مدیرعامل Procreate: از هوش مصنوعی مولد متنفرم و آن را به محصولاتمان اضافه نخواهم کرد

اقتصاد ایران: سازنده‌ی اپلیکیشن محبوب Procreate به‌طور قاطعانه علیه هوش مصنوعی مولد موضع گرفت.

خبر خوش برای کاربران ابزار محبوب طراحی دیجیتال Procreate این است که شرکت سازنده‌ی این اپلیکیشن اخیراً دور استفاده از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) را خط کشیده است.

جیمز کودا، مدیرعامل Procreate در ویدئویی اعلام کرد: «از هوش مصنوعی متنفرم و قصد ندارم هوش مصنوعی مولد تصویر را به محصولاتمان اضافه کنم. از وضعیتی که این فناوری برای صنعت ایجاد می‌کند و تأثیری که روی هنرمندان می‌گذارد، خوشحال نیستم.»

اعتراض جامعه‌ی هنری به هوش مصنوعی تولیدکننده‌ی تصویر عمدتاً دو دلیل اصلی دارد:

  • این مدل‌های هوش مصنوعی بدون رضایت یا جبران خسارت براساس آثار هنرمندان دیگر آموزش داده می‌شوند.
  • استفاده‌ی گسترده از این فناوری فرصت‌های شغلی را بسیار کاهش می‌دهد.

همین نگرانی‌ها باعث می‌شود برخی از طراحان دیجیتال به‌دنبال جایگزین برای اپلیکیشن‌هایی باشند که از ابزارهای هوش مصنوعی مولد بهره می‌برند.

Procreate در بخش جدید وب‌سایت خود که به هوش مصنوعی اختصاص دارد، توضیح می‌دهد: «هوش مصنوعی تولیدکننده‌ی تصویر روح هنر را از آن می‌گیرد. این فناوری برپایه‌ی دزدی بنا شده است و ما را به‌سمت آینده‌ای خشک و بی‌روح سوق می‌دهد. معتقدیم که یادگیری ماشین فناوری جذاب است و ظرفیت‌های زیادی دارد؛ اما هوش مصنوعی مولد در حوزه‌ی کاری ما در مسیر اشتباهی پیش می‌رود.»

صحبت‌های مدیرعامل Procreate با استقبال گسترده‌ی هنرمندان خلاق در فضای آنلاین مواجه شد؛ افرادی که از نحوه‌ی برخورد سایر شرکت‌ها با سیل روزافزون ابزارهای هوش مصنوعی مولد تصویر ناراضی هستند. Clip Studio Paint، رقیب Procreate، پس‌ از اینکه کاربرانش فناوری هوش مصنوعی را محکوم کردند، برنامه‌های خود برای معرفی ویژگی‌های تولید تصویر با هوش مصنوعی را کنار گذاشت.

شرکت‌های دیگری مانند Wacom، تولیدکننده‌ی تبلت‌های طراحی و Wizards of the Coast، مالک بازی Magic: The Gathering، نیز پس‌ از واکنش‌های مشابه جامعه‌ی هنری، به‌دلیل استفاده‌ی غیرعمدی از آثار تولیدشده با هوش مصنوعی در محصولاتشان عذرخواهی کرده‌اند.

حتی ادوبی که تلاش کرد با رویکردی اخلاقی‌تر به ساخت ابزارهای هوش مصنوعی مولد تصویر نزدیک شود، بارها با انتقاد کسانی مواجه شد که احساس می‌کنند این شرکت به هنرمندان و خالقان مستقل پشت کرده است.

ادوبی ماه ژوئن (خرداد و تیر ۱۴۰۳) و پس‌ از واکنش‌های تند به به‌روزرسانی شرایط خدمات خود تأکید کرد که هوش مصنوعی را براساس محتوای کاربران آموزش نمی‌دهد؛ اما تغییرات ناخوشایند دیگری که در طول سال‌ها اعمال کرده، به شهرت انکارناپذیرش به‌عنوان شرکتی که هنرمندان تمایل دارند از آن متنفر باشند، دامن زده است.

مقالات مرتبط:
  • یک یوتیوبر انویدیا را به استفاده از ویدیوهایش برای هوش مصنوعی متهم کرد
  • درخواست کمک از هوش مصنوعی جمنای در گوشی‌های اندروید چشم‌نوازتر و بی‌دردسرتر می‌شود

Procreate درمقایسه‌با ادوبی با استقبال بسیار بهتری مواجه شد. شرکت مذکور به‌جای اینکه به ارائه‌ی خدمات اشتراک ماهانه‌ای روی بیاورد که ادوبی و Clip Studio Paint در پیش گرفته‌اند‌، همچنان از مدل یک‌بارخرید برای همیشه با مبلغ ۱۳ دلار بهره می‌برد.

کودا می‌گوید: «دقیقاً نمی‌دانم این داستان به کجا می‌رسد یا چگونه پایان خواهد یافت؛ اما باور دارم که در مسیر درست حمایت از خلاقیت انسانی قرار دارم.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ