لزوم الگوبرداری از کشورهای موفق دنیا برای اختصاص سوبسید به تجهیزات پزشکی

اقتصاد ایران: یعقوب زاده،رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی درباره  نقش هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در حمایت از تولید داخلی به خبرنگار سلامت نیوز گفت :« هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی طی پنج سال گذشته نشان داده است که یکی از حامیان اصلی تولید داخلی، به‌ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی است. این نهاد با پایبندی به قوانین حمایتی از تولید داخل، فرصت‌های زیادی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا فراهم کرده است. حدود ۹۰درصد از تجهیزات بیمارستانی خریداری‌شده توسط هیئت امنا از تولیدات داخلی بوده است. این رویکرد باعث کاهش وابستگی کشور به واردات و صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی شده است. در عین حال، این حمایت‌ها به ایجاد اشتغال و توسعه صنایع دانش‌بنیان داخلی کمک شایانی کرده است.»


وی با بیان اینکه :« برخی از افراد که در سال‌های اخیر به دلیل حمایت هیئت امنا از تولیدات داخلی منافع خود را از دست داده‌اند، سعی در تخریب این نهاد دارند.» خاطر نشان کرد :« این افراد با انتشار تهمت‌ها و اخبار کذب تلاش می‌کنند تا چهره مردمی هیئت امنا را خدشه‌دار کنند. این حملات بیشتر از سوی کسانی است که با استفاده از ارز ارزان به دنبال منافع شخصی خود هستند. در حقیقت، این گروه‌ها با ابزارهای رسانه‌ای و شبکه‌سازی سعی در اعمال فشار بر مدیران تصمیم‌گیر دارند تا خواسته‌های غیرقانونی خود را دیکته کنند.»

یعقوب زاده ضمن تاکید بر اینکه به هیچ وجه موافق افزایش هزینه‌های درمان نیست و تلاشها بر این که بار مالی اضافی بر دوش مردم نیفتد معطوف بوده گفت : «در عین حال، نمی‌توانیم موافق حراج کردن منابع ارزی کشور برای منفعت‌طلبی عده‌ای خاص باشیم. متأسفانه این افراد اغلب پشت نام مردم پنهان می‌شوند و به اسم حمایت از جامعه، ارزهای دولتی را برای منافع شخصی خود استفاده می‌کنند. این منابع ارزشمند باید به‌طور شفاف و کارآمد صرف بهبود وضعیت درمان و رفاه عمومی شوند.»

یعقوب زاده افزود : «ما معتقدیم که با اصلاح سیاست‌های تخصیص ارز، می‌توان نه تنها کالاهای درمانی را با قیمتی مناسب‌تر به دست مصرف‌کنندگان نهایی رساند، بلکه از وقوع فساد و سوءاستفاده‌هایی که تاکنون رخ داده، جلوگیری کرد. برای مثال، پیشنهاد ما این است که به جای دادن ارز ارزان به گروه‌های خاص، این منابع به شکلی مدیریت شود که هم سلامت مردم حفظ شود و هم از سوءاستفاده‌هایی مانند ماجرای معروف "چای دبش" جلوگیری شود.»

وی گفت :« انتظار ما این است که مسئولان نظارتی و امنیتی با دقت بیشتری به این مسائل توجه کنند و با شفافیت بیشتری به مدیریت منابع ارزی بپردازند. نباید اجازه داد که مافیای قدرت‌طلب و طرفداران ارز ارزان که تاکنون با تخریب تولید داخلی به منافع خود رسیده‌اند، با ابزار رسانه‌ای فضای بازار را مختل کنند. ما همچنین امیدواریم که با بازنگری در قوانین حمایتی از تولید داخل، زمینه برای حمایت بهتر از تولیدکنندگان داخلی و مصرف‌کنندگان فراهم شود. در نهایت، این اصلاحات به نفع کل کشور خواهد بود و نه فقط گروهی خاص.»

یعقوب زاده در پایان از پیشنهاد طرحی خبر داد که با اجرای آن می‌توان کالاهای مورد نیاز بخش درمان را با قیمتی مناسب‌تر از وضعیت فعلی به مصرف‌کننده نهایی رساند و خاطر نشان کرد :« این طرح همچنین از فسادهای مرتبط با واردات و تخصیص ارز جلوگیری خواهد کرد. امیدواریم مسئولان با بازنگری در نحوه تخصیص ارز و توجه به تجارب سایر کشورها، مسیر اصلاحات لازم را طی کنند تا هم تولید داخلی تقویت شود و هم رفاه عمومی تضمین گردد.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ