اقدام جدید عربستان برای دور زدن ایران

اقتصاد ایران: سعودی‌ها توسعه میدان گازی جافوره را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این میدان عظیم که در حوضه جافوره واقع شده، با دارا بودن حدود ۲۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز درجا، به عنوان بزرگترین میدان گازی شیل غنی از مایعات در خاورمیانه شناخته می‌شود.

ایلنا: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: عربستان از خلا وجود ایران و روسیه در صادرات و بازار استفاده کرده و بنا دارد بازار سنتی ایران و روسیه را هم در بحث صادرات گاز و هم محصولات پتروشمیمایی جهان بدست آورد. میرقاسم مومنی درباره برنامه عربستان برای توسعه میادین گازی اظهار داشت: در بحث انرژی دو مقوله نفت و گاز کنار هم هستند اما واقعیت اینکه صادرات گاز باتوجه به سیاست‌های جهانی به تدابیر و برنامه ویژه‌تری نیاز دارد ضمن اینکه نقل و انتقال محصولات گازی نیز سخت‌تر از نفت است، نفت را با کشتی و کامیون می‌توان حمل کرد و به مقصد رساند اما در مورد گاز به این شکل نیست.

وی افزود: برای انتقال گاز به صورت مداوم و مستمر نیاز به احداث خطوط لوله طولانی است که هزینه دارد و  نگهداری و  تامین امنیت آن سخت و هزینه‌بر است، عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت و با توجه به توانمندی‌هایی که در این حوزه دارد؛ توانسته نقش و جایگاه خود را در جهان بدست آورد. اما در بحث گاز روسیه، قطر و ایران باید نقش‌آفرین اصلی باشند که نیستند؛ ایران که به خاطر تحریم از گردونه خارج شده روسیه و قطر در بازار حضور دارند اما در حال حاضر روسیه نیز  به خاطر تحریم اروپا و امریکا با همین مشکل ایران مواجه است و اروپائی‌ها هم سعی کردند که وابستگی خود را به گاز روسیه کمتر کنند. در چنین شرایطی قطر به تنهایی نمی‌تواند نیاز اروپا را تامین کند به همین جهت عربستان سعی دارد؛ در تولیدات گازی خود سرمایه‌گذاری کرده و نقش مهمی در تولید و رفع نیاز اروپا داشته باشد.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: مثلا سکوهای استخراج گاز میدان آرش که مورد اختلاف ایران، عربستان و کویت است نشان از اهمیت دادن کشورهای ذینفع به مسئله گاز است به همین دلیل است که عربستان در نظر دارد با تولید گاز، مشتقات گازی و پتروشیمی کمال استفاده را از بازار کنونی این محصول استراتژیک و محصولات گازی داشته باشد و در این بین روی ورود به بازار اروپا سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده است.

وی بیان داشت: عربستان اکنون در حال اجرای این پروژه است و شرکت‌های اروپایی نیز در حال آماده‌سازی زیرساخت و سرمایه‌گذاری و بررسی، کشف و استخراج منابع جدید هستند، مناطق مختلف شناسایی و ظرفیت‌سنجی شده و از نظر میزان ذخایر و ارزش سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفته است، به طوری که اکنون در خلیج فارس و زیر بستر دریا و هم مناطق حاشیه‌ای و داخل سرزمینی پروژه استخراج گاز دارند.

مومنی تاکید کرد: عربستان از خلا وجود ایران و روسیه در صادرات و بازار استفاده کرده و بنا دارد بازار سنتی ایران و روسیه را هم در بحث صادرات گاز و هم محصولات پتروشیمی جهان بدست آورد.

عربستان سعودی اخیرا از کشف  ۷ میدان جدید نفت و گاز خبر داده و اعلام کرده این اکتشافات جدید، ذخایر قابل توجهی از نفت سبک عربی، گاز طبیعی و میعانات گازی را برای این کشور به ارمغان می‌آورد.

این اکتشافات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این، در اوایل ماه جاری، آرامکو اعلام کرده بود قراردادهایی به ارزش بیش از ۲۵ میلیارد دلار برای فاز دوم توسعه میدان گازی جافوره و فاز سوم توسعه شبکه اصلی گاز خود امضا کرده است. این اکتشافات پس از اثبات ذخایر قابل توجه گاز در میدان جافوره در فوریه ۲۰۲۴ انجام می‌شود.

وزارت انرژی عربستان اعلام کرد ذخایر اضافی کشف‌شده شامل ۱۵ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی است. منابع موجود در میدان جافوره طبق تایید یک شرکت مشاوره مستقل بزرگ، متخصص در تایید منابع و ذخایر اثبات‌شده حدود ۲۲۹ تریلیون فوت مکعب گاز و ۷۵ میلیارد بشکه میعانات گازی برآورد شده است. این ارقام مهر تاییدی بر عظمت این کشف جدید به شمار می‌رود.

میدان گازی جافوره، که در جنوب شرقی میدان نفتی غوار در استان شرقی عربستان واقع شده، به عنوان یک میدان غیرمتعارف شناخته می‌شود. ماهیت این نوع میدان‌ها ایجاب می‌کند که برای استخراج منابع آن‌ها از روش‌های پیشرفته‌ای استفاده شود.

سعودی‌ها توسعه میدان گازی جافوره را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این میدان عظیم که در حوضه جافوره واقع شده، با دارا بودن حدود ۲۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز درجا، به عنوان بزرگترین میدان گازی شیل غنی از مایعات در خاورمیانه شناخته می‌شود.

مساحت این میدان ۱۷ هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد و گامی بلند در جهت تبدیل عربستان به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی در جهان محسوب می‌شود.

میدان جافوره علاوه بر گاز طبیعی، روزانه ۴۱۸ میلیون اس سی اف دی اتان و حدود ۶۳۰ هزار بشکه میعانات گازی و مایعات گازی نیز تولید خواهد کرد. این مواد اولیه حیاتی، نقشی کلیدی در رونق صنایع پتروشیمی عربستان ایفا می‌کنند.

بنابراین آنگونه که از شواهد امر پیداست با بهره‌برداری از این میدان عظیم، عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان عرب، جایگاه خود را در میان تولیدکنندگان پیشرو گاز طبیعی در جهان تثبیت خواهد کرد و درواقع کنار قطر و در غیاب دو غول بزرگ گازی ایران و روسیه می‌تواند علاوه بر نفت؛ جایگاه ویژه‌ای نیز در حوزه گاز برای خود کسب کند و انگیزه‌ای برای بازارهای سنتی تهران جهت به فراموشی سپردن سریع‌تر گاز ایران باشد.

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ