تقابل شورای ریاستی با مجلس انتقالی؛ شکست پروژه سعودی در یمن

اقتصاد ایران: اختلافات در درون شورای ریاستی یمن میان بازماندگان رژیم سابق و جدایی‌طلبان جنوبی بالا گرفته و حتی گفته می شود رئیس این شورا به دنبال استعفا است و این درحالی است که عربستان سعودی با ایجاد این شورا به دنبال متحد کردن مخالفان دولت صنعا بود.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تنش تاریخی میان یمن شمالی و جنوبی بار دیگر در درون شورای ریاستی این کشور بالا گرفته و برخی منابع از احتمال استعفای «رشاد محمد علیمی»، رئیس شورای ریاستی خبر می‌دهند.

 پس از حمله هفته گذشته اعضای گروه شبه نظامی «ابوزرعه محرمی» به مقر ریاست جمهوری یمن در عدن که در اختیار شورای ریاستی بود، تنش میان شمالی‌ها و جنوبی‌ها بار دیگر بالا گرفته است.

شورای ریاستی مجموعه‌ای است که با ابتکار عربستان سعودی در آوریل 2022 تشکیل شد تا جایگزین دولت در تبعید «عبدالهادی منصور» شود و تمام گروه‌های مخالف دولت صنعا را تحت یک مجموعه سیاسی متحد نماید.

یمن , شورای انتقالی یمن , جنبش انصارالله یمن , عربستان سعودی , کشور امارات متحده عربی ,

این ساختار مجموعه‌ای متشکل از احزاب یمنی همچون حزب اصلاح (اخوان) و حزب کنگره ملی (جناح اقلیت)، گروه‌های مسلح مورد حمایت عربستان در مرکز، گروه‌های مسلح مورد حمایت امارات در جنوب، سیاستمداران جنوبی (اعضای ارشد مجلس انتقالی) و وزرای بازمانده در دولت منصور هادی بود.

پیش از این نیز سیاستمداران اهل جنوب یمن از اعضای شمالی حاضر در شورای ریاستی انتقاد کرده بودند و آنها را متهم به نادیده گرفتن مطالبات مردم جنوب یمن کرده بودند.

در همین راستا بسیاری از سیاستمداران عضو مجلس انتقالی جنوب و چهره‌های رسانه ای نزدیک به این مجموعه در عدن و دیگر شهرهای این منطقه خواستار خروج از شورای ریاستی تحت نظر عربستان سعودی شده بودند. البته در این میان برخی اعضای مجلس انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات هستند با توجه به نگرانی از خشم سعودی‌ها فعلا از اعلام خروج از شورای ریاستی خودداری کرده‌اند.

با این حال اگرچه مجلس انتقالی جنوب به طور رسمی از اقدام گروه شبه نظامی «ابوزرعه محرمی» حمایت نکرده ولی آنرا محکوم نیز نکرده است. مجلس انتقالی به عنوان نهاد رسمی که متشکل از گروه‌های جنوبی است، پیش از این با درخواست شورای ریاستی برای استقرار دولت در عدن، به عنوان پایتخت این کشور مخالفت کرده بود و نشان داده بود که علاقه‌ای به همکاری با بازمانده‌های دولت مستعفی و احزاب مستقر در شمال یمن ندارد.

یمن , شورای انتقالی یمن , جنبش انصارالله یمن , عربستان سعودی , کشور امارات متحده عربی ,

مجلس انتقالی جنوب شورای متشکل از گروه‌های سیاسی و رهبران گروه‌های شبه نظامی جنوب یمن است که در سال 2017 با ابتکار اماراتی‌ها تشکیل شد و طرفدار جدایی از یمن شمالی هستند که در سال 1994 با حمله نیروهای «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهور مخلوع به عدن به زور سرنیزه متحد شده بودند.  

در این میان گفته می‌شود، رشاد علیمی که پیش از تصدی مسئولیت ریاست شورای ریاستی، سفیر یمن در آلمان بوده است و پس از تحولات اخیر به دنبال بازگشت به برلین است تا به دور از سیاست و تحولات جاری، زندگی شخصی خود را سپری نماید.

در صورتی که تنش‌های جاری در درون شورای ریاستی میان شمالی‌ها و جنوبی‌ها کنترل نشود و این شورا از هم بپاشد، ضربه‌ای سخت به سیاست‌های سعودی در یمن وارد خواهد شد.

این درحالی است که عربستان طی سال‌های اخیر در نتیجه تبعات و هزینه های جنگ علیه یمن تلاش کرده بود تا این جنگ را از مسیر سیاسی کنترل نماید تا از این رهگذر بتواند از باتلاق خودساخته رهایی یابد.

 

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ