رسانه عبری: جنگ ضرباتی مهلک به بخش کشاورزی اسرائیل وارد کرد

اقتصاد ایران: یک رسانه عبری زبان با گزارشی به شکل مصداقی به زیان‌های شدیدی که بخش کشاورزی اسرائیل از ادامه دار شدن جنگ متحمل شده، اشاره کرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه اقتصادی کالکالیست در شماره امروز دوشنبه خود اعلام کرد، با نگاهی به عملکرد یکی شرکت کشاورزی در اطراف نوار غزه می‌توان به عمق زیان‌های وارد شده به بخش کشاورزی به عنوان بخش مهمی از اقتصاد اسرائیل پی برد.

امیر بیرگار نویسنده این گزاش آورده است، یک شرکت که به کار کشت و تولید مرکبات و انواع خرما در اطراف نوار غزه و نیز در شمال فعالیت می‌کند، نمونه بارزی برای مشکلاتی است که صنعت کشاورزی در اسرائیل بعد از 7 اکتبر با آن مواه شده است.

به نوشته این رسانه، آتش جنگ در مزارع و باغات شعله ور شده است به نحوی که دیگر دسترسی به این امکان بسیار محدوده شده است، نیروی کار هم که معمولا برای چیدن محصولات استخدام می‌شوند، حاضر به آمدن به این مناطق نبوده و عملا ناپدیده شده است، امری که باعث شد تا زیان‌های بسیار شدیدی به این بخش تحمیل شود.

یوری لاوت مدیر عامل شرکت ماهدارین (Mahadrain) که با این رسانه گفتگو کرده تاکید می‌کند که بعد از آغاز جنگ بسیاری از شرکت‌ها دچار افت در درآمد و بسیاری دیگر هم زیان ده شده‌اند.

در ادامه گزارش تاکید شده است، جنگ 7 اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) اقتصاد اسرائیل را به شدت به لرزه در آورده است، اما برخی از بخش‌های اقتصاد به شکل بیشتری تحت تاثیر آن قرار گرفته است، در این بین بخش کشاورزی بیشتری زیان را متحمل شده و ضربه مهلکی را بر اثر این جنگ متحمل شده است، اکثر شرکت‌های کشاورزی در اسرائیل شرکت‌های خصوصی هستند، از اینرو امکان دسترسی همگانی به اطلاعات این شرکت‌ها وجود ندارد، از اینرو کالکالیست داده‌های موجود در گزارش شرکت ماهادرین را که سهام آن در بورس تل‌آویو عرضه می‌شود به عنوان ملاک این ارزیابی قرار داده است.

براساس داده‌های این گزارش، درآمدهای این شرکت در نیمه دوم از سال 2024 حدود 18.9 درصد کاهش را نشان داده است در حالی که این نسبت در نیمه اول همین سال 19.9 درصد بود و به طور میانگین زیان‌های وارد شده به این شرکت در سه ماهه دوم از سال 2024 به بیش از 47.5 میلیون شیکل برسد.

در بخش دیگری از این گزارش در رابطه با علل این زیان‌ها هم آمده است:

علت اصلی تمامی این زیان ها، جنگ و تبعات است است، شرکت ماهادرین در چهار بخش مرتبط با کشاورزی و مرتبط با یکدیگر فعالیت می‌کند تولید محصولات کشاورزی و باغی، (به ویژه مرکبات، آووکادو و خرما)، بخش سردخانه‌ای و نگهداری محصولات کشاورزی، بخش آبیاری کشاورزی و تولید نهال‌های درختان میوه که به گفته مسئولین این شرکت جنگ زیان‌های زیادی به روند چیدن میوه باغات این شرکت وارد کرده و آن را به شدت هزینه بر کرده است، معمولا این کار با استفاده از نیروی کار خارجی انجام می‌شد اما نه تنها 800تا 1200 کارگر خارجی فصلی حاضر به فعالیت در این باغات نبودند بلکه حتی 300 کارگر دائم شرکت هم از حضور در این مناطق استنکاف کرده‌اند.

در این بخش این رسانه اقتصادی به مهاجرت و فرار کارگران خارجی و خروج آنها از فلسطین اشغالی بعد از 7 اکتبر اشاره می‌کند، امری که باعث شد شرکت مجبور شود برای تامین نیروی کار خود 15 درصد هزینه بیشتری را بپردازد.

مسئولین شرکت همچنین تاکید کردند، یکی از معضلات فعالیت آنها وجود بیش از 400 هکتار از باغات این شرکت در منطقه اطراف غزه است که بعد از آغاز جنگ 7 اکتبر، دیگر شرکت به آنها دسترسی ندارد و به منطقه جنگی تبدیل شد و ورود غیر نظامیان به آن ممنوع اعلام شد.

همچنین در نتیجه درگیری سخت در این مناطق بسیاری از تاسیسات این شرکت هم تخریب و شماری از درختان نیز از بین رفته‌اند.

علاوه بر آن این شرکت چند هزار هکتار نیز در شمال (فلسطین اشغالی) دارد که دسترسی به آن نیز به دلیل فعالیت جنگی دایر در این مناطق به شدت محدود شده است.

محدود بودن زمان امکان برداشت محصول در این مناطق حتی در صورت مساعد شدن شرایط امنیتی هم باعث شد تا محصولات برداشت شده کیفیت خود را از دست داده و بازار خود را از دست بدهند.

یکی دیگر از زیان‌های وارد شده به این شرکت، در بخش نگهداری سردخانه‌ای است که به دلیل کاهش شدید برداشت محصول توسط بقیه کشاورزان، میزان تقاضا برای انبارداری سردخانه‌ای نیز در کل اسرائیل 60 درصد کاهش پیدا کرد.

حلقه سوم زیان‌های این شرکت اسرائیلی براثر جنگ فرا مرزی است، به گفته مدیر عامل شرکت، اکثر سود این شرکت از محل صادرات محصولات به خارج از است اما با توجه به محاصره دریایی اعمال شده علیه اسرائیل توسط نیروهای مسلح یمن امکان پهلو گرفتن کشتی‌ها وجود نداشته و این شرکت بازار خود را در خاور دور و استرالیا از دست داده است، این در حالی است که صادرات انجام شده نیز با تاخیر بسیار زیاد و با هزینه‌های گزاف و غیر مقرون به صرفه انجام گرفت.

این شرکت علاوه بر آن اعتراف کرد، جنگ در نوار غزه (و انتشار اخبار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه) باعث شد تا بسیاری از مصرف کنندگان در کشورهای هدف حاضر به خرید محصولات اسرائیلی نشوند و همین امر باعث شد تا میزان تقاضا از سوی بازاریابان در کشورهای اروپایی نیز به شدت کاهش پیدا کند.

افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازارهای محلی نیز باعث شد تا مصرف کنندگان اسرائیلی هم کمتر به سراغ این محصولات رفته و میزان مصرف خود را 25 درصد کاهش دهند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ