نشست قاهره بی‌نتیجه است/تل آویو همچنان به دنبال وقت کشی وتعلل است

اقتصاد ایران: الاخبار در تحلیلی از دورنمای نشست مذاکرات آتش بس در قاهره پس از نشست دوحه عنوان کرد که واقعیت‌های موجود از مذاکرات آتش بس گذشته نشان می‌دهد طرف مقابل بازهم به دنبال تعلل و وقت کشی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی درباره سرنوشت مذاکرات آتش بس در نشست بعدی که در قاهره برگزار خواهد شد را در هاله‌ای از ابهام تفسیر کرد.

وبگاه لبنانی نزدیک به مقاومت نوشت: آنگونه که انتظار می‌رفت میانجیگران در هفته گذشته نیز تصمیم به تمدید نشست مذاکرات آتش بس گرفتند.

به گواه الاخبار، نشست دوحه هرچند با فشار آمریکا و از بیم حملات محور مقاومت در پاسخ به خونخواهی ترور شهید «اسماعیل هنیه» از سوی اسرائیل برگزار شد، اما سرنوشت دور جدید نیز که با تصمیم میانجیگران در قاهره دایر خواهد شد، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به نوشته وبگاه لبنانی، هرچند میانجیگران، روند مذاکرات در نشست دوحه را «سازنده» و قابل مباحثه عنوان کرده‌اند، اما از سویی دیگر، حماس به علت کارشکنی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در عدم پذیرش طرح پیشنهادی جو بایدن از ادامه مذاکرات سرباز زده است.

به گفته الاخبار، شرایط حاکم بر روند گذشته مذاکرات و کنونی نشان می‌دهد که دور کنونی مذاکرات نیز با گذشته چندان فرقی ندارد و واقعیت‌های موجود حاکی از آن است که طرف مقابل درصدد کسب زمان و به تعویق انداختن توافق است، چرا که مهم‌ترین اختلافات میان طرفین درگیری کماکان روی میز قرار دارد و همچنان لاینحل باقی مانده است.

به گزارش الاخبار، از جمله اختلافات لاینحل می‌توان به شرط حماس در عقب نشینی اشغالگران از محور نتساریم و فیلادلفیا در مرکز و جنوب نوار غزه و توقف کامل جنگ پس از پایان مذاکرات مرحله نخست آتش بس موقت عنوان کرد که کماکان تل آویو از پذیرش آن خودداری می‌کند.

تحلیلگر صهیونیست: مذاکرات قاهره به نتیجه نمی‌رسد

از سوی دیگر، «ناهوم بارنی» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» درباره مذاکرات مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر برای توافق آتش بس در غزه و تبادل اسرا اعلام کرد: «بنیامین نتانیاهو» فرصت پیشبرد مذاکرات چهارشنبه گذشتهدر دوحه را از بین برد و حضور مذاکره کنندگان اسرائیلی در نشست آخر این هفته را یا لغو خواهد کرد و یا این نمایندگان اسرائیل، فقط به صورت نمایشی در آن شرکت می‌کنند.

وی گفت: با پایان یافتن نشست دوحه، مذاکرات را باید در این مرحله، پایان یافته قلمداد کرد و در عمل، مهمانی به پایان رسیده و نشست قاهره، فایده‌ای نخواهد داشت.

ادعای بلینکن: تل‌آویو توافق پیشنهادی آتش‌بس را پذیرفته است

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که هم اکنون با هدف تلاش برای برقراری آتش بس به اراضی اشغالی سفر کرده در سخنانی مدعی شد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پذیرش توافق آتش‌بس و مبادله اسرا از سوی تل‌آویو را به وی اعلام کرده است.

آنتونی بلینکن در نهمین سفر خود به منطقه غرب آسیا از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، روز یک‌شنبه ۱۸ آگوست وارد تل آویو شد.

گفتنی است که نشست میانجیگران برای پایان دادن به جنگ علیه نوار غزه از طریق دستیابی به توافق برای آتش بس و تبادل اسیران بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس روز جمعه در دوحه قطر برگزار شد و کشورهای قطر، مصر و آمریکا به عنوان میانجی‌های مذاکرات آتش بس در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مقامات بلندپایه سه کشور به عنوان میانجی، با هدف دستیابی به توافق برای آتش بس در نوار غزه و آزادی اسیران، در گفت وگوهای فشرده‌ای شرکت کردند و این گفت وگوها در فضایی جدی و سازنده برگزار شد.

به رغم اینکه رسانه‌های رژیم صهیونیستی و برخی مقامات آمریکایی از پیشرفت در دور جدید مذاکرات در دوحه سخن گفتند، منابع جنبش حماس با رد این ادعا گفتند که مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشته است. جنبش حماس بر لزوم فشار بر کابینه نتانیاهو برای تن دادن به پیشنهاد قبلی مورد توافق تاکید دارد. با این حال، قرار است دور جدیدی از مذاکرات در قاهره برگزار شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ