بایدن سند فوق محرمانه راهبرد هسته‌ای آمریکا را تایید کرد

اقتصاد ایران: رئیس جمهور آمریکا یک سند فوق محرمانه راهبرد هسته‌ای را با هدف ایجاد بازدارندگی علیه روسیه، چین و کره شمالی تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از چند مقام پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا نوشت که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور یک سند فوق محرمانه راهبرد هسته‌ای را با هدف آنچه «ارعاب روسیه، چین و کره شمالی» خوانده شده است، تایید کرد.

این سند که «راهنمای به‌کارگیری سلاح هسته‌ای» نامیده می‌شود، در ماه مارس تصویب شد. این نخستین باری بود که دکترین هسته‌ای آمریکا بر توسعه سریع توانمندی‌های هسته‌ای رو به رشد پکن تمرکز داشت. به نوشته تایمز، این سند که تقریبا چهار سال یک بار به‌روزرسانی می‌شود، به اندازه‌ای محرمانه است که هیچ کپی دیجیتالی از آن وجود ندارد.

ویپین نارانگ، مشاور موقت وزیر دفاع در حوزه سیاست فضایی آمریکا اوایل ماه جاری گفت که بایدن «به‌تازگی راهنمای به‌روزشده استفاده از سلاح هسته‌ای را در توجیه مقابله با چندین دشمن هسته‌ای صادر کرده است.» به گفته وی، زرادخانه هسته‌ای رو به رشد چین مساله‌ای بود که آمریکا در زمان تهیه و تدوین سند به‌کارگیری سلاح هسته‌ای در چندین دهه قبل، «نه آن را پیش‌بینی می‌کرد و نه به حساب می‌آورد.»

سین ساوِت، سخنگوی کاخ سفید درباره گزارش نیویورک‌تایمز گفت که «راهنمای به‌کارگیری سلاح هسته‌ای که امسال صادر شد، واکنشی به یک نهاد، کشور یا تهدید خاص نیست.»

براساس برآورد پنتاگون در سال ۲۰۲۳، چین تا سال ۲۰۳۰ زردخانه کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی‌اش را دوبرابر کرده و به یک هزار کلاهک خواهد رساند. مطابق اعلام مرکز بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم، در حال حاضر آمریکا ۵ هزار و ۵۵۰ و روسیه ۶ هزار و ۲۵۵ کلاهک هسته‌ای دارد.

اصلاح و بازنگری و تایید سند راهبرد هسته‌ای آمریکا در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین آمریکا و ناتو از یک سو و چین و روسیه در سوی دیگر انجام شده است به طوری که طرفین درباره اوکراین و تایوان، یکدیگر را به تشدید تنش متهم می‌کنند. علاوه بر این، افزایش آزمایش‌ موشک‌های بالستیک کره شمالی نیز واشنگتن را مضطرب کرده است.

هم مسکو و هم پکن آمریکا را به ایجاد جنگ و هرج‌ومرج در سراسر جهان و تلاش برای تحمیل خواسته‌اش به سایر کشورها متهم می‌کنند. ژانگ شیائوگانگ، سخنگوی وزارت دفاع چین اوایل ماه جاری از آمریکا و متحدانش خواست تا «ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سفرش به چین در ماه مه تاکید کرد که همکاری راهبردی مسکو و پکن «هیچ کشوری را هدف نگرفته است.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ