آبله میمونی به ایران رسید؟

اقتصاد ایران: آبلهٔ میمون (Monkeypox) که به صورت مخفف به آن ام پاکس (Mpox) گفته می‌شود یک بیماری عفونی واگیردار ناشی از ویروس آبلهٔ میمون است که می‌تواند در برخی از جانوران و نیز انسان ایجاد شود.

فراز: آبلهٔ میمون (Monkeypox) که به صورت مخفف به آن ام پاکس (Mpox) گفته می‌شود یک بیماری عفونی واگیردار ناشی از ویروس آبلهٔ میمون است که می‌تواند در برخی از جانوران و نیز انسان ایجاد شود. نشانه‌های این بیماری با تب، سردرد، دردهای ماهیچه‌ای، لنفادنوپاتی و احساس خستگی آغاز می‌شود. به دنبال آن دانه‌هایی ایجاد می‌شوند که تاول‌ها و پوسته‌ها را روی آن ایجاد می‌کند. دوره نهفتگی ام پاکس حدود ۱۰ روز و مدت زمان نشانه‌های بیماری معمولاً دو تا چهار هفته است.

در حال حاضر ویروس آبله میمونی در جمهوری کنگو به شدت شایع شده و در سال جاری میلادی، جان ۵۴۸ نفر را گرفته است. نیجریه، بروندی، کنیا، روآندا و اوگاندا نیز از شیوع این ویروس خبر داده‌اند.

شیوع در آفریقا، ترس همه‌گیری در اروپا

چهارشنبه هفته قبل سازمان جهانی بهداشت برای دومین بار در دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری «آبله میمونی» وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین‌المللی اعلام کرد اما روز پنجشنبه آژانس بهداشت عمومی سوئد اعلام کرد که یک مورد ابتلا به ویروس آبله میمونی را شناسایی کرده است و این اولین مورد ابتلا به این ویروس در خارج از قاره آفریقاست. موضوعی که اگرچه اعلام شده در اروپا هنوز جدی نیست اما ترس دوباره‌ای از یک همه گیری دیگر را رقم زده است. 

آبله میمونی پیشتر در ماه می ۲۰۲۲ در سطح جهانی شیوع پیدا کرد و سازمان جهانی بهداشت از ژوئیه ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳ اعلام وضعیت اضطراری کرد. در این مدت، حدود ۹۰ هزار مورد ابتلا به آبله میمونی شناسایی شد که جان حدود ۱۴۰ تن را گرفت.

هردم از این باغ بری می‌رسد...

مینو محرز درباره شیوع آبله میمونی گفت: «هردم از این باغ بری می رسد؛ امروز به دلیل گرمای جهانی و جابجایی‌های گسترده و تجمعات مردم، ویروس‌های جدید و نوپدید بسیار تهدیدکننده شده‌اند؛ آبله میمونی، سال‌های قبل به شکلی خفیف خود را نشان داد و آن زمان مشکل‌ساز نشد اما این که چندی پیش سازمان جهانی بهداشت هشدارجهانی صادر می‌کند یعنی این بیماری شوخی بردار نیست و بسیار سریع پخش خواهد شد. همه باید مراقب باشند چراکه بیماری‌زایی این آبله میمونی بسیار شدیدتر از سویه قبلی این بیماری است.»

او گفت: «وزیر و کارکنان جدید وزرات بهداشت و درمان باید کار در مقابل ویروس‌ها را بلد باشند؛ کار باید سریع باشد و با همکاری سایرین جریان پیدا کند. توصیه‌ها جدی گرفته شده و دستورالعمل‌ها به دقت دنبال شوند. از سوی دیگر امکانات تشخیص فوری و آگهی دادن به مردم باید در دستور کار قرار گیرد.»

محرز گفت: «این بیماری مسری‌ترو بیماری‌زا‌تر از آبله میمونی قبلی است چرا که دیگر صرفا از طریق رابطه جنسی منتقل نمی‌شود و امکان انتقال سرایت به همه افراد را دارد. از مردم می خواهم که وحشت نکنند چرا که به زودی وزارت بهداشت تمامی دستورالعمل‌ها و احتیاط‌های لازم را رسما اعلام خواهد کرد. راه های پیشگیری اولیه این است که ماسک بزنند و دست‌هایشان را بشورند.»

وی گفت: «این بیماری می تواند از راه تنفس و تماس مستقیم با کسی که این بیماری را دارد منتقل شود. البته مانند کووید شدت انتقال تنفسی ندارد که با یک سرفه میلیون‌ها ویروس در هوا منتشر شود اما این بیماری هم از طریق تنفس قابل سرایت است.»

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ