کاشت اولین باتری قلب بدون سیم در ایران

اقتصاد ایران: در یک پیشرفت پزشکی مهم، نخستین باتری قلب بدون سیم از نسل جدید در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران در بدن بیماری ۷۰ ساله با موفقیت کاشته شد. این فناوری پیشرفته که در کشورهای پیشرفته با هزینه‌های بالایی ارائه می‌شود، در ایران با حمایت‌های بیمه‌ای و وزارت بهداشت با هزینه‌ای حدود ۵ میلیون تومان در دسترس بیماران قرار گرفته است. این اقدام بخشی از تلاش‌های ایران در همگامی با کشورهای توسعه‌یافته در درمان بیماری‌های قلبی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، نشست خبری بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق روز گذشته در حالی برگزار شد که صبح همان روز در بیمارستان امام خمینی تهران اولین باتری بدون سیم از نوع نسل جدید در بدن بیماری 70 ساله کاشته شد. دکتر مسعود اسلامی، دبیر علمی کنگره، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بخش قلب بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به این مطلب گفت: درمان بیماری‌های دریچه قلب در کشور پیشرفت‌های بسیاری داشته به طوری که ما با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در این موضوع همگام هستیم.

10 هزار یورو قیمت باتری‌های نسل جدید

اسلامی افزود: برای اولین بار چنین خدمتی به بیماران نیازمند باتری قلب ارائه می‌شود و تکنولوژی کاملاً جدیدی است. شاید باورش سخت باشد هزینه این باتری در اکثر کشورهای اروپایی تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارد و بیماران باید شخصاً هزینه کنند اما در ایران با حمایت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین بیمه‌ها این پوشش صورت گرفته است و کاشت باتری‌های نسل جدید هزینه بالایی برای بیماران برندارد.


وی با اشاره به اینکه ارزش این نوع باتری بیش از 10 هزار یورو است، اظهارداشت: این تکنولوژی محصول کشور امریکاست که تلاش کردیم با رایزنی‌های مختلف وارد ایران شود و سرانجام موفق شدیم به طوری که اکنون این باتری با احتساب پوشش بیمه آن برای بیماران حدود 5 میلیون تومان قیمت دارد و در بخش دولتی تا حدود 90 درصد قیمت تحت پوشش بیمه قرار دارد.


دکتر اسلامی با اعلام اینکه صبح روز 30 مرداد ماه برای اولین بار یک بیمار قلبی 70 ساله در بیمارستان امام خمینی(ره) تحت عمل این نوع باتری قلب با بیهوشی سطحی قرار گرفت، اضافه کرد: به خاطر تحریم‌ها این نوع باتری را نمی‌توانستیم وارد کنیم اما خوشبختانه از 8 مدیر ارشد این شرکت 5 نفرشان ایرانی هستند و برای ورود این نوع باتری بسیار به ما کمک کردند.


رئیس بخش قلب بیمارستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه بیمارانی که دچار نامنظمی در ضربان قلب به صورت شدیدی هستند باید باتری زیر پوست شان کاشته شود به طوری که سیم آن از طریق رگ وارد قلب می‌شود، گفت: این کاشت با بی‌حسی موضوعی بوده و عمل باز صورت نمی‌گیرد. از 30 سال گذشته در کشور کاشت باتری قلب صورت می‌گرفت و اکنون هم انجام می‌شود اما دو سال است که نسل جدیدی از باتری‌های قلبی که بدون سیم هستند، ساخته شده‌اند و برای اولین بار امروز این مدل باتری که دو گرم و نیم وزن دارد در بیمارستان امام خمینی(ره) در بدن بیمار کاشت شد.

طول عمربالای باتری‌های نسل جدید

به گفته دکتر اسلامی، این باتری از طریق سیاهرگ پای بیمار وارد قلب می‌شود و بعد داخل عضله قلب پیچ شده و کاشت صورت می‌گیرد. این باتری طول عمری بین 10 تا 23 سال دارد.همانطور که می‌دانید نهایت طول عمرباتری‌های قلبی بین 7 تا 10 سال بوده است. وی با اشاره به اینکه بعد از گذشت طول عمر باتری، می‌توانیم باتری جدید در بخش دیگر قلب بگذاریم تا مریض بیست سال دیگرهم ضربان قلب منظمی را تجربه کند و این داستان می‌تواند ادامه داشته باشد.

دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق با اشاره به ویژگی این بیمار برای انجام این کاشت، گفت: این بیمار قبلاً باتری داشته و دچار عفونت شده بود که این نوع عفونت‌ها به دریچه قلب می‌زند و دریچه را خراب می‌کند و با تکنیک خاص و دشواری باتری را خارج کردیم و با دارو، عفونت‌ها را از بین بردیم و امروز کاشت باتری نسل جدید را برای این آقا انجام دادیم و یکی از مزیت‌های این باتری جدید آن است که در زیر پوست دیگر برجستگی ندارد.

بیماری‌های قلبی اولین علت مرگ و میر در کشور

 در ادامه دکتر مسعود قاسمی، رئیس انجمن آتروسکلروز ایران هم با اشاره به اینکه بیماری‌های قلب و عروق اولین علت مرگ و میر در کشور است، گفت: تغییرات اقلیمی به خصوص گرما منجر به افزایش سکته‌های قلبی، مغزی و فشارخون بالا می‌شود.وی به خطرات افزایش دما برای بیماران قلبی اشاره کرد و گفت: گرمای بیش از حد می‌تواند برای بیماران قلبی و عروقی خطرناک باشد، به طوری که در سال ۲۰۲۲ در دنیا ۵۰۰ هزار مرگ به دلیل افزایش دما داشته‌ایم. در مجموع افزایش حرارت اگر غیرعادی باشد می‌تواند خطرناک باشد به طوری که هر یک درجه افزایش دما می‌تواند ۱۰ درصد عوارض بیماران قلبی و عروقی را افزایش دهد. گرما، سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد حتی سالمندان به ظاهر سالم هم باید در هوای گرم در منزل بمانند.

دکترقاسمی با بیان اینکه ایران از لحاظ پزشکی قلب و عروق پیشروست، ادامه داد: در رتبه‌بندی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از لحاظ پزشکی در قلب و عروق وضعیت بهتری داریم و پیشرو هستیم. اگر در حوزه نیروی انسانی، امکانات پزشکی و تحقیقات به شرایط بهتری برسیم می‌توانیم در رتبه‌های بالای دنیا قرار بگیریم.این متخصص با بیان اینکه تعویض دریچه قلب یک زمانی رؤیا بود گفت: امروزه این کار بدون جراحی باز در کشور انجام می‌شود و جهان پزشکی به ما افتخار می‌کند.

وی افزود: نقش اکوکاردیوگرافی نیز فوق‌العاده است و همکاران ما با تکنیک‌هایی نسبت به ترمیم دریچه قلب اقدام می‌کنند.رئیس بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق با اشاره به برگزاری این همایش از ۲۷ تا ۳۰ شهریورماه در هتل المپیک بیان کرد: جدیدترین یافته‌های تشخیصی، پیشگیری و درمانی در زمینه قلب و عروق و نیز نقش هوش مصنوعی در درمان بیماری‌های قلبی به متخصصان این رشته ارائه خواهد شد.
وی افزود: در چهار روز برگزاری کنگره، حدود ۵ هزار شرکت کننده خواهیم داشت که ۲۶۶ استاد، محقق، متخصص و… به عنوان سخنران حاضر خواهند بود ضمن اینکه بیش از ۱۰۰ مقاله برای کنگره پذیرفته شده است که در قالب سخنرانی و پوستر ارائه می‌شود و سخنرانانی از ترکیه، آلمان و امریکا نیز خواهیم داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ