برنامه‌های وزیر نفت کلی و بدون ملاحظات اجرایی است

اقتصاد ایران: نماینده شیراز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس اظهار کرد: محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت به احتمال زیاد از مجلس رای اعتماد می‌آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیداسماعیل حسینی نماینده شیراز به عنوان مخالف محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس اظهار کرد: کابینه‌ای که مجلس معرفی شده ترکیبی از سلایق مختلف است گرچه انتقاداتی به برخی از وزرای پیشنهادی وجود دارد برخی به کارنامه و برنامه ضعیف آنها و برخی به مواضع سیاسی ضد امنیتی ملی آنها نقد دارند البته در این مورد موضوع چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا مطرح نیست.

وی افزود: هر کس در چهارچوب نظام هدفش کاهش مشکلات مردم و تحقق اهداف انقلاب اسلامی باشد مخلصشان هم هستیم چه اصلاح طلب باشد چه اصولگرا، اما موضوع کسانی که مواضع ضد امنیت ملی داشته‌اند متفاوت است.

حسینی با طرح اینکه انشاالله دولت وفاق ملی با حضور همه سلایق ذیل چتر نظام شکل خواهد گرفت، افزود: ما خود را موظف به حمایت گسترده از دولت محترم می‌دانیم که موفقیت دولت موفقیت همه است.

وزارت نفت قلب تپنده اقتصاد ایران است

نماینده شیراز در رابطه با برنامه دولت به موضوع اینکه رئیس جمهور گفته است برنامه ما همان برنامه هفتم پیشرفت است، عنوان کرد: انتظار بود برنامه اجرایی به عملیاتی ارائه می‌داد که قابل ارزیابی و نظارت توسط مجلس باشد و این کار را انجام نداد به همین علت در برنامه پیشنهادی توسط وزرا حساسیت بیشتری به خرج می‌دهیم که برنامه‌های وزرا قابلیت ارزیابی و نظارت توسط مجلس را داشته باشد.

حسینی رابطه با محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: وزارت نفت قلب تپنده اقتصاد ایران است و موتور محرکه کشور و پیشران اقتصادی است، موضوع وزارت نفت ملی است و فراتر از مباحث منطقه‌ای و سازمانی است اگر این وزارت به مشکل بر بخورد نه تنها دولت که جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه خواهد کرد و به همین علت است که دشمن بخش زیادی از توانش را برای تحریم این حوزه قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه سامانه مجلس فقط امکان ثبت موافق و مخالف را برای نطق دارد که ان‌شاءالله در آینده اصلاح شود و گزینه مثلاً تحت عنوان اظهار نظر راجع به وزیر محترم و برنامه‌های پیشنهادی ایشان ندارد. من به عنوان مخالف ثبت نام کردم که که دغدغه‌های متخصصین و کارشناسان صنعت نفت را راجع به این برنامه بیان کنم زیرا بعداً عمل کرده وزیر محترم بر مبنای آن ارزیابی می‌شود.

حسینی خطاب به پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت که در مجلس برای بررسی برنامه‌های خود حضور داشت اظهار کرد: جنابعالی به احتمال زیاد از این مجلس رأی اعتماد خواهید گرفت، نکاتی که بیان می‌شود در جهت کمک به حضرت عالی به عنوان وزیر و کمک به دولت محترم است مهمترین چالش‌های فعلی وزارت نفت عبارت است از ناترازی انرژی همچنین تلاش بازیگران منطقه‌ای برای حذف ایران از معادلات انرژی منطقه و عدم تکمیل زنجیره ارزش افزوده همینطور عدم شفافیت درآمد هزینه در وزارت نفت و عدم رضایت کافی و خروج نیروی انسانی توانمند در شرایط فعلی از بدنه وزارت نفت به عنوان بزرگترین سرمایه این وزارتخانه، اهم مشکلات پیش رو می‌باشد.

برنامه‌های وزیر نفت کلی است

نماینده شیراز که در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت سخن می‌گفت، در رابطه با ضرورت رفع چالش‌های پیش روی صنعت نفت، گفت: با توجه به شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور در زمان فعلی برنامه‌ها یا به صورت کلی ارائه شده است یا ملاحظات اجرایی آن ارائه نشده است، به عنوان مثال در برنامه‌های مربوط به رفع ناترازی انرژی در مورد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با توجه به عدم پیشرفت پروژه‌های آن در سال‌های گذشته آسیب شناسی این موضوع و برنامه جامع و راهکار عملی برای رفع موانع اجرایی این پروژه‌ها ارائه نشده است.

حسینی افزود: در مورد افزایش تولید و کاهش مصرف بخش مهمی از آن معطوف به موضوع نوآوری و توسعه فناوری است علاوه بر این نفت با فناوری تبدیل به ارزش می‌شود نگاه سنتی به مدیریت صنعت نفت نقش مهمی در بسیاری از مشکلات فعلی این وزارتخانه دارد در حالی که شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا از این نظر سال‌هاست که تغییر کرده‌اند مثلاً شعار یکی از این شرکت‌ها این است ما می‌خواهیم به جای مصرف کننده فناوری پیشتاز در حوزه فناوری انرژی باشیم در برنامه حضرتعالی برنامه‌ای برای دستیابی به فناوری‌های نوین با ایجاد یک نظام اولویت گذاری و تنوع بخشی به روش‌های توسعه و اکتساب فناوری دیده نمی‌شود.

وی همچنین به خلاء برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت در رابطه با تأمین مالی مورد نیاز پروژه‌های صنعت نفت پرداخت و یادآور شد: هم اکنون ناترازی گاز به متوسط روزانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است بهترین رکورد تولید پایدار گاز در کشور یک میلیارد متر مکعب در روز است که به دلیل افت فشار در میادین گازی رو به کاهش است.

۱۲۵ میلیارد دلار را از کجا می‌آورید

نماینده شیراز نسبت به عدم توجه وزیر پیشنهادی نفت برای افت کاهش فشار میادین گاز هشدار داد و گفت: برای رسیدن به سطح مطلوب فشار گاز در این صنعت بیش از دو دهه وقت و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم. برنامه شما ۲۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح فشار افزایی میدان گازی پارس جنوبی، ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه میدان‌های گازی کشور ۵ میلیارد دلار برای جمع آوری گازهای مشعل، حدود ۷۲ میلیارد دلار برای نگهداشت و توسعه میادین نفتی در نظر گرفته شده است.

حسینی با اعلام اینکه بیش از ۱۲۵ میلیارد دلار در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت برای اجرای پروژه‌ها پیش بینی شده است، سوال پرسید: تأمین این حجم از منابع مالی جای سوال دارد که قرار است از کدامین منابع تأمین شود. همچنین برنامه زمانبندی برای اجرای آن نیز مشخص نیست.

تکلیف بهینه‌سازی در برنامه شما مشخص نیست

وی همچنین به ایجاد سامانه هوشمند انرژی و نصب تجهیزات انرژی و یا میترینگ که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی به صورت کلی بیان شده است ایراد گرفت و افزود: در رابطه با تأسیس سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی که از الزامات قانون برنامه هفتم است کلی‌گویی بسنده کرده‌اید. راجع به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی هدف گذاری کمی و ساز و کار مشخص برای تحقق آن ارائه نشده است که امکان ارزیابی و نظارت را از مجلس سلب می‌کند.

نماینده شیراز به تکلیف وزارت نفت برای گزارش‌های ۶ ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: رویکرد و جهت‌گیری وزارت نفت در مورد توسعه و احداث پتروپالایشگاه‌ها به خوبی تبیین نشده است و در زمینه شفافیت درآمد هزینه صنعت نفت با وجود تاکید قانون برنامه هفتم اصلاحات ساختاری در این رابطه در برنامه شما وجود ندارد.

ارتقا افراد مطابق شایستگی باشد

حسینی به دیگر ضعف‌های برنامه وزیر پیشنهادی نفت پرداخت و اضافه کرد: استفاده از منابع انسانی و نخبگان در برنامه زیر پیشنهادی مشخص نیست زمانی نفت از گزینه‌های اول انتخابی نخبگان کشور بود صنعت نفت در دوران تحریم متکی به توان نخبگان بوده است. متأسفانه به دلایل مختلف برخی در حال خروج هستند از جمله این دلایل می‌توان به مسئله معیشت رفاهی کارکنان خدوم وزارت نفت به ویژه مناطق عملیاتی اشاره کرد. جذب و ارتقا افراد در زیر مجموعه‌های وزارت صرفاً بر مبنای شایستگی و توانمندی باشد.

نگذارید در کرسنت حقی از ملت ضایع شود

وی که پرونده کرسنت را در صحن علنی مجلس به نمایندگان نشان داد تصریح کرد: این پرونده در حال رسیدگی است و در وزارت نفت کرسنت چیزی شبیه برجام در وزارت خارجه است از حضرت عالی تقاضا داریم که این را دنبال کنید که حقی از ملت ضایع نشود. در این زمینه انتظار می‌رود شما شفاف سازی بفرمائید.

گوش به فرمان رئیس جمهور جسور باشید

نماینده شیراز که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت سخن می‌گفت این وزارتخانه را به عنوان بزرگترین بخش ارزآوری کشور پایگاه سیاسیون دانست و تاکید کرد نیاز مراقبت جدی به حضرت عالی دارد و انتظار هست حضرت عالی وزیر جناب آقای دکتر پزشکیان باشید با شخصیتی مستقل، جسور و قوی و نه گوش به فرمان افرادی در بیرون و این‌ها دغدغه‌های کارشناسان صنعت نفت است که ضمن اعلام حمایت به کمک همه جانبه به دولت محترم این موارد توسط مجلس پایش و پیگیری خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ