نشانه‌ قطعی از راه‌ رسیدن بمب‌افکن‌های استراتژیک بی ۲۱

اقتصاد ایران: بمب افکن استراتژیک بی ۲۱ جدیدترین پرنده پنهان‌کار ارتش آمریکا است که اکنون آزمایش‌های گوناگون را از سر می‌گذراند اما نشانه‌های قطعی از ورودش به ناوگان هوایی نیز به چشم می‌خورد.

خبرآنلاین: پایگاه هوایی الزورت در آمریکا برای بمب‌افکن‌های پنهان‌کار جدید بی‌ ۲۱ جا باز می‌کند. برای این کار ۱۷ فروند بمب‌افکن بی۱ لنسر به محل دیگری منتقل خواهند شد.

بمب افکن استراتژیک بی ۲۱ جدیدترین پرنده پنهان‌کار ارتش آمریکا است که اکنون آزمایش‌های گوناگون را از سر می‌گذراند اما نشانه‌های قطعی از ورودش به ناوگان هوایی نیز به چشم می‌خورد.

جا به جا کردن ۱۷ فروند بمب‌افکن بی ۱ لنسر از پایگاه الزورت یکی از نشانه‌ها است. لنسرها از ابتدای سال ۲۰۲۵ به مکان دیگری منتقل خواهند شد تا جا برای پرنده‌های پنهان‌کار جدید باز شود.

پس از جا به جا شدن بمب‌افکن‌های بی ۱ لنسر، پایگاه هوایی الزورت برای میزبانی از بمب‌افکن‌های بی ۲۱ ریدر دستخوش تغییراتی در باند و دیگر امکانات خواهد شد.

پایگاه هوایی الزورت در ابتدای سال ۲۰۲۱ به عنوان پایگاه اصلی عملیاتی ناوگان بمب‌افکن‌های بی ۲۱ ریدر انتخاب شد. از آن زمان تغییرات زیادی در این پایگاه برای ارائه خدمات به بمب‌افکن‌های جدید صورت گرفته است.

بمب افکن بی ۲۱ ریدر در مراحل آغازین تست‌های پروازی را پشت سر می‌گذارد. این بمب افکن پس از بی ۲ اسپریت دومین بمب افکن استراتژیک پنهان‌کار جهان است.

از بی ۲۱ ریدر چه می‌دانیم؟

تا کنون فقط عکس‌های محدودی از نمای روبه‌رو از بمب‌افکن بی ۲۱ ریدر به دست رسانه‌ها رسیده بود اما حالا تصاویری تازه‌ای از این بمب‌افکن مرموز پنهان‌کار منتشر شده است.

تصاویر تازه جزئیات بیشتر درباره طراحی این پرنده و در عین حال تصور بهتری از اندازه واقعی بمب افکن به ما ارائه می‌کند.

بی ۲۱ ریدر با صرف حدود ۲۵ میلیارد دلار هزینه به این مرحله رسیده است و در آینده قرار است جای بمب‌افکن‌های مشهوری چون بی‌ ۲ اسپریت، بی ۱ لنسر و بی ۵۲ را بگیرد.

نسل آینده بمب‌افکن‌های استراتژیک

در معرفی بی ۲۱ از این پرنده مرموز به عنوان نسل آینده بمب‌افکن‌های استراتژیک یا نخستین هواگرد نظامی نسل ششم نام برده‌اند. این پرنده تقریبا سه دهه پس از معرفی بی‌ ۲ اسپریت به جهان معرفی شده است.

بی ۲ اسپریت اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی پا به عرصه گذاشت و در زمان خودش تبدیل به جهشی بزرگ در عرصه هوانوردی نظامی شد.

البته به نظر نمی‌رسد بی ۲۱ همانند اسپریت چنان جهشی در عرصه هوانوردی نظامی باشد چنانچه در طراحی بسیاری از ویژگی‌های اسپریت را به ارث برده است و البته طراحی آن به شکلی است که هزینه ساخت و نگهداری آن به شکل چشمگیری پایین‌تر است.

نشانه‌ قطعی از راه‌ رسیدن بمب‌افکن‌های استراتژیک بی ۲۱

همین هزینه پایین سبب شده است که در مرحله اول برنامه‌ای برای به خدمت گرفتن حدود ۱۰۰ فروند از این بمب‌افکن در پیش باشد. آنچه درباره این پرنده با نسل‌های پیشین بمب‌افکن‌های استراتژیک تفاوت دارد، طراحی آن برای جنگ‌های آینده شبکه محور است.

حسگرهای پیشرفته برای جمع‌آوری اطلاعات

این پرنده مجهز به حسگرهای پیشرفته‌ای است که می‌تواند از منطقه درگیری و تجیهزات دشمن اطلاعات جمع‌آوری کند و همزمان با حمله این اطلاعات را در اختیار دیگر تجهیزات حاضر در درگیری قرار دهد.

توانایی پرواز با و بدون خلبان از دیگر ویژگی‌های بمب‌افکن نورتروپ گرومن بی ۲۱ ریدر است. بی‌ ۲۱ در محفظه بزرگ داخلی خود می‌تواند حجم بزرگی از موشک‌های نسل جدید چون JAASM را در کنار سلاح‌های هسته‌ای حمل کند.

پنهان‌کاری مهم‌ترین ویژگی این پرنده است که آن را در کنار اسپریت تبدیل به تنها بمب‌افکن‌های پنهانکار جهان می‌کند. پنهان‌کاری به پرندگان بزرگی چون بمب‌افکن‌ها قابلیت‌های عملیاتی بالاتری نسبت به پرنده‌های قدیمی‌تر چون لنسر و بی‌ ۵۲ می‌دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ