عدم تنوع در سبد سوختی موجب ناترازی انرژی شده است

اقتصاد ایران: نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس گفت: متنوع نبودن سبد سوختی کشور موجب شده کشور با ناترازی انرژی روبه رو شود

به گزارش خبرنگار مهر، هادی محمد پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت: وزارت نفت محل آزمودن و خطا نیست و باید فردی متخصص در این وزارتخانه قرار گیرد.

وی ادامه داد: متنوع نبودن سبد سوختی کشور موجب شده کشور با ناترازی انرژی رو به رو شود. مسئله توجه به محیط زیست مسئله بسیار مهمی است.

محمد پور ادامه داد: در برنامه‌های پیشنهادی پاک نژاد راهبردهای قابل توجهی در مسئله انرژی‌های تجدید پذیر وجود ندارد. به گونه‌ای برنامه ارائه داده اید که گویا وزارت نفت مسؤول استخراج منابع نفتی است.

وی خطاب به پاک نژاد، ادامه داد: هیچ سویه امیدی در رابطه با ناترازی انرژِ پیش پای کشور نگذاشته اید و برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی نفت گفت: مسئله محیط زیست و ایفای مسئولیت اجتماعی موضوعی بسیار مهم است. صنعت مهم و بزرگ نفت هیچگاه محور توسعه خود را مبتنی بر توسعه پایدار برنامه‌ریزی نکرده است. در برنامه پیشنهادی پاک نژاد در خصوص حفظ محیط زیست و زیست بودم ارزشمند مناطق نفت خیز کشور، صنایع آلاینده توسعه پیدا کرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت اصلاح رابطه مالی شرکت‌های تابع وزارت نفت با دولت، ادامه داد: از جمله این مشکلات می‌توان به کمبود منابع مالی برای سرمایه گذاری در بخش بالا دستی، تفکیک نشدن نظام یارانه انرژی از یارانه شرکت‌ها، نبود نهاد تنظیم گر مستقل از شرکت ملی نفت را اشاره کرد.

محمد پور تصریح کرد: صنعت نفت دچار عقب ماندگی فناوری است. برخی از کشورهای منطقه در حوزه استخراج از ما بسیار جلو تر هستند. صنعت نفت را از جوانان درخواست کنیم.

وی ادامه داد: چالش ناترازی انرژی شامل دو بخش عرضه و تقاضاست. ضعف برنامه پاک نژاد در قسمت کنترل و مدیریت تقاضا مشهود است و سیاست‌های قیمتی و غیر قیمتی شفافی برای مدیریت مصرف انرژی وجود ندارد.

محمد پور گفت: آقای پاک نژاد برنامه خود را برای سوخت زمستانی ارائه کند. قطع گاز دز فصل زمستان بویژه در بخش صنایع را فراموش نکرده‌ایم که چه لطمه‌ای به اقتصاد کشور زده است.

وی بیان کرد: برنامه عملیاتی صحنه آمال و آرزوها نیست و شما سوابق خوبی در حوزه نفت دارید و ان‌شاءالله از این مجلس هم رأی خواهید آورد ولی آیا این سوابق مدیریتی شما تناسب بین نگاه و سوابق شما با مهم‌ترین چالش کشور یعنی ناترازی وجود دارد؟ آقای پاک نژاد! انتظار بنده و این نمایندگان و مردم شریف ایران اسلامی از شما پوست‌اندازی در ساختار وزارت نفت این است که از جوانان استفاده کنید و کاملاً مستقل عمل کنید. موضوع برق را با نیروگاه‌های گازی حل کنید.

وی ادامه داد: آقای پاک نژاد! چه بخواهیم و چه نخواهیم اقتصاد ما وابسته به نفت است علیرغم اینکه نباید باشد. با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی آیا خواهید توانست از منافع ملی ایران حمایت و حفاظت کنید؟

محمد پور عنوان کرد: کشاورزی تعطیل شده است و سوخت به ماشین‌های کشاورزی نمی‌رسد. حداقل نیروگاه خورشیدی را راه‌اندازی نمائید. علی‌رغم وجود قیر فراوان کمک کنید وزارت راه بتواند جاده‌های وسیعی که در کشور داریم که بیش از ۲۳۰ هزار کیلومتر است را بازسازی کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ