قابل توجه مسئولان ایران؛ تسهیلات توان‌یابان در المپیک ۲۰۲۴

اقتصاد ایران: تسهیلات مرتبط با اقشار معلول همزمان با برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس مورد توجه قرار گرفت آن هم در شرایطی که به این مهم در ایران توجهی نمی‌شود.

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، با آغاز فصل بیست و چهارم لیگ برتر، مطابق با نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا بازسازی و بهینه‌سازی ورزشگاه‌های فوتبال کشور در دستور کار قرار گرفته است. این در حالی است که درباره تکلیف قانونی و مهم در مورد دسترسی اقشار  معلول غفلت شده است.

در قانون مواد دوم و هشتم لایحه حمایت از معلولان که در سال 1396 شمسی تأیید و یک سال بعد ابلاغ شد، صراحتاً به حقوق توان‌یابان و جانبازان پرداخته است. در ماده دو عنوان شده تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی، مناسب‌سازی محیطی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود. همچنین طبق ماده هشتم لایحه حمایت از حقوق معلولان استفاده افراد دارای معلولیت از مراکز، تأسیسات و خدمات ورزشی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، رایگان است.

در چنین شرایطی خبرنگار اعزامی تسنیم به المپیک 2024 پاریس به بررسی تسهیلات مرتبط با اقشار معلول در حاشیه المپیک 2024 پاریس پرداخته است: «تسهیلات به 2 بخش داخل شهر و اماکن ورزشی تقسیم می‌شود. طبیعتاً این افراد اگر در سطوح شهر راحت‌تر بتوانند منتقل شوند نیمی از مسیر دسترسی آنها به ورزشگاه تسهیل می‌شود. در سطح شهر به ویژه در گیت‌های ورودی و خروجی ایستگاه‌های مترو، مبادی ویژه افراد معلول تدارک دیده شده است. سکوهای ویژه‌ای برای افراد معلول طراحی شده تا به راحتی بتوانند با ویلچر به ایستگاه وارد یا خارج شوند. ظرفیت آسانسورهای افراد معلول طوری است که راحت بتوانند با ویلچر خود به  آسانسور وارد یا خارج شوند و در مورد این موضوع دغدغه‌ای نباشد. همچنین در فضای داخل واگن متروها هم برای استقرار این اقشار جای ویژه‌  تدارک دیده شده است.»

در بخش دوم این گزارش به تدارکات ویژه معلولان در داخل محل برگزاری مسابقات اشاره شده است: «ورزشگاه‌ها و سالن‌هایی مانند استردوفرنس، برنس و... که در شرایط عادی هم برای برگزاری مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرد و صرفاً برای المپیک 2024 پاریس نیست، دارای تسهیلات قابل توجه‌ای مرتبط با اقشار توان‌یاب و معلول است که شامل مسیر دسترسی، سرویس‌های بهداشتی ویژه افراد و ...است. در حاشیه مسابقه کشتی نمایندگان ایران هم قابل مشاهده بود که تماشاگران معلول در جایگاهی متفاوت با اقشار عادی در کنار تشک مستقر بودند و به راحتی می‌توانستند مبارزه کشتی‌گیرها را به تماشا بنشینند.»

المپیک 2024 پاریس , المپیک , ورزش جانبازان و معلولین , لیگ برتر فوتبال , پارالمپیک 2024 پاریس ,

مسئولان برگزاری  المپیک در سایت این رقابت‌ها در مورد تسهیلات ارائه شده به اقشار معلول توضیحات کاملی ارائه کردند. آنها ضمن توضیح، با تهیه اینفوگرافیک، امکانات اصلی را از لحظه پیاده شدن افراد از هواپیما یا قطار تا رسیدن به محل برگزاری مسابقات عنوان کردند. برای نمونه با توافقی که با شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته، معلولین یا همراهان آنها از 48 ساعت قبل مسافرت (پرواز) هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند تا حین سفر دچار مشکل نشوند.

برای  افراد معلول فارغ از نوع معلول (ناشنوایی، معلول حرکتی، نابینایی و...) کارتی طراحی شده تا بتوانند خارج از نوبت و صف‌های متداول ایام المپیک در انبوه استقبال تماشاگران و هواداران، منتقل شوند. این موضوع حتی در گیت‌های امنیتی هم برای این اقشار اولویت ایجاد کرده و برگزار کنندگان به این منظور موظف شدند گیت ویژه افراد معلول طراحی کنند.

المپیک 2024 پاریس , المپیک , ورزش جانبازان و معلولین , لیگ برتر فوتبال , پارالمپیک 2024 پاریس ,

سایت المپیک 2024 از  افرادی که دارای ناتوانی‌هایی پنهان (غیرقابل رویت یا تشخیص در شرایط معمولی) هستند خواسته که این موضوع را اعلام کنند و حتی برای آنها حق ارائه همراه و راهنما قائل شده است. همچنین اعلام شده که در ایستگاه‌های مترو با هماهنگی  و رزرو قبلی، خدمات رایگان دریافت کنند. ارائه این خدمات در روزهای شلوغ مشروط به رزرو از 3 ماه قبل است. همچنین تاکسی ویژه معلولین با افزایش تعداد در ایام المپیک همراه شده و شماره مخصوص اپراتور این وسایل نقلیه در اختیار این اقشار قرار می‌گیرد، تا به صورت تلفنی هم این خدمات در اختیارشان باشد. در کنار تاکسی و مترو، حتی وسایل موتوری ویژه افراد داری ویلچر تدارک دیده شده است.

در بحث اقامتی ایام المپیک هم برای معلولین  اتاق و رزرو خاصی تدارک دیده شده است تا آنها از این جهت در مضیقه نباشند. برای مثال درصدی از ظرفیت اسکان هر هتل به اقشار معلول اختصاص داده می‌شود.

*تماشای مسابقه با پد لمسی و سرویس توصیف صوتی

در بحث تماشای بازی وابسته به نوع معلولیت برای این اقشار به جزییات فکر و اقدام شده است. برای مثال برای اقشار کم بینا در مسابقات دو و میدانی، فوتبال، جودو، شنا، تنیس، سوارکاری سرویس توصیف صوتی تدارک دیده شده است. در سرویس تبلت لمسی امکان ارزیابی موقعیت توپ به صورت زنده وجود دارد. این سرویس صرفاً برای مسابقات بسکتبال، فوتبال، راگبی در دسترس است و برگزار کننده تاکید کرده که تعداد آن محدود است.

المپیک 2024 پاریس , المپیک , ورزش جانبازان و معلولین , لیگ برتر فوتبال , پارالمپیک 2024 پاریس ,

*تسهیلات خدماتی حین مسابقه

در کنار این موضوعات، برای نابینایان علاوه بر سرویس بهداشتی در ورزشگاه‌ها حتی به آبخوری ویژه این اقشار هم در نظر گرفته شده است.

*تجاربی که نباید نادیده گرفته شود؟

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران اصلی حوزه فوتبال و البته ورزش و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی (بخوانید وزارت ورزش) می‌توانند از تجارب اعضای کاروان اعزامی به المپیک 2024 پاریس به خوبی استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ