعه‌ی کار خود استفاده کرده است. اما این درحالی است که آن‌ها به‌خوبی می‌دانستند این مجموعه داده، حاوی مطالب دارای حق کپی‌رایت است که به‌طور غیرقانونی، از وبسایت‌های مخرب دانلود شده‌اند.» نویسندگان خواستار آن هستند که دادگاه، دادخواست جمعی آن‌ها را تأیید و آنتروپیک را مجبور به پرداخت خسارت‌ مالی کند؛ همچنین با وضع قوانین جدید، از استفاده‌ی این شرکت‌ها از مطالب دارای حق کپی‌رایت، جلوگیری شود.

مقالات مرتبط
  • رابطه تجاری گوگل و آنتروپیک زیر ذره‌بین بریتانیا می‌رود
  • مدیرعامل آنتروپیک: هزینه تعلیم هوش مصنوعی به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید

هرچند در این دادخواست نوشته شده است که Books3 از نسخه‌ی رسمی The Pile حذف شده است، اما شاکیان ادعا می‌کنند که نسخه‌ی اصلی آن، هنوز دردسترس است. همچنین، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که شرکت‌هایی مانند آنتروپیک و اپل، مدل‌های هوش مصنوعی خود را با استفاده از هزاران زیرنویس ویدیوی یوتیوب موجود در The Pile، آموزش داده‌اند.

سال گذشته نیز مایک هاکبی، فرماندار سابق آرکانزاس آمریکا، و برخی از نویسندگان سرشناس، شکایت مشابهی را علیه متا، مایکروسافت و EleutherAI، سازمان غیرانتفاعی پشت The Pile، به‌دلیل دزدی از آثارشان و استفاده از آن‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، مطرح کردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ