دیدار رییس جمهور ویتنام با شی جین پینگ

اقتصاد ایران: رییس جمهور ویتنام که روز گذشته در راس هیئت بلند پایه از مقامات حزبی و دولتی این کشور، سفر سه روزه خود را به چین آغاز کرده بود، امروز در پکن با همتای چینی خود دیدار کرد و طرفین درباره چشم انداز میان دوکشور به تبادل نظر پرداختند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شی جین‌پینگ، رییس جمهور و دبیر کل حزب کمونیست چین، در تالار بزرگ خلق پکن با تو لام، همتای ویتنامی خود، که طی یک سفر رسمی به چین آمده است، دیدار و گفتگو کرد.

شی جین‌پینگ ضمن تبریک مجدد به تو لام به مناسبت تصدی وی به سمت دبیر کلی حزب کمونیست ویتنام، بیان داشت: اولین سفر خارجی رییس جمهور جدید ویتنام به چین نشان‌دهنده اهمیت بالای روابط راهبردی میان دو حزب و دو کشور چین و ویتنام است.

وی افزود: باورهای ایدئولوژیکی مشترک، سنت دوستی و روابط عمیق میان چین و ویتنام را تقویت کرده است. به‌عنوان دو حزب کمونیست حاکم در جهان امروز، چین و ویتنام باید با حفظ و ادامه دادن به سنت‌های دوستی، مأموریت مشترک خود را به خاطر بسپارند و از رهبری حزب کمونیست و نظام سوسیالیستی حمایت کنند.

رییس جمهور چین تأکید کرد: دو کشور چین و ویتنام باید برای ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک که دارای اهمیت راهبردی است را تعمیق ببخشند. من آماده‌ام تا با آقای تو لام روابط کاری و دوستی شخصی خوبی ایجاد کرده و به‌طور مشترک به تعمیق بیشتر روابط و  سرنوشت مشترک دو کشور کمک کنم. با توجه به تغییرات تاریخی و جهانی، چین و ویتنام با حفظ توسعه سریع اقتصادی و ثبات طولانی‌مدت اجتماعی، برتری نظام سوسیالیستی را اثبات کرده‌اند.

شی جین‌پینگ همچنین افزود: چین آماده است تا ارتباطات استراتژیک و تبادلات سطح بالا با ویتنام را حفظ کند و به طور فعال به دنبال گسترش همکاری‌های " کمربند و جاده" و طرح "دو کریدور و یک حلقه" است. ما باید به سرعت زیرساخت‌های مربوطه مانند راه‌آهن، بزرگراه‌ها و گذرگاه‌های مرزی را به یکدیگر متصل کنیم. با استفاده از فرصت 75اُمین سالگرد تأسیس روابط دیپلماتیک چین و ویتنام در سال آینده، باید به‌طور مشترک برنامه "سال تبادل فرهنگی چین و ویتنام" را برگزار  و پایه‌های مردمی دو کشور را تقویت کنیم. ما باید به اصول پنجگانه همزیستی مسالمت‌آمیز و دیگر اصول اساسی روابط بین‌الملل پایبند بوده، چندقطبی‌شدن عادلانه  جهان و جهانی‌شدن اقتصاد را ترویج کنیم، عدالت بین‌المللی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه را حفظ کرده و برای ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت تلاش کنیم.

در ادامه تو لام ، رییس جمهوری ویتنام بیان داشت: این اولین سفر من به عنوان دبیر کل حزب کمونیست و رئیس‌جمهور ویتنام به چین بوده و نشان‌دهنده تأکید حزب و دولت ویتنام بر توسعه روابط با چین است. ویتنام حزب کمونیست و دولت چین را به عنوان یک انتخاب استراتژیک و اولویت نخست در سیاست خارجی خود در نظر می‌گیرد.

وی ادامه داد: حزب و دولت ویتنام به طور قاطع در مسیری که توسط رهبران پیشین دو کشور، به ویژه نگوین فو ترونگ و شی جین‌پینگ، تعیین شده است، پیش خواهند رفت. من باور دارم که تحت رهبری شی جین ‌پینگ، چین قطعاً به هدف صد ساله دوم خود دست خواهد یافت و به یک کشور سوسیالیستی کاملا مدرن تبدیل خواهد شد.

رییس جمهوری ویتنام با اشاره به اصل چین واحد افزود: ویتنام به سیاست چین واحد پایبند بوده و تایوان را بخشی از خاک چین می‌داند و با تمام فعالیت‌های جدایی‌طلبانه 'استقلال تایوان' در هر شکل مخالفت می‌کند و از اتحاد ملی چین قاطعانه حمایت می‌کند. هنگ‌کنگ، شین ‌جیانگ و تبت همگی مسائل داخلی چین هستند و ویتنام به شدت با هرگونه دخالت عوامل خارجی در امور داخلی چین مخالف است.

وی در آخر تاکید کرد: ویتنام مایل است تا تجربه‌های خود در زمینه اداره حزب و کشور را با چین به اشتراک گذاشته و  اعتماد استراتژیک را تعمیق بخشد. ویتنام از ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت که توسط رییس جمهور شی پیشنهاد شده است، استقبال میکند و مایل است تا با چین در همکاری‌های چندجانبه بین‌المللی همکاری نزدیک داشته باشد و به‌طور فعال برای ترویج صلح و توسعه جهانی تلاش کند.

پیش از شروع این نشست، شی جین‌پینگ و تو لام با ایستادن بر روی سکویی، شاهد نواختن سرودهای ملی چین و ویتنام و شلیک 21 توپ در میدان تیان‌آن ‌من پکن بودند، تشریفاتی که رهبران چین برای خوشامد گویی از میهمانان خود در عالی ترین درجه استفاده می‌کنند. در طول سفر تو لام به چین، دو طرف بیانیه مشترکی درباره تقویت بیشتر همکاری های جامع راهبردی و پیشبرد ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک چین و ویتنام صادر خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ