۱۴۷ مورد گرما زدگی زائران در چذابه درمان شد

اقتصاد ایران: اهواز - رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به انجام ۶۵۹ مأموریت اورژانسی مبادرت ورزید که از این میان، ۱۴۷ مورد گرمازدگی در مرز چذابه درمان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد حسین سرمست پیش از ظهر امروز دوشنبه در گفت و گویی رسانه‌ای، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز را به زوار اربعین در مرز چذابه از آغاز عملیات تا ۸ صبح روز یکشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ را تشریح کرد.

وی گفت: معاونت بهداشت دانشگاه با هدف به حداقل رساندن مخاطرات سلامت زائران، پیش از آغاز عملیات اربعین جلسات متعددی با دستگاه‌های خدمت رسان مشغول در فرآیند اربعین برگزار و هماهنگی لازم در خصوص نظارت بهداشتی بر امور مرتبط با سلامت زائران را برقرار کرد. تشکیل جلسات آموزشی برای موکب‌داران و خادمان مواکب در همه شهرستان‌های استان، معاینه رایگان و صدور کارت سلامت برای کلیه عوامل اجرایی مواکب نیز از جمله اقدامات حوزه بهداشت استان در جهت اطمینان از حفظ و تأمین سلامت زوار اربعین بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: معاونت بهداشت دانشگاه از ابتدای عملیات اربعین ۱۴۰۳ در چهار بخش آموزش سلامت، سلامت خانواده، سلامت محیط و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار به ارائه خدمت مشغول است.

سرمست به خدمات ارائه شده در بخش آموزش سلامت اشاره و اظهار کرد: تعداد ۳۵ هزار و ۸۰۰ مورد آموزش سلامت به زوار، توزیع یک هزار و ۸۵۹ رسانه آموزشی و ارسال ۱۱۷ پیام بهداشتی از طریق تابلوی روز دید، خدمات معاونت بهداشت دانشگاه در بخش آموزش سلامت طی ۱۰ روز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: ۶ هزار و ۳۶۷ بازدید بهداشتی از مواکب مسیر طریق الحسین (ع) و شهرک مواکب چذابه، ۲۲۱ مورد نمونه‌برداری میکروبی از آب، ۳۷ مورد نمونه‌برداری میکروبی از مواد غذایی و معدوم سازی ۶۸۷ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف نیز مجموعه خدمات معاونت بهداشت دانشگاه در بخش سلامت محیط است.

وی ادامه داد: حضور کارشناسان پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار در مرز چذابه نیز بخش دیگری از اقدامات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است که طی ۱۰ روز خدماتی نظیر غربالگری سندرمیک ۵۱ هزار و ۲۳ نفر از نظر بیماری‌های واگیردار، شناسایی ۱۴۳ مورد مشکوک به بیماری واگیردار و نمونه‌گیری و انجام آزمون‌های سریع تشخیصی برای آنها و انجام ۸۹ مورد مراقبت حشره شناسی را ارائه دادند.

سرمست گفت: مراقبت از مادران باردار، مراقبت از زنان پرخطر عارضه‌دار، مراقبت از کودکان زیر ۵ سال و مراقبت از سالمندان دچار عارضه نیز بخشی از خدمات معاونت بهداشت دانشگاه در حوزه سلامت خانواده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در چهار بخش اورژانس پیش بیمارستانی، درمانگاه مرزی شهید علی هاشمی چذابه، سالن‌های سرد پایانه مرزی و اورژانس بیمارستانی در سراسر استان به ارائه خدمات درمانی به زوار اربعین حسینی می‌پردازد.

وی به خدمات ارائه شده توسط اورژانس پیش بیمارستانی اشاره کرد و گفت: طی ۱۰ روز اول ارائه خدمات، اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به انجام ۶۵۹ مأموریت اورژانسی مبادرت ورزید که از این میان، ۴۸۱ بیمار به صورت سرپایی در محل، درمان و ۱۷۸ بیمار به مراکز درمانی منطقه اعزام شدند.

سرمست اظهار کرد: این مأموریت‌ها شامل ۹۷ مصدوم حادثه ترافیکی، ۱۴۷ مورد گرمازدگی، ۶۷ مورد مشکل گوارشی، ۴ مورد اورژانس زنان، ۷۸ مورد مشکل تنفسی، تعداد ۵۹ مورد بیمار قلبی و ۲۰۷ مورد سایر مأموریت‌ها بود.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به خدمات ارائه شده توسط درمانگاه مرزی چذابه و سالن سرد اشاره کرد و افزود: تعداد کل مراجعین به درمانگاه شهید هاشمی مرز چذابه ۲ هزار و ۳۱۲ مورد بود که ۲ هزار و ۲۹۴ مورد در محل درمان شده و ۱۸ مورد اعزامی به مراکز درمانی و بیمارستان‌های پشتیبان منطقه انجام شد. همچنین ۱۹۶ مورد به سالن‌های سرد مستقر در مرز چذابه مراجعه کردند که تمامی موارد به صورت سرپایی در محل، خدمات مناسب را دریافت کرده و هیچ‌گونه اعزامی صورت نگرفت.

دکتر سرمست ادامه داد: از این تعداد ۲۹۱ مورد با مشکل گرمازدگی، ۲۸۸ مورد با مشکل گوارشی، ۶۸ مورد با مشکل قلبی، ۱۵۱ مورد با مشکل تنفسی و تعداد ۱۵۰۴ مورد با سایر مشکلات به درمانگاه مرزی چذابه مراجعه کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: مراجعه زائرین اباعبدالله الحسین به بخش اورژانس بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، بخش دیگری از خدمات معاونت درمان دانشگاه است که طی ۱۰ روز اول، با ۲۲۴ مراجعه‌کننده و درمان سرپایی و ترخیص ۲۱۵ مورد، بستری عادی ۸ مورد و ۱ مورد بستری ویژه، کار خود را به اتمام رساند.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های اعزام شده به پایانه مرزی چذابه با آماده باش کامل تا پایان مراسم اربعین به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زوار اربعین حسینی می‌پردازند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ