اقدامات مهم دیوان عالی کشور در یک سال گذشته

اقتصاد ایران: رئیس دیوان عالی کشور گفت: تشکیل چهار کارگروه تخصصی، اجرای فرایند مدیریت و رصد پرونده‌های مهم، راه‌اندازی اداره‌کل نظارت الکترونیک به‌منظور استفاده از فناوری‌های نوین در امر نظارت بر محاکم و ... از اقدامات دیوان عالی کشور در یک سال گذشته هستند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در جریان جلسه امروز دوشنبه 29 مرداد شورای‌عالی قضایی، برخی مسئولان دستگاه قضا به ارائه گزارش‌ اقدامات و برنامه‌های مجموعه‌های قضایی پرداختند.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری؛ رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته‌ در این دیوان طی یک سال گذشته اظهار کرد: تشکیل چهار کارگروه تخصصی شعب کیفری، حقوقی، خانواده و مبارزه با مواد مخدر»، «اجرای فرایند مدیریت و رصد پرونده‌های مهم از طریق تهیه و تنظیم فرم کارشناسی و نظارت بر پرونده‌های ویژه و مهم از ارجاع تا صدور رأی»، «پیگیری ایجاد و راه‌اندازی اداره‌کل نظارت الکترونیک در معاونت نظارت دیوان عالی کشور به منظور استفاده از فناوری‌های نوین در امر نظارت بر محاکم» و همچنین «برگزاری چهار همایش تخصصی و سراسری به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی با رؤسای کل دادگستری‌ و نمایندگان دیوان عالی در استان‌ها در راستای سیاست‌های نظارتی دیوان عالی، ایجاد رویه واحد و اتقان آراء صادره از محاکم» از جمله اقدامات منتهی به تحول در دیوان عالی کشور طی یک سال گذشته بوده‌اند.

وی افزود: «ارتقای سطح تکریم مراجعین به دیوان عالی از طریق ساماندهی و تجهیز پیشخوان مراجعین و ارائه خدمات اولیه به آنها»، «بازدید میدانی از 43 شعبه مستقر در ساختمان کاخ دادگستری و شعب مستقر در شهر مقدس قم به منظور بازرسی و بررسی جز به جز مشکلات کلیه شعب و دفاتر آن» و «تشکیل کارگروه انتصابات قضات در دیوان عالی جهت ارتقاء سمت قضایی قضات این دیوان و قضات متقاضی انتقال به دیوان» از جمله اقداماتی بوده‌اند که طی یک سال گذشته در راستای نیل به تعالی در دیوان عالی انجام شده‌اند.

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه از انجام 80 مورد ملاقات مردمی خود و همچنین صدور 10 مورد بخشنامه و دستورالعمل خطاب به روسای کل دادگستری استان‌ها جهت نظم‌بخشی، وحدت رویه، جلوگیری از اطاله دادرسی و اتقان آرا طی یک سال گذشته خبر داد.

دستگیری اعضای شبکه شیطان‌پرستی در دزفول

حجت‌الاسلام عبداللهی؛ رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه نیز در این جلسه از دستگیری فردی در شیراز خبر داد که با تهیه اقرارنامه‌های جعلی به اسم مقامات و مسئولان کشور، اقدام به اخاذی از مدیران بخش‌های مختلف می‌کرد.

وی همچنین از شناسایی و دستگیری شبکه شیطان‌پرستی در دزفول با همکاری پلیس امنیت و دادسرای این شهرستان خبر داد.

ایجاد امکان سابقه‌یابی خودکار هوشمند برای قضات

محمد کاظمی‌فرد؛ رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز در این جلسه با اشاره به تأکیدات صورت گرفته بر مقوله هوشمندسازی فرآیندها و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در برنامه هفتم توسعه و سند تحول و تعالی قضایی، اظهار کرد: ما در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با استفاده از جدیدترین روش‌های هوش مصنوعی، توانسته‌ایم تا امروز با پردازش متون، 90 درصد از تصمیمات قضایی را برای استفاده قضات در زمینه‌های آموزشی و مشاهده آرای مشابه، گمنام‌سازی کرده‌ایم؛ همچنین دسترسی به این تصمیمات قضایی را در اختیار پژوهشگران حوزه حقوق و قضا نیز قرار داده‌ایم.

وی افزود: همچنین با استفاده از جدیدترین روش‌های هوش مصنوعی، امکان سابقه‌یابی خودکار هوشمند را برای قضات ایجاد کرده‌ایم و امروز سوابق هر یک از اشخاص در تمامی بانک‌ها به صورت خودکار در اختیار قاضی قرار می‌گیرد.

کاظمی‌فرد گفت: هم‌اکنون با استفاده از ابزار تبدیل گفتار به متن و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه، تمامی دادنامه‌ها، صورتجلسه‌‌ها و متونی که در دادگاه موجود است، قابلیت تبدیل شدن از صوت به متن را دارند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه عنوان کرد: همچنین با استفاده از توانمندی‌های 8 شرکت دانش‌بنیان و بکارگیری روش‌های هوش مصنوعی، سال گذشته 2 میلیون نفر توانستند بدون حضور در دستگاه قضایی، شناسه ثنا دریافت کنند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ