رئیس اتاق ایران:

توسعه گردشگری راهی برای مقابله با تحریم هاست

اقتصاد ایران: رئیس اتاق ایران می‌گوید: افزایش تعداد گردشگران ورودی به کشور، می‌تواند بسیاری از محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها را کمرنگ یا بی‌اثر کند؛ از این رو باید شرایط مناسبی فراهم شود تا گردشگران از نقاط مختلف به ایران بیایند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، صمد حسن‌زاده، در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران، ادامه داد: اگر شرایط مناسبی فراهم کنیم تا گردشگران از نقاط مختلف دنیا به ایران بیایند، هم بر محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها غلبه خواهیم کرد و هم اقتصاد را رونق خواهیم داد و هم می‌توانیم فرهنگ غنی خود را به دنیا معرفی کنیم.

او با اشاره به درخشش ورزشکاران ایران در المپیک 2024 پاریس، افزود: ما مزیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری ورزشی داریم. باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی بتوانیم از این مزیت‌ها بهره‌برداری عملیاتی کنیم.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه مواضع اخیر رئیس‌جمهور و سخنان ایشان در مجلس، نشانگر عزم او برای پیشرفت اقتصادی با محوریت بخش خصوصی است، اظهار کرد: از مجلس انتظار داریم بدون در نظر گرفتن منافع منطقه‌ای و سیاسی، صرفاً بر اساس عقلانیت و توانمندی وزرا به آن‌ها رأی بدهند.

دولت جدید، پای گردشگران را به کشور باز کند

احد عظیم زاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران هم با اشاره به برگزاری جلسات رأی اعتماد وزرای دولت چهاردهم، گفت: الان فصل رونق گردشگری است و امیدواریم با عملکرد دولت جدید پای توریست به این کشور باز شود. چرا کشوری مانند ترکیه باید به اندازه نفت ایران و حتی بیشتر از آن از محل گردشگری درآمد داشته باشد و ما نداشته باشیم.

او با درخواست از هیات رئیسه اتاق ایران، برای حمایت از فعالان اقتصادی جهت حضور در نمایشگاه‌های گردشگری خارج از کشور، افزود: این رفت‌وآمدها به رونق گردشگری منجر خواهد شد.

محمد مسعودی، نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران هم با بیان اینکه دو وزارتخانه ورزش و جوانان و میراث فرهنگی و گردشگری به نوعی به حیاط خلوت دولت و مجلس تبدیل شده‌اند، افزود: ما می‌خواهیم این پیام از اتاق به دولت منتقل شود که این دو، وزارتخانه‌های بسیار مهمی هستند و بنابراین مدیران کاربلد و توانمندی باید وارد این وزارتخانه‌ها شوند.

گردشگری سلامت متولی مشخصی در کشور ندارد

در این نشست حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز به موضوع گردشگری سلامت پرداخت و ادامه داد: متأسفانه گردشگری سلامت هنوز متولی مشخصی در کشور ندارد. بخشی از آن را وزارت بهداشت، بخشی را وزارت گردشگری و بخش دیگر را وزارت خارجه تولی گری می‌کند. این وضعیت موجب شده تا نتوانیم از مزیت‌های خود در این حوزه استفاده کنیم. به عنوان مثال شاهد هستیم که گردشگران تاجیکستانی برای درمان به کشورهایی مانند روسیه، هند، قزاقستان و آلمان سفر می‌کنند در حالی که ما به دلیل قرابت‌های فرهنگی و زبانی با این کشور مزیت‌های زیادی داریم.

او تأکید کرد: ضعف زیرساخت‌های گردشگری، ضعف زیرساخت‌های مراکز درمانی، حضور واسطه گران و دلالان غیررسمی و برخی مسائل سیاسی با کشورهای دیگر، بر رونق گردشگری سلامت ایران سایه انداخته است.

عسگری با بیان اینکه ترکیه برای تبدیل شدن به مرکز جهانی گردشگری سلامت هدف‌گذاری کرده است، ادامه داد: درامد خدمات بهداشتی-درمانی ترکیه در سال 2022 بالغ بر 1.9 میلیارد دلار بوده که با ورود 1.4 میلیون گردشگر سلامت در سال 2023 به این کشور، این رقم به 2.3 میلیارد دلار افزایش یافته است. حمایت‌های مالی وزارت بازرگانی ترکیه از شرکت‌های فعال خدمات درمانی این کشور در سال 2023 با 281 درصد افزایش به 733 میلیون لیر رسیده است.

او با اشاره به ضعف ایران در موضوع بازاریابی و تبلیغات، اظهار کرد: قالب مراکز درمانی ایران، هنوز آمادگی پذیرش بیماران خارجی را ندارند و به عنوان مثال هنوز سیستم تعامل مالی مناسب برای گردشگر سلامت، در مراکز ما شکل نگرفته است.

عسگری گفت: حوزه گردشگری سلامت، در برنامه‌ریزی و شناسایی ظرفیت دچار مشکل است، اطلاعات این حوزه به روز نیست و شرکت‌هایی که باید این نوع خدمات سلامت را ارائه دهند هم هنوز به شکل تخصصی شکل نگرفته‌اند.

تحقق هدف‌گذاری 15 میلیون گردشگر ورودی، بدون توسعه حمل‌ونقل هوایی ممکن نیست

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به فرصت‌های قانون برنامه توسعه هفتم برای صنعت گردشگری، گفت: در تدوین بخش گردشگری برنامه، تأکید اصلی حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و رفع موانع آن بوده است.

او با اشاره به هدف‌گذاری 15 میلیون گردشگر ورودی در برنامه هفتم، ادامه داد: این هدف بدون توسعه حمل‌ونقل هوایی ممکن نخواهد بود. تنها 550 فروند هواپیما برای پاسخ به نیازهای فعلی کشور لازم است.

شالبافیان با اشاره به تداوم معافیت‌های مالیاتی فعالیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی در برنامه هفتم، ادامه داد: در این برنامه تأکید شده حوزه گردشگری مشمول قوانین و مقررات خاص خود است و مشمول قوانین عام صنعت نخواهد بود. وحدت فرماندهی در حوزه گردشگری به تصویب رسیده و تقویت تشکل‌های حوزه گردشگری مورد تأکید قرار گرفته است.

گردشگری، بدون ورود جریان سرمایه، رشد جهشی نخواهد داشت

او تأکید کرد: حوزه گردشگری بدون ورود جریان سرمایه، رشد جهشی نخواهد داشت. جریان سرمایه هوشمند است و باید مشوق‌هایی ایجاد شود که بتوان آن جذب کرد.

شالبافیان با بیان اینکه ایجاد صدور مجوز پروژه‌های گردشگری با کاربری ترکیبی (کاربری‌های تجاری، اداری یا مسکونی یا گردشگری) در برنامه هفتم از جمله مشوق‌های سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور، نقش مهمی در مطالبه ایجاد مشوق از شوراهای اسلامی شهرها در زمان تصویب بودجه سالانه آن‌ها دارند. مثلاً بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، ساخت هتل 80 درصد از پرداخت عوارض ساخت معاف است و 20 درصد دیگر هم 7 سال بعد از بهره‌برداری باید پرداخت شود.

او گفت: یکی از رسالت‌های اصلی دولت در حوزه گردشگری مقابله با ایران هراسی است. ما برای مقابله‌های نظامی تمهیدات زیادی دیدیم اما برای جنگ رسانه‌ای در حوزه بین‌الملل چندان مجهز نیستیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ