بیش از ۱۱ میلیون کندوی زنبور عسل در کشور وجود دارد

اقتصاد ایران: رئیس بخش زنبور عسل مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، از وجود بیش از ۱۱ میلیون کندوی زنبور عسل در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر تاج آبادی، رئیس بخش زنبور عسل مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اینکه صنعت زنبورداری در دهه‌های اخیر در دنیا رشد نسبتاً مناسبی داشته است، گفت: تعداد کلونی‌های زنبور عسل در سال ۱۳۹۶ حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ عدد بود که این مقدار تا سال ۱۴۰۲ به ۱۱ میلیون و ۴۳۰ هزار عدد افزایش یافته است. به عبارتی سالانه حدود ۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

وی افزود: این رشد در ارتباط با تعداد زنبوردارها نیز قابل مشاهده است، به طوری که تعداد آنها با رشد سالانه ۳ درصد به بیش از ۹۴ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ رسید.

تاج آبادی با بیان اینکه میزان تولید عسل طی ۷ سال گذشته رشد ۵۶ درصدی را به ثبت رسانده است، عنوان کرد: اگرچه اکنون میزان تولید عسل در کشور به بیش از ۱۲۰ هزار تن می‌رسد، اما مصرف سرانه طبق آمار سال ۱۴۰۲ حدود ۱۴۰۰ گرم بوده که نسبت به ۷ سال پیش تنها ۳۲ درصد رشد داشته است.

این مسؤول دولتی اجرای تحقیقات جدید بخش زنبور عسل مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در راستای افزایش تولیدات زنبور عسل و مبارزه با آفات و بیماری‌های زنبور عسل را ضروری دانست و ادامه داد: اصلاح نژاد برای تولید ملکه‌های پر تولید و زنبور عسل مقاوم به کنه واروآ، تعیین احتیاجات غذایی زنبور عسل، برند سازی محصولات زنبور عسل و تبیین نقش گرده‌افشانی زنبور از دیگر پروژه‌های تحقیقاتی بود که تاج آبادی به عنوان سرفصل پژوهش‌های بخش زنبور عسل به آنها اشاره کرد.

رئیس بخش زنبور عسل مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز نقش عظیم زنبور عسل در حفظ فلور گیاهی، محیط زیست، جنگل‌ها و همچنین افزایش محصولات کشاورزی به حدی شناخته شده و آشکار است که تولیدات آن مانند عسل، موم و… را تحت تأثیر قرار داده است. در همین راستا پس از نیمه دوم قرن بیستم میلادی هم تعداد کندو و هم میزان تولید عسل در دنیا به طور پیوسته افزایش یافت. به طوری که در حال حاضر پرورش زنبور عسل به عنوان یکی از ابزارها و عوامل بسیار تأثیرگذار بر کشاورزی و برنامه‌ریزی تولید شناخته می‌شود.

تاج آبادی تصریح کرد: زنبور عسل علاوه بر تولید عسل به واسطه تولید محصولاتی مانند موم، بره موم، ژل رویال، زهر زنبور عسل و گرده گل در صنایع مختلفی از جمله پزشکی، داروسازی و تولید لوازم آرایشی نقش مهمی ایفا می‌کند. این در حالی است که صنعت زنبور عسل با ایجاد اشتغال مستقیم برای زنبورداران به واسطه سایر صنایع مرتبط مانند کارگاه‌های کندو سازی، کارخانجات و کارگاه‌های آج موم، داروسازی و… نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ