ما یهودیان «ناتوری کارتا» موجودیت اسرائیل را قبول نداریم

اقتصاد ایران: ما به عنوان جریان «ناتوری کارتا» که سازمان یهودیان ضدصهیونیست و صدای اصیل یهودیت و نماینده درست این مذهب است، وجود اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و آنها را تحریف کامل مذهب خود می دانیم.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل، سرویس انگلیسی: دانشگاه‌های آمریکا از اوایل اردیبهشت به نشانه اعتراض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، شاهد اعتراض‌هایی است که از نگاه ناظران، نمونه آن در دهه ۱۹۶۰ میلادی و اعتراض‌های دانشگاه‌های این کشور به جنگ ویتنام دیده شده‌بود. این اعتراض‌ها در بیش از ۵۰ دانشگاه آمریکا به نسل‌کشی صهیونیست‌ها تا جایی پیش رفت که دامنه آن برخی دیگر از کشورهای غربی استرالیا (دانشگاه‌های ملبورن و سیدنی)، کانادا (دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا)، فرانسه (مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه سوربن)، ایتالیا (دانشگاه ساپینزا)، انگلیس (دانشگاه‌های لیدز، کالج لندن و دانشگاه وارویک) و غیره کشیده‌شد.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، نیز در نامه مهمی خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا که بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشته و کاربران انگلیسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی و شخصیت‌ها و مقامات مختلف نیز به آن واکنش نشان دادند.

در همین راستا خبرنگار سرویس انگلیسی خبرگزاری مهر گفت‌وگویی را با خاخام «ییسروئل داوید وایس» عضو ارشد و سخنگوی جامعه یهودیان ضدصهیونیسمِ آمریکا انجام داده که مشروح آن در ادامه می‌آید.

رهبر انقلاب اخیراً در نامه ای دانشجویان معترض در آمریکا را خطاب قرار داد و به آنها گفت که «در طرف درست تاریخ ایستادند»، نظر شما در این باره چیست؟

من به خاطر شفافیت این نامه، بسیار شگفت زده شدم. این یک نامه بسیار قابل توجه و منادی تغییر است. فکر می‌کنم این نامه دلگرمی زیادی به دانشجویان در آمریکا و سراسر جهان داد. آنها می‌خواهند نداهای دلگرمی را بشنوند و دانشجویان نیاز به دلگرمی دارند؛ به خاطر اینکه خیلی سخت است که در شرایط آب و هوایی سرد، بارانی یا خیلی گرم تحصن برگزار کنند و علاوه بر این نیروهای امنیتی هم اجازه برپایی چادرها را ندهند. همچنین در این شرایط آنها متهم به یهودی ستیزی می‌شوند و با برخوردهای پلیس مواجه می‌شوند که می‌خواهند آنها را از محل تجمع‌هایشان متفرق کنند. هر کدام از ایالت‌ها روش‌های خود را برای ممانعت از برپایی این تظاهرات انجام می‌دهند که شامل اعزام نیروهای گارد و امنیتی می شود.

روند کلی به همین صورت است. آنها می توانند از این کلمات برای دلگرمی استفاده کنند و ما به خاطر این نامه زیبا قدردان رهبر عالی هستیم. من دوست دارم که بتوانم به طور شخصی با او در این مورد دیدار و گفتگو کنم زیرا این حیرت آور است که چطور ما دیدگاه مشابهی داریم. این مشابه پیامی است که من به خاخام‌ها در یک کالج در این مورد دادم.

۱۰ سال پیش پس از حادثه‌ای که در فرانسه اتفاق افتاد و چندین شهروند فرانسوی توسط داعش کشته شدند، رهبر انقلاب نامه‌ای خطاب به جوانان در اروپا و آمریکا نوشت، زمانی بود که حملات داعش در سراسر اروپا اتفاق می افتاد و اسلام هراسی در رسانه‌های غربی شکل گرفته بود. محتوای نامه مربوط به حملات داعش بود و اینکه داعش نماینده اسلام نیست.

اساساً، ما به عنوان جریان «ناتوری کارتا» که سازمان یهودیان ضدصهیونیست و صدای اصیل یهودیت و نماینده درست این مذهب است، وجود اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و آنها را تحریف کامل مذهب خود می دانیم، آنها از نمادهای یهودیت از جمله ستاره داوود را برای خود استفاده می‌کنند درحالی‌که این کاملاً با یهودیت در تضاد است. یهودیت به یهودیان اجازه داشتن حاکمیت برای خودشان را نمی‌دهد و قطعاً این کار را با قتل عام و دزدیدن انجام نمی‌دهد و گرفتن سرزمین فلسطین یعنی تلاش برای بازگشت و ایجاد یک حاکمیت، که خلاف دین یهود است.

بنابراین از تمام جنبه‌ها این موجودیت در دین یهود غیر قانونی است و همچنین در مقابل آن چیزی است که خدا به ما می گوید که باید قدردان اعراب و مسلمان‌ها باشیم. چرا که مردم عرب و مسلمان یهودیان را پذیرفتند و به ما خانه دادند درحالی که آنها متحمل رنج در خاک اروپا بودند و به جای نشان دادن قدردانی، برای آنها قلدری کردند. در حقیقت هزینه‌های وارد شده به این خاطر است که خانه‌ها دزیده شده، زمین دزدیده شده و تمام هویت فلسطین توسط صهیونیست‌هایی دزیده شده است که دوباره از پوشش یهودیت استفاده می‌کنند.

از همان روز اولی که این حرکت در اروپا آغاز شد خاخام‌های ما به عنوان نماینده مذهب و جوامع یهودی یکصدا برای مخالفت با صهیونیسم ایستادند. در فلسطین این اتفاق افتاد که جوامع تظاهرات می‌کردند و به صورت وحشیانه کتک می‌خوردند، دستگیر می‌شدند و خاخام‌های ما را به قتل رساندند. این رخدادها در ۷۶ سال گذشته اتفاق افتاده است. پس ما به خوبی درک می‌کنیم زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای این نامه را نوشت و زمانی که اسلام هراسی در اروپا اتفاقی می‌افتاد صهیونیسم از فرصت استفاده می‌کند تا آن را به اصطلاح به کشورهای اسلامی و به مردم مسلمان منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران نسبت دهد. اینجا است که مشکل پدید می‌آید و به همین دلیل است که این حملات در اروپا و جاهای دیگر اتفاق می‌افتد.

ما یهودیان «ناتوری کارتا» موجودیت اسرائیل را قبول نداریم

آنها نمی‌پذیرند که این رخدادهای تروریستی هیچ ارتباطی با دین مبین اسلام ندارد. بنابراین آنها سعی می‌کنند هر موضوعی را به اسلام ربط دهند و آن حملات را با اسلام مساوی بدانند. از این رو ما بسیار قدردان آیت‌الله خامنه‌ای هستیم که نه تنها در نامه به این‌ها اشاره کرد بلکه بارها به طور مداوم در سخنرانی‌هایش برای آنها تمایز قائل شد و گفت که مخالفت ما با رژیم صهیونیستی و حملات به صهیونیست‌ها به معنای مخالفت با یهودیان نیست، اینها از زبان شخصیتی مطرح شده که سال‌هاست رهبری ایران را بر عهده دارد. همچنین شما می توانید در عمل ببینید که موضع او چه چیزی است چرا که یک جامعه یهودی در حال حاضر اینجا در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کند و از آزادی و عبادت با خدا بهره می‌برند و آداب و رسوم یهودیان را به جا می‌آورند و هیچ عامل بازدارنده و فشاری برای آنها وجود ندارد. این مشخص است که رهبر عالی چه چیزی می‌گوید؛ ما علیه یهودیان نیستیم و ما علیه رژیم صهیونیستی و اسرائیل هستیم. این برای وی مهم است زمانی که رویدادی با آشفتگی در اروپا اتفاق می‌افتد باید روشن و شفاف بود.

در رابطه با آنچه اسرائیل در غزه انجام می‌دهد، شما فکر می‌کنید این جنایت‌هایی که اسرائیل انجام می‌دهد چطور به وجهه مردم یهودی در افکار عمومی در جهان تاثیر می‌گذارد؟

این یک مساله برگرفته از روز نکبت (اشغال فلسطین و کوچ اجباری فلسطینیان از این سرزمین در سال ۱۹۴۸) به عنوان یک فاجعه هولناک است زیرا نه تنها کشتار و سرکوب فلسطینی‌ها به مدت ۷۶ سال ادامه یافته و در حال حاضر نیز آنها (صهیونیست‌ها) کشتار و نسل کشی شیطانی خود را انجام می‌دهند بلکه آنها در حال انجام چیزهای وحشتناک دیگری هم هستند که جهان آن را نمی‌بیند. آنها تلاش کردند که با ایجاد صهیونیسم پیوند یهودیان با خدا را قطع کنند. هیچ عمق و روحی در کاری که آنها انجام می‌دهند نیست چرا که هیچ ارتباطی با خداوند ندارد. آنها از فساد یهودیت استفاده می‌کنند که در دشمنی و مخالفت با خدا است بنابراین این یهودیت نیست.

حتی در شرایط کنونی به ویژه در رابطه با مساله غزه نتانیاهو و اعضای دولتش خودشان را آدم‌های مذهبی می نامند و آنها می گویند که خیلی حق با آنها است. اگر این یک جوک نیست پس چه می‌تواند باشد؟ اگر این یک مصیبت هولناک نیست حتماً یک سخن مضحکه آمیز است چرا که این درست در تضاد با یهودیت است. این هیولاها جنایت‌هایی را انجام می‌دهند، که آنها را بسیار درست می‌دانند!

بنابراین عواقب این چه چیزی است؟ به خاطر این مساله افرادی هستند که به مردم یهودی سراسر جهان این‌طور نگاه می‌کنند که هر چه بیشتر مذهبی باشید، بیشتر از اسرائیل را حمایت می‌کنید. بنابراین به طور واضح چیزی که پیش می آید بدتر کردن یهودی ستیزی است و مردم به خاطر آن بیشتر از یهودیان متنفر می‌شوند. این دقیقاً چیزی است که صهیونیست‌ها نیاز دارند چون آنگاه آنها می‌توانند بگویند که ما به یک کشور نیاز داریم که از ما محافظت کند. بنابراین این یک دور باطل است. آنها نفرت بیشتری از یهودیان ایجاد می‌کنند بدین شکل که یهودیان آنجایی که هستند احساس ترس می‌کنند بعد آنها می‌گویند که نزد ما بیایید تا ما از شما محافظت کنیم. از آنها محافظت می‌کنند؟ در کنار کشتار فلسطینی‌ها، آنها به طور وحشیانه یهودی‌های مذهبی را کتک می‌زنند. جامعه یهودی و مذهبی در آنجا به طرز وحشتناکی سرکوب می‌شود. آن‌طور که در تصاویر معلوم است آنها دختران و پسران را برای اینکه به ارتش نمی‌روند کتک می‌زنند. شما می توانید تصاویری را ببینید که پیرمرد و کودک توسط سربازان کتک زده می‌شوند.

در این روزها حتی شاهد تظاهرات در اورشلیم بوده ایم که می‌گویند کشتار تروریستی- صهیونیستی در غزه را متوقف کنید. اینها در خیابان‌های اورشلیم است. رخدادهای جنگ غزه حملات خبیثانه‌ای است که شما می‌توانید وحشیگری را مشاهده کنید. ما هزاران مورد از این عکس‌ها را به شما نشان می‌دهیم. آنها با اسب از رویشان رد می‌شوند و به سرهای تظاهرات کنندگان ضربه شدیدی وارد می‌شود. خدا را شاکریم که ده‌ها هزار نفر همواره در اورشلیم تظاهرات می‌کنند.

در دانشگاه کلمبیا یک رسوایی وجود داشت به این خاطر که دو دانشجوی اسرائیلی به میان جمعیت معترض رفتند و همه آنها بیمار شدند چرا که به سمت آنها مواد شیمیایی اسپری شده بود. ما آن را در فلسطین داریم که به طور علنی با گاز اشک‌آورهای بزرگ به سمت یهودیان اسپری می‌کنند و علت استفاده این‌ها در دانشگاه کلمبیا برای دلسرد کردن دانشجویان از ادامه اعتراض‌ها است.

جامعه یهودیان آمریکا چه فعالیت‌هایی برای متوقف کردن نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه انجام داده‌اند؟

ما تلاش کردیم در جامعه یهودیان دروغ‌هایی که از طریق اخبار و پروپاگاندای آمریکایی و صهیونیستی مبنی بر اینکه عرب‌ها در تلاش برای کشتن یهودی‌ها هستند و رژیم صهیونیستی نیاز به محافظت از خود دارد را با انتشار پیام‌هایی تکذیب کنیم و بگوییم که اینها درست نیستند و قطعاً ما اجازه داشتن کشور برای خودمان را نداریم. از همین رو ما می‌گوییم که این یهودیت نیست. ما امید به دلگرمی دادن به افرادی را داریم که مرعوب یهود ستیزی نباشند و آنها باید درک کنند که این یهودی ستیزی نیست. در باور یهودیت ما اجازه داشتن حاکمیت برای خودمان نداریم، ما اجازه داشتن کشور نداریم و قطعاً ما اجازه کشتن و دزدیدن سرزمین را نداریم. بنابراین ما بهترین تلاش خود را برای بالا بردن آگاهی و دلگرمی دادن به مردم برای انجام تظاهرات انجام می‌دهیم.

ما در جامعه یهودی تلویزیون نداریم و این به خاطر مسائل اخلاقی در جامعه ما است. صهیونیست‌ها تمام رسانه‌ها را در اختیار دارند و یهودیان جهان را به هر نحوی که می‌خواهند با انتشارات‌شان و هر چیزی که فکرش را بکنید، بمباران می کنند. آنها دسترسی به مالکیت عمومی دارند و حمایت از دولت دریافت می‌کنند تا پیام خود را به طور مداوم منتشر کنند و در مورد اینکه اعراب و مسلمانان می‌خواهند ما را بکشند هراس افکنی می‌کنند. اگرچه در جوامع منزوی یهودیان، ما تلویزیون و رادیو نداریم و فقط نشریات مخصوص خودمان را داریم اما بمباران اطلاعاتی می‌شویم به طوری‌که پیام به داخل جوامع ما می آید و افراد شروع به دریافت آن پیام به عنوان یک حقیقت می‌کنند که اعراب و مسلمانان می‌خواهند یهودیان را بکشند و صهیونیست‌ها در حال محافظت از خودشان هستند.

ما یهودیان «ناتوری کارتا» موجودیت اسرائیل را قبول نداریم

درحالی‌که به طور شگفت‌انگیزی آنچه آنها در حق مردم یهودی انجام می دهند و آنها را کتک می‌زنند، به عنوان اطلاعات و اخبار بیرون نمی‌آید. بنابراین ما باید کاری کنیم که این پیام به بیرون منتقل شود و ما فقط نمی‌توانیم در طول روز بیرون برویم و این چیزها را پخش کنیم چرا که صهیونیست‌ها پای پلیس را به میان می‌کشند و می‌گویند که شما نامه غیرقانونی منتشر کردید. بنابراین ما شب‌ها را وقت صرف می‌کنیم و به طور خستگی ناپذیر ساعت‌ها با خاخام‌ها و دانشجویان صحبت می‌کنیم تا جامعه به جامعه نامه‌ها را پخش کنند و این پیام منتشر شود که صهیونیست‌ها اخبار دروغ می‌گویند. ما به طور خستگی ناپذیری فعالیت‌هایی را در ۲۴ ساعت انجام می‌دهیم. ما می‌خواهیم جهان بیدار شود و مشاهده کند که چه چیزی در غزه اتفاق می‌افتد و سیاستمداران از آن حمایت کنند. جامعه ما مفتخر است که دست کم تا جاییکه می‌تواند پیام را به بیرون از جامعه منتقل کند از جمله حتی با رفتن مقابل کاخ سفید!

با توجه به تظاهرات سراسری در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از فلسطین، شما فکر می‌کنید که ما شاهد ایجاد موج ضد صهیونیسم در جهان و حتی در کشورهای غربی هستیم؟ و اینکه این جنبش چه ویژگی‌هایی دارد؟

صهیونیسم بر روی تحریف و ارائه یک روایت القایی، مزورانه و خشونت آمیز ساخته شده است مبنی بر اینکه آنها یهودی هستند و کسانی در فلسطین هستند که از یهودیان متنفرند؛ این روایت آنها است. بنابراین افراد به طور خودکار احساس همدردی می‌کنند و به خاطر آنچه گفته می‌شود هیتلر در حق یهودیان کرده است. از این رو، اولین چیزی که به ذهن فرد می‌آید این است که چیزهای وحشتناکی برای آنها پیش آمده و باید از آنها حمایت کرد آنچه در ۷۶ سال گذشته اتفاق افتاده است.

اما افراد هوشمند و آگاهی وجود دارند که علیه این به پا می‌خیزند و ممکن است دست به یک خودکشی اجتماعی بزنند یعنی جایگاه خود را در جامعه به خطر بیاندارند و جامعه و تمام محیط را از دست بدهد. بنابراین یک نفر بلند می‌شود و صدای خود را برای فلسطین بلند می‌کند و صهیونیسم را رد می‌نماید. آنها ممکن است جامعه را از دست دهند و از جامعه طرد شوند. از آنجاییکه اوضاع پیش می‌رود یک شخص ده‌ها یا صدها هزار دلار سرمایه‌های خود را در دانشگاه می‌گذارد تا PHD یا هر مدرک دیگری دریافت کند. بنابراین اگر به آنها بر چسب یهود ستیزی زده شود، می‌توانند کنترل زندگی‌شان را در دست بگیرند.

اکنون آنچه در غزه اتفاق می‌افتد بسیار بی‌رحمانه است، کشتار دقیقه به دقیقه اتفاق می‌افتد. این چیزی است که منجر شد دانشجویان در مورد آن تصمیم بگیرند و آماده شوند که زندگی خودشان و محیط امن‌شان را از دست بدهند و بایستند و اعتراض کنند. بسیاری از افراد صورت‌های خود را می‌پوشانند چرا که از آنها عکس می‌گیرند و آن را همراه با اطلاعات شخصی، تلفن همراه و … در اینترنت منتشر می‌کنند که بخشی از ترور شخصیتی این افراد است. وقتی شما به این اعتراض‌ها در کالج‌ها و دانشگاه‌ها می‌روید بسیاری از مواقع آنها با ماسک بیرون می‌آیند و دیگران برایشان احساس معذب بودن ایجاد می‌کنند اما با این همه صدها هزار دانشجو در جنبش مشارکت می‌نمایند. قطعاً میلیون‌ها نفر آن بیرون هستند که در کنار دانشجویان هر هفته تظاهرات بر پا می‌کنند و بیشتر و بیشتر و بیشتر می‌شوند. من فکر میکنم که ما در یک جهان و یک نوع موقعیت هستیم که قادر خواهیم بود علیه صهیونیست‌ها بایستیم.

مادربزرگ من اهل فلسطین است. پدربزرگ من اهل مجارستان است و زمانیکه به فلسطین آمد با او ازدواج کرد. مادربزرگ من هنوز زنده است و داستان‌هایی را از آن زمان تعریف می‌کند که می‌گوید رابطه خوبی را با همسایه‌های فلسطینی و مسلمانش داشته و در کل هیچ مشکلی نبوده است تا اینکه صهیونیست‌ها آمدند و تلاش کردند تا زمین‌ها را بگیرند. تا آن زمان هیچ مشکلی وجود نداشت. بعد از ۱۹۶۷ پدربزرگ من تجربه‌های ناگواری را داشت و گفت که نمی‌تواند تحت اشغال زندگی کند و از آنجا رفت.

ما به شما تصاویری نشان می‌دهیم که چطور با هم زندگی می‌کردیم و هیچ وقت مشکلی در همزیستی وجود نداشته است. ما به طور واضح مذهب متفاوتی داریم اما اصلاً مشکلی وجود نداشت. ما به طور متفاوت لباس می پوشیدیم هیچ مشکلی وجود نداشت و به یکدیگر کمک می‌کردیم. زندگی در فلسطین اینطور بود. ناگهان صهیونیست‌ها آمدند و گفتند که می‌خواهیم از شما محافظت کنیم. محافظت چیست؟ سربازها با تفنگ‌ها به خیابان‌ها آمدند؛ شما کدام کشور را می‌بینید که همیشه در حالت جنگی باشد و همواره با اسلحه ایستاده باشند. این جامعه‌ای است که آنها ایجاد کردند. آنها نفرتی را ایجاد کردند تا این به اصطلاح بهشت را برای یهودیان درست کنند. بهشتی که سربازان همواره با اسلحه ایستادند و هر کسی که چیزی بر روی شانه‌اش حمل می‌کند همه فکر می‌کنند که یک بمب است. بنابراین این با عقل سلیم همخوانی ندارد.

این جامعه هنوز آنجا است. مادربزرگ من یکی از ۱۴ نفر از خانواده بزرگی است که همه ضد صهیونیست هستند. تمام جامعه هنوز خیلی شدید مخالف اشغال هستند. آنها در اورشلیم فلسطین اشغالی هستند و هنوز آنجا زندگی می‌کنند. آنها پرچم‌های فلسطین را دارند و آن را بالا نگه می‌دارند که پلیس برای پایین آوردن آن می‌آید و بر سر این مساله درگیری با پلیس رژیم صهیونیستی وجود دارد.

ما یهودیان «ناتوری کارتا» موجودیت اسرائیل را قبول نداریم

این یک پدیده ادامه دار و نحوه زندگی مردم یهودی در فلسطین است. آنها تظاهرات انجام می‌دهند و کنار همدیگر ایستادند؛ این یک تظاهرات در خیابان‌های فلسطین است. شما می‌بینید درحالیکه زنان برای تظاهرات بیرون نمی‌روند، شوهران و کودکان آنها کتک می‌خورند و آنها پرچم فلسطین در دستانشان دارند و این یک اتفاق معمول روزانه را در آنجا نشان می‌دهد.

پیام من این است که ما به مردم غزه عشق می‌ورزیم. آنها باید بشنوند و بدانند که یهودیان در سراسر جهان کاملاً مخالف اشغال هستند. هر زمانیکه ما درباره یک جنایت دیگری که علیه آنها اتفاق می‌افتد، می‌شنویم به شدت ناراحت می‌شویم. خاخام روزنبرگ در مورد مادربزرگ و پدربزرگ خود صحبت کرد. من با پدربزرگ او همنشین بودم او یک مرد بزرگ و خاخام بزرگ بود. او با حزن زیادی درباره دیر یاسین صحبت می‌کرد، در مورد کشتاری صحبت می‌کرد که در فلسطین و علیه مردم فلسطین رخ داد.

آنها مایوس شده بودند چرا که قدرت مبارزه با صهیونیست‌ها را نداشتند و زمانیکه برای تظاهرات بیرون آمدند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند اما نتوانستند متوقفشان کنند و هنوز امروز ما این را در جامعه خودمان ادامه می‌دهیم. هر روزی که ما در مورد ظلم دیگری، نسل کشی دیگری و اقدام غیر انسانی دیگری می‌شنویم که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند، به شدت ناراحت می‌شویم. در نهایت نه تنها آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، پایان خواهد یافت بلکه اشغال نیز پایان می‌پذیرد. ما برای شما مردم غزه دعا می‌کنیم و ما امیدواریم که روزی آزادی فلسطین را با هم جشن بگیریم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ