علم و فناوری قربانیِ تنش‌های چین و آمریکا

اقتصاد ایران: تنش‌های فزاینده اقتصادی و سیاسی بین آمریکا و چین احتمال از بین رفتن یک پیمان ۴۵ ساله در زمینه علم و فناوری را که قرار بود در ماه جاری میلادی تمدید شود، افزایش داده است که در این صورت همکاری دو ابرقدرت در زمینه‌های حیاتی قطع خواهد شد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، تنش‌های فزاینده اقتصادی و سیاسی بین آمریکا و چین احتمال از بین رفتن یک پیمان 45 ساله در زمینه علم و فناوری را که قرار بود در ماه جاری میلادی تمدید شود، افزایش داده است که در این صورت همکاری دو ابرقدرت در زمینه‌های حیاتی قطع خواهد شد.

محققان این دو کشور در تلاش هستند تا با روابط پرتنش بین دولتی کنار بیایند و برخی از آن‌ها روی زمینه‌های بالقوه همکاری که کمتر بحث‌برانگیز هستند مانند تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های مرتبط با پیری تمرکز کرده‌اند.

تلاش برای دستیابی به یک تمدید چند ساله جامع برای این توافقنامه علم و فناوری نشان می‌دهد که چگونه کارهای تحقیقاتی برون‌مرزی توسط مشکلات سیاسی تضعیف می‌شوند.

این توافقنامه دو جانبه که 45 سال قبل توسط جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و دنگ شیائوپینگ، رهبر چین در آن زمان، امضا شد، پایه و اساس همکاری دو کشور در زمینه‌هایی مانند انرژی، کشاورزی، فناوری صنعتی غیرنظامی و مدیریت بحران را فراهم کرده است.

این در حالی است که اختلافات دو طرف بر سر اقدام ایالات متحده برای محدود کردن دسترسی چین به صنعت روز تراشه‌ها و نگرانی‌های واشنگتن درباره نقض احتمالی مالکیت معنوی و استفاده بالقوه نظامی از فناوری‌های جدید افزایش یافته است.

مقامات امنیتی ایالات متحده همچنین نگران این هستند که همکاری علمی بتواند راه‌هایی را برای جاسوسی چین فراهم کند.

وون توره کیان، مدیر اجرایی سیاست و امور جهانی در آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده، گفت: این یک موضوع اساسی و مرکز نگرانی‌های ایالات متحده و چین نسبت به یکدیگر است.

وی افزود: (توافقی) که تا پنج سال پیش چیزی نبود که کسی به آن توجه کند، ناگهان به نقطه کانونی رابطه تبدیل شده است.

توافقنامه علم و فناوری مدت‌هاست که یک ستون نمادین روابط چین و آمریکا و عامل همکاری‌های عملی مهم بوده است. این یکی از اولین توافقنامه‌های دو جانبه‌ای بود که پس از به رسمیت شناختن رسمی جمهوری خلق چین توسط ایالات متحده در سال 1979 امضا شد.

توره کیان که مشاور علمی و فناوری جان کری، وزیر خارجه سابق ایالات متحده، بوده است، گفت که این پیمان یک "چتر مجوزها" را فراهم می‌کند.

این پیمان معمولاً هر پنج سال یک بار تمدید می‌شد، اما از زمان انقضای آخرین تمدید در اوت 2023 این اتفاق نیفتاده است. در عوض، طرفین دو تمدید شش ماهه متوالی را پذیرفته‌اند که دومین مورد آن در 27 اوت امسال پایان می‌یابد.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ