کاهش ۲۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو

اقتصاد ایران: عصر خودرو- رئیس پیشین اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران ضمن تشریح آخرین قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار از کاهش ۱۰ میلیون تا ۲۰ میلیون قیمت انواع خودرو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران در تشریح آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: رویدادهای یک ماه گذشته در کشور بازار خودرو را هم از تاثیرات خود بی‌نصیب نگذاشته و موضوعاتی مانند تغییر دولت و نوسانات ارزی بر وضعیت بازار خودرو دخیل بوده و سبب شده قیمت انواع خودرو در بازار از 10 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان کاهش داشته باشد.

وی افزود: بازار همچنان در رکود است و شمار معاملات قابل‌توجه نیست، واقعیت این است که خریدار هنوز هم بلاتکلیف است؛ وضعیت اقتصادی کشور شفاف نیست و این امر سبب شده بازار خودرو نیز مانند بسیاری از بازارها رکود مطلق را تجربه کند.

رئیس پیشین اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌های خودرو در ادامه از تاثیر ورود خودروهای وارداتی به بازار گفت و توضیح داد: خودروهای وارداتی تاثیر خود را بر قیمت خودروهای خارجی گذاشته‌اند، به طور مثال النترا و کرولا یک سال پیش وارد شدند و در آن زمان بیش از 4 میلیارد تومان قیمت داشتند اما حالا قیمت آنها به کانال 3 میلیارد تومان نزول کرده است. با این حال بازار برای رسیدن به تعادل نیاز به عرضه بیشتر چه از محل واردات و چه از محل تولید دارد و همچنان شکاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه چشمگیر است، این شکاف باید به 5 درصد تا 10 درصد کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت در سال 1401، متعهد شد 30هزار خودرو وارد کند اما شمار خودروهای وارداتی حدود نصف این رقم است، اگر کل تعداد وعده داده‌شده برای واردات عملی شود علاوه بر قیمت خودروهای وارداتی قیمت انواع خودروهای داخلی و چینی نیز افت می‌کند و حتی ممکن است قیمت خودروها در بازار به زیر قیمت آنها در کارخانه برسد چنانچه پیش‌تر محصولات مدیران‌خودرو همواره در بازار 100میلیون تومان تا 150 میلیون تومان زیر قیمت کارخانه فروخته می‌شد اما محدودیت در عرضه سبب شده که قیمت این اقلام در بازار سیر صعودی بگیرد.

موتمنی تصریح کرد: خودرو در ایران همچنان کالایی سرمایه‌ای است، شاهد درستی این گفته هم استقبالی است که از ثبت‌نام پیش‌فروش ایران‌خودرو در روزهای گذشته صورت گرفت و سیل عظیم افرادی که سرمایه خود را بلوکه کردند تا شانس خود را در این قرعه‌کشی بیازمایند.

وی در پاسخ به این پرسش که فرضیه ریزش قیمت خودرو در نیمه دوم سال جاری تا چه اندازه می‌تواند درست باشد اظهار کرد: قیمت‌ها وقتی می‌ریزد که خودرو که از قالب کالای سرمایه‌ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود و شمار متقاضیان پیش‌خرید خودرو از میلیون‌ها نفر به صدها نفر کاهش پیدا کند. وقتی قیمت خودرو در کارخانه و بازار فاصله بیش از 10درصدی نداشته باشد حتی نوسانات ارزی هم قیمت خودرو را از خود متاثر نمی‌کنند.

موتمنی در پایان آخرین قیمت شماری از خودروهای داخلی را در بازار به شرح زیر اعلام کرد:

کوئیک اتومات 550 میلیون تومان

ساینا 410 میلیون تومان

شاهین اتومات 800 میلیون تومان

دنا اتوماتیک آپشنال 960 میلیون تومان

سورن 693 میلیون تومان

پژو 207 هیدرولیک 685 میلیون تومان

پژو 207 سقف شیشه‌ای 752 میلیون تومان

هایما اس 7،  580  میلیون تومان

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ