اقدامات دولت سیزدهم در حوزه پروژه‌های آب و فاضلاب

اقتصاد ایران: شهرکرد-معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص عملکرد سه ساله دولت سیزدهم در حوزه آب در استان گفت: تعداد ۱۶ نیروگاه برق آبی مطالعه شده در استان وجود دارد.

علی حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در خصوص عملکرد سه ساله دولت سیزدهم در حوزه آب در استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های برق اظهار کرد: تعداد ۱۶ نیروگاه برق آبی مطالعه شده در استان داریم و در صدد هستیم تا بر اساس اولویت چند نیروگاه را با مشارکت سرمایه گذاران به اجرا در آوریم.

وضعیت چاه‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری

وی درخصوص وضعیت چاه‌های کشاورزی، افزود: از آنجایی که در استان چهار محال و بختیاری در گذشته نتوانستند به درستی از منابع آب‌های سطحی استفاده کنند اکثراً به حفره چاه‌های کشاورزی روی آورده بودند و از مجموع ۱۲ دشت و آبخوانی که در استان وجود داشت، از ۱۱ آبخوان آنقدر برداشت صورت گرفت که ما با تخلیه مخزن مواجه شدیم و به حالت ممنوعه و ممنوعه بحرانی در آمدند.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این مسائل به اطلاع مردم استان رسید و ما با اطلاع‌رسانی برای صرفه‌جویی و کنترل برداشت‌های مناسب با مطالعاتی که با اداره جهاد کشاورزی و مشترکین داشتیم اعلام نمودیم که تمام چاه‌ها باید حتماً پروانه بهره‌برداری داشته باشند و متناسب با میزان پروانه خود آب برداشت کنند که آب غیر مجاز برداشت نشود.

حیدری عنوان کرد: چنانچه مشترکان از این روش استفاده کنند ما با مدیریت توأمان با شرکت توزیع برق، متخلفینی که برداشت اضافه دارند و از قوانین تمکین نمی‌کنند را شاناسایی کرده و برق آنها را قطع می‌کنیم که این مساله اجرایی شده و همچنان ادامه دارد، چرا که آب‌های زیر زمینی متعلق به نسل آینده است و تلاش می‌کنیم که از آنها صیانت نمائیم.

وضعیت اعتبارات استان چهارمحال و بختیاری

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در استان چهار محال و بختیاری به مدت ۳ سال رکورد جذب اعتبارات را شکستیم و به نوعی بیشترین اعتبارات عمرانی کشور دست ما بود بدون اینکه یک ریال برگشت شده باشد.

حیدری اضافه کرد: عمده این اعتبارات به تناسب شرایط و توانایی دولت بود و حتی پروژه‌های عمرانی سال ۱۴۰۲ را با پول نقد کار کردیم که این مساله باعث شد تا ما رکوردهای ویژه‌ای را در بخش عمران ثبت کنیم و به تبع آن پیمانکاران با دریافت وجه نقد بهتر کار کردند.

وی بیان کرد: در سال جاری هم شروع به کار بخشی با پول نقد و بخشی با اسناد خزانه بوده است، که اسناد خزانه در طرح‌های بزرگ رغبت را برای پیمانکاران کاهش می‌دهد اما با توجه به شرایط مجبور هستیم تا با همین روش به پیش برویم.

پروژه‌های چهارمحال و بختیاری

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به پروژه‌های عمرانی، تاکید کرد: استان چهار محال و بختیاری بین سه حوزه بزرگ کارون، زاینده‌رود و دز قرار گرفته است و ۸۴ درصد استان در منطقه کوهستانی واقع شده، این مسئله باعث می‌شود که بارش‌ها به صورت روان آب جاری شده و به سرعت از استان خارج شوند.

حیدری تصریح کرد: حوزه کارون، حوزه بزرگی است که در زمان‌های گذشته تا ۷/۵ یا ۸ میلیارد متر معکب در سال آورد داشت ولی در سالی که ما گذراندیم میزان آن حدود ۳ میلیارد متر مکعب بود.

وی یادآور شد: در حوزه زاینده‌رود نیز در وضعیت نرمال باید ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب داشتیم که از سال گذشته تا امروز حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آورد داشته‌ایم.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: البته طی ۱۰ سال اخیر تغییراتی در اقلیم اتفاق افتاد مانند بالا رفتن دما، کاهش بازندگی‌ها و مسائلی چون بحث توسعه افزایش جمعیت صنعتی شدن و… که این‌ها باعث شدند که ما نیاز آبی بیشتری داشته باشیم و با توجه به اینکه کاهش بارندگی هم داشتیم می‌طلبید که ما یکسری طرح‌های توسعه‌ای را برای استان در نظر بگیریم.

حیدری افزود: این طرح‌های توسعه‌ای شامل طرح‌های سدسازی و آبرسانی مانند بن به بروجن هستند، این پروژه طرحی بود که مطالعات اولیه آن سال ۱۳۸۵ آغاز شد و عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۰ شروع شد، البته از سال ۱۳۹۰ تا ابتدای دولت سیزدهم طرح فوق ۳۹/۱۱ پیشرفت فیزیکی این طرح بود که در دولت سیزدهم به ۹۷ درصد رسید.

وی ادامه داد: پروژه فوق ۱۲۴ کیلومتر خط اصلی و ۱۳۹ کیلومتر خط فرعی داشته که خط اصلی را انجام دادیم، یک تصفیه خانه اجرا نمودیم و سه ایستگاه پمپاژ بزرگ اجرا کردیم، آبگیر را اجرا و آماده نمودیم و در کل با اینکه بخش اعظمی از این طرح در منطقه کوهستانی قرار گرفته بود سال ۱۲۰۲ با ورود رئیس جمهور شهید طرح را وارد مدار بهره‌برداری نمودیم، البته کارهای فرعی مانند مخزن محوطه سازی و..... هم دارد.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: اما از سوی دیگر سد باباحیدر را که سال ۱۳۸۷ عملیات اجرایی آن آغاز شده بود و بدنه آن ۸۴ متر ارتفاع داشت، ۲۴ متر از بدنه در طی ۱۴ سال اجرا شد و در ۸ ماه از سال ۱۴۰۲، ۲۲ متر بدنه سد اجرا شد و حدود ۲۸ درصد کار در یکسال انجام گردید.

حیدری خاطرنشان کرد: سامانه‌ای داریم مربوط به انتقال آب از سد باباحیدر به طول ۵۰ کیلومتر برای جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر که در شهرهای فارسان، جونقان، باباحیدر، فیل آباد و روستاهای پایین دست ساکن هستند، اجرا می‌شود، این سامانه در مدت ۴ ماه اجرا و یکی از رکوردهای کشور محسوب می‌شود که ۵۰ کیلومتر خط انتقال در ۴ ماه به اتمام رسید.

وی اضافه کرد: طرح دیگر استان به نام آبرسانی به اراضی ناغان که به طول حدود ۸ کیلومتر خط انتقال داشته که اجرا شده است و از رودخانه سبزکوه آغاز شد و در حال احداث محزن و ایستگاه پمپاژ می‌باشیم که در صورت تأمین اعتبار در حدود ۳ ماه به اتمام می‌رسد سد دیگر ما به نام سد گهرو هم که قبل از دولت سیزدهم متوقف شده بود در حال اجرا می‌باشد و بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: یکی از برنامه‌های که در دستور کار است طرح جامع استان است که حدود دو سال بر روی آن مطالعه انجام دادیم و تمامی منابع آبی استان را در این طرح دیدیم که تصویب و تقدیم وزارت نیرو و مردم شد.

حیدری تاکید کرد: مطالعات دیگری در چهارمحال و بختیاری انجام گرفت در خصوص ۸ هزار هکتار اراضی در دشت دیناران که به ۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و یک سد مخزنی جهت آبیاری همین اراضی منجر شد و اما در ادامه برنامه‌ها مطالعات چشمه سفید که آب بسیار با کیفیتی دارد و برای شهرهای گندمان، نقته، بلداجی و خانمیرزا پیش‌بینی شده است، در حال اخذ مجوز ماه ۲۳ برای اجرای این طرح هستیم، برخی از این طرح‌ها مانند دیناران و چشمه سفید در مسیرهای صعب‌العبوری بودند.

وی بیان کرد: به دلیل شرایط سخت منظقه بعضاً مجبور بودیم از حیوانات بارکش استفاده کنیم، ۴ کیلومتر در کوه به پیش رفتیم و حتی برخی از مسیر را به صورت پیاده طی کردیم تا به مقصد مورد نظر رسیدیم و در واقع آن‌ها آب معدنی بودند که محیط زیست نیز نظراتی داشت که نهایتاً مطالعات خود را انجام دادیم.

پروژه‌های آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به پروژه‌های آب و فاضلاب در دست اجرا در این استان، تاکید کرد: این پروژه‌های شامل اجرای شبکه توزیع آب روستای دره بید شهرستان کیار به طول ۳ کیلومتر با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، حفر و تجهیز چاه یک حلقه و ساخت اتاقک شهر کیان در شهرستان شهرکرد با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان، حفر و تجهیز یک حلقه چاه و اجرای یک کیلومتر خط انتقال شهر یان‌چشمه در شهرستان بن با پیشرفت ۲۷ درصد و اعتبار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان، آبرسانی به روستای کهن دژ در شهرستان کیار با پیشرفت ۴۵ درصد و اعتبار ۵ میلیارد تومان و نصب مخزن ۵۰ مترمکعبی پهنا در شهرستان بن با اعتبار یک میلیارد تومان هستند.

حیدری تصریح کرد: همچنین مخزن ۵۰ مترمکعبی روستای ابواسحاق شهرستان لردگان با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد و اعتبار هزینه شده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، مخزن ۱۰۰ مترمکعبی و خط انتقال ۳ کیلومتر روستای شوراب کبیر در شهرستان سامان با پیشرفت ۷۲ درصد و اعتبار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، مخزن ۱۵۰ مترمکعبی و خط انتقال ۴ کیلومتری روستای دستگرد در شهرستان بروجن با پیشرفت ۴۸ درصد و اعتبار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و تصفیه خانه فاضلاب شهر بلداجی با پیشرفت ۶۳ درصد و اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان از دیگر طرح‌های حوزه آب و فاضلاب هستند که ساخت و تکمیل آن در دوره سه ساله دولت شهید رئیسی در استان چهارمحال و بختیاری در دستور کار بود.

وی یادآور شد: تصفیه خانه فاضلاب شهر بن با پیشرفت ۵۵ درصد و اعتبار هزینه شده ۲۵۰ میلیارد تومان، احداث مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی چلیچه در شهرستان فارسان با پیشرفت ۳۰ درصد و اعتبار ۷ میلیارد تومان، آبرسانی به روستای گوشه و چغاهست در شهرستان فارسان با پیشرفت ۱۵ درصد و اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، احداث مخزن ۳۰۰ متر مکعبی روستای نصیر آباد شهرستان کوهرنگ با پیشرفت ۲۰ درصد و اعتبار ۲ میلیارد تومان، احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی روستای ناغان علیا و۵۰۰ متر مکعبی روستای چله گاه در شهرستان لردگان با اعتبار ۶ میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصد، آبرسانی به روستای آبسرده در شهرستان اردل با پیشرفت ۱۷ درصد و اعتبار ۲ میلیارد تومان و آبرسانی به روستای بیدله در شهرستان لردگان با اعتبار ۴ میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد پروژه‌های آب و فاضلاب در دست اجرا در این استان هستند.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: اجرای پروژه‌های آبرسانی به مجتمع دهنو گوردرز (۶ روستا) در شهرستان لردگان با پیشرفت فزیکی ۳۸ درصد و اعتبار ۷ میلیارد تومان، بهسازی چشمه و اجرای خط انتقال به طول ۱.۵ کیلومتر روستای شوارز شهرستان لردگان با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان، آبرسانی به روستای خراجی در شهرستان کیار با اعتبار ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، مخزن ۱۵۰ مترمکعبی، اصلاح شبکه ۲.۵ کیلومتر، ۰.۲ کیلومتر خط انتقال و تأمین ۸ لیتر بر ثانیه روستای چم عالی در شهرستان سامان با پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصد و اعتبار هزینه شده ۹ میلیارد تومان و ایستگاه پمپاژ و خط انتقال به طول ۰.۷ کیلومتر روستای چهراز در شهرستان کیار با پیشرفت فیزیکی ۴۷ درصد و اعتبار ۷ میلیارد تومان نیز در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفت.

حیدری در انتها به پروژه‌های اصلاح ۴.۵ کیلومتر شبکه توزیع روستای لشتر در شهرستان اردل با اعتبار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، اصلاح ۲.۵ کیلومتر شبکه توزیع روستای سیف آباد در شهرستان بروجن با اعتبار ۶ میلیارد تومان، اصلاح ۲ کیلومتر شبکه توزیع روستای ده رشید در شهرستان خانمیرزا با اعتبار ۵ میلیارد تومان، اصلاح ۱.۵ کیلومتر شبکه توزیع روستای سرتنگ دینار عالی در شهرستان خانمیرزا با اعتبار ۴ میلیارد تومان، اصلاح ۱.۷ کیلومتر شبکه توزیع روستای فیض آباد در شهرستان خانمیرزا با اعتبار ۵,۵ میلیارد تومان، اصلاح ۱ کیلومتر شبکه توزیع روستای قلعه چه در شهرستان خانمیرزا با اعتبار ۳ میلیارد تومان، اصلاح ۳ کیلومتر شبکه توزیع روستای دهنو گرگ الله در شهرستان در شهرستان لردگان با اعتبار ۷۵۰ میلیون تومان، اصلاح یک کیلومتر شبکه توزیع روستای چال دراز اسفندیار در شهرستان لردگان با اعتبار ۳ میلیارد تومان و اصلاح ۴ کیلومتر شبکه توزیع روستای چال دراز بیت الله در شهرستان لردگان با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان به عنوان دیگر طرح‌های حوزه آب و فاضلاب در استان چهارمحال و بختیاری و د دوره دولت سیزدهم اشاره کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ