اجرای سرشماری سراسری زنبورستان‌های کشور در مهر ماه

اقتصاد ایران: مجری طرح توسعه زنبورداری وزارت جهاد کشاورزی از انجام سرشماری زنبورستان‌های کشور از هفتم تا نوزدهم مهر ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین اکبرپور ضمن گرامیداشت ۳۱ مرداد روز ملی عسل گفت: اجرای طرح سرشماری زنبورستان‌های کشور با همکاری مرکز فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات وزارتخانه، جهاد کشاورزی استان‌های مختلف و اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین با هدف احصای اطلاعات و آمار تولیدات بخش زنبورداری کشور در دستور کار معاونت امور تولیدات دامی است.

مجری طرح توسعه زنبورداری با اشاره به اینکه آمار پایه و اساس برنامه‌ریزی، توسعه و پیشرفت است، تاکید کرد: نخستین گام در مراحل برنامه‌ریزی، داشتن تصویری روشن از واقعیت‌های موجود جامعه است تا ضمن شناسایی فرصت‌ها، نیازها و تنگناهای اساسی، برای از بین بردن یا کاهش اثرات آن برنامه‌ریزی مناسب کرد.

اکبرپور داشتن آمار و اطلاعات در حوزه تولید را یکی از اجزای اصلی و ضروری برای تصمیم‌گیری‌های سطوح مختلف مدیریت دانست و تصریح کرد: سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و کارشناسان برای تدوین راهبردها، سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی، برنامه‌ریزی، نظارت، هماهنگی و هدایت برنامه‌ها و نیز فعالان اقتصادی برای شناسایی جایگاه و وضعیت کشور از نظر اقتصادی، به این داده‌های آماری نیاز دارند.

مجری طرح توسعه زنبورداری تصریح کرد: در سال جاری عملیات میدانی طرح سرشماری سراسری زنبورداری‌های کشور با حضور بیش از ۷ هزار نفر از کارشناسان پهنه در یک هزار و ۴۴۹ مرکز خدمات کشاورزی در سطح ۹۷ هزار و ۹۴۷ آبادی تحت پوشش با مشارکت اتحادیه‌های استانی و تشکل‌های شهرستانی زنبورداری و سایر واحدهای ذی‌ربط جهاد کشاورزی پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس این سرشماری، آخرین اطلاعات واحدهای زنبورداری اعم از تعداد و نوع کلنی‌ها، ظرفیت و همچنین آمار تولید محصولات زنبورعسل شامل عسل، ژل رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر، نوع و نژاد زنبورعسل، تعداد بهره‌برداران و اطلاعات مربوط به بهره‌برداران نظیر سن، جنسیت و سطح سواد اخذ و در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های استانی و تشکل‌های شهرستانی زنبورداری و سایر واحدهای ذی‌ربط ثبت می‌شود.

اکبرپور افزود: در سرشماری سال جاری همچنین اطلاعات مربوط به تلفات در زنبورستان‌ها در اثر عوامل قهری، سمپاشی و یا بیماری‌ها هم مورد توجه ارزیابان قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت کار و همچنین نقش زنبور عسل در گرده‌افشانی محصولات زراعی و باغی و توسعه پایدار بخش کشاورزی، عملیات سرشماری با اعلام ممنوعیت کوچ زنبورستان‌ها به مدت دو هفته به اجرا درمی‌آید.

مجری طرح توسعه زنبورداری با تاکید بر اهمیت فراگیری آموزش‌های لازم قبل از آغاز سرشماری توسط کارشناسان پهنه و سایر عوامل دست‌اندرکار مرتبط در سطح شهرستان و استان و نیز کارشناسان تشکل‌های مربوطه، گفت: دوره‌های وبیناری آموزشی – توجیهی به صورت سراسری و برخط در اوایل شهریور ماه سال جاری توسط دفتر توسعه زنبورداری کشور برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ سال گذشته با اجرای طرح سراسری سرشماری زنبور عسل در کشور تولید ۱۲۱ هزار تن عسل، ۲۷۳۵ تن موم، ۸۸۵ تن گرده گل، ۱۸۳ تن بره موم، ۹۱۴۲ کیلوگرم ژل رویال و ۱۰.۵ کیلوگرم زهر زنبور در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ