اثرات عرضه ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو در خارج از سامانه یکپارچه

اقتصاد ایران: از چهارشنبه گذشته، خودروساز بزرگ کشور طرحی جدید را با عرضه بالغ بر ۱۱۰ هزار دستگاه محصول به‌اجرا گذاشت. این طرح فروش خارج از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار می‌شود؛ منتها قواعدی شبیه آن دارد؛ به‌نحوی که با محدودیت ثبت‌نام ناشی از تکمیل ظرفیت مواجه نیست و بناست برندگان آن از مسیر قرعه‌کشی مشخص شوند.

پیش از این طرح، دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز خارج از سامانه یکپارچه اقدام به‌فروش محصولات خود کرد. بنابراین مشخص می‌شود سیاستگزار مجوزی کلی بابت فروش به دو خودروساز بزرگ کشور داده؛ مجوزی که طبق آن، خودروسازان می‌توانند خارج از سیستم سامانه یکپارچه و با ظرفیتی که خود تعیین می‌کنند، طرح فروش بگذارند.

البته ادعای خودروسازان این است که فروش‌های ‌جدید از سرریز تعهدات آن‌ها در سامانه یکپارچه است. البته خودروسازان آمار دقیق و شفافی مبنی بر این‌که چه تعداد از خودروهای متعهدشده در قالب سامانه یکپارچه را تحویل داده و چقدر از تعهدشان باقی مانده، ارائه نکرده‌اند.

از طرفی سیاستگزار از انتهای فروردین پارسال تا به‌امروز اجازه رشد رسمی قیمت کارخانه‌ای خودروها را نداده است. تثبیت قیمت در ۱۱ ماه سال گذشته تا حدی قابل ‌درک است؛ اما سیاستگزار در سال جاری نیز حداقل تا به‌امروز دست به قیمت خودرو نزد. شهروندان حساسیت زیادی روی قیمت کارخانه‌ای خودرو دارند و افزایش آن را برنمی‌تابند؛ از همین رو سیاستگزار معمولا با شعار حمایت از مصرف‌کننده، قیمت را کنترل می‌کند.

همچنین خودروسازان می‌گویند با توجه به‌سیاست فریز قیمت، نقدینگی لازم و کافی برای حفظ یا افزایش تولید جذب نمی‌شود و یکی از دلایل روند نزولی تولید در سال جاری همین مساله است. آمارها نشان می‌دهد تولید خودرو در کشور از ابتدای سال تا حداقل انتهای هفته گذشته، روندی نسبتا رو به‌افت داشته است. خودروسازان کمبود نقدینگی و ارز را عامل این افت می‌دانند.

از طرفی آخرین مهلت وکالتی کردن حساب برای شرکت در قرعه‌کشی خودرو تا پایان ساعت ۲۴ دوشنبه بود و همچنین ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir تا دوم شهریورماه امکان‌پذیر خواهد بود. ثبت‌نام ۱۲ محصول ایران‌خودرو از ۲۴ مردادماه آغاز شد و متقاضیان می‌توانند تا دوم شهریورماه نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

با توجه به تاخیر در هماهنگی‌های لازم میان برخی بانک‌های عامل و سامانه در آماده‌سازی بستر حساب وکالتی و مسدودی حساب در روز اول، به‌منظور برخورداری همه متقاضیان از فرصت یکسان، مهلت تعیین‌شده برای وکالتی کردن و مسدودی حساب با اضافه شدن یک روز تا پایان ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۹ مرداد تعیین شد.

شرط الزامی بودن ارائه گواهینامه از شرایط عمومی متقاضیان عادی شرکت در فرآیند ثبت درخواست خرید (اولویت‌بندی) حذف شده است و با توجه به این‌که ارائه گواهینامه درخصوص سایر متقاضیان (طرح جوانی جمعیت مختص مادران جایگزینی خودروهای فرسوده و خودروهای برقی) از شرایط تعیین‌شده نبوده، شرط دارا بودن گواهینامه رانندگی برای تمام متقاضیان ثبت درخواست خرید (اولویت‌بندی) حذف شده است.

مهلت ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir نیز به مدت یک روز تمدید شده و تا روز جمعه دوم شهریور ۱۴۰۳ قابل انجام خواهد بود. درخصوص متقاضیان طرح فرسوده نیز، آخرین مهلت ثبت‌نام در سایت ستاد نوسازی خودروهای فرسوده به آدرس www.nnhk.ir تا پایان ساعت ۲۴ دوشنبه بود.

ثبت درخواست زودتر یا دیرتر هیچ‌گونه تاثیری در اولویت متقاضیان ندارد و نهایتا فرآیند اولویت‌بندی ۴۸ ساعت بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام آغاز شده و همه متقاضیان از فرصت یکسان برخوردار خواهند بود.

امکان انتخاب خودروهای برقی برای همه متقاضیان اعم از عادی، طرح جوانی جمعیت مختص مادران و جایگزینی خودروهای فرسوده میسر است. متقاضیانی که شرایط اولیه برای طرح‌های فوق (مسدودی ۲۳۰ میلیون‌تومان یا مادران حائز شرایط یا ثبت‌نام در سایت نوسازی خودروهای فرسوده) را ندارند، می‌توانند مستقیما در ابتدای ورود «طرح خودروهای برقی» را انتخاب و پس از آن نسبت به ثبت درخواست خرید یکی از دو مدل خودرو برقی عرضه‌شده اقدام کنند.

کاهش قیمت ۱۰۰ میلیون‌تومانی هیوندای کونا (۲۰۲۴)

خودروهای داخلی روز گذشته رشد قیمت یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۷۵۴ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۸ میلیون‌تومان، تارا ۵ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۷۰ میلیون‌تومان و ساینا S اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۵۱۲ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۳ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۱۱۵ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۸۵ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۱۵ تا ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، ونوسیا D۶۰ پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، جی‌ای‌سی امکو (۲۰۲۴) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان، جی‌ای‌سی امپو (۲۰۲۴) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون‌تومان و دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۰۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ