DX؛ دایونی که به آفرود نه نمی‌گوید!

اقتصاد ایران: صنایع خودروسازی ایلیا حدود دو سال است اس‌یووی مورد علاقه آفروددوستان را به‌سبد محصولات خود اضافه کرده است.

اگرچه در بازار این روزها کراس‌اوورهای متعددی خودنمایی می‌کنند که هر یک ویژگی‌ خاص خود را دارند، اما در نهایت برگ برنده از آنِ خودرویی است که ویژگی‌های آفرودی داشته و به‌معنای واقعی یک اس‌یووی با شاسی و بدنه مجزا باشد.

دایون Y۵ از ابتدای حضورش در سبد محصولات صنایع خودروسازی ایلیا بسیار مورد توجه قرار گرفت. مدتی بعد عرضه مدل Y۷ که نسخه ارتقایافته‌تر این خودرو است، سبب شد این اس‌یووی آفرودی به‌عنوان یک گزینه محبوب در میان اس‌یووی‌های حاضر در بازار ایران شناخته شود.

سومین نمایشگاه آفرود از ۲۲ تا ۲۶ مردادماه سال جاری در مرکز نمایشگاهی ایران‌مال برگزار شد.

در این نمایشگاه صنایع خودروسازی ایلیا با همکاری شرکت دلفان، نسخه ارتقا یافته آفرودی از دایون Y۷ را که با نام دایون DX شناخته می‌شود، در معرض نمایش قرار داد که این خودرو نظر بازدیدکنندگان بسیاری را به‌خود جلب کرد. البته لازم به ذکر است هر دو خودرو Y۵ و Y۷ به مدل DX ارتقا داده می‌شوند.

دایون DX با چهره‌ای جوان‌پسند

دایون DX درحقیقت نسخه‌ ارتقایافته آفرودی از Y۷ و Y۵ است؛ به‌این معنا که دایون Y۷ و Y۵ به‌دلیل نوع طراحی بدنه و زوایای نزدیک شدن (Approach Angle) و دور شدن (Departure Angle) قابلیت و توانایی استفاده آفرودی نیز دارند. البته از آن‌جا که لازم است خودروهای آفرودی و مناسب برای ماجراجویی مجهز به‌تجهیزات خاصی هم باشند، صنایع خودروسازی ایلیا این چالش را برای خریداران دایون Y۷ و Y۵ برطرف کرده است.

بسیاری از خودروهای اس‌یووی آفرودی حاضر در بازار ایران به‌صورت افترمارکت و به‌شیوه‌های غیراصولی به‌یک خودرو آفرودی تبدیل می‌شوند؛ اما صنایع خودروسازی ایلیا با همکاری شرکت دلفان (که یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه تجهیز کردن خودروهای آفرودی است) نسخه ارتقا یافته آفرودی دایون Y۷ را در سومین نمایشگاه آفرودی به‌نمایش گذاشت.

همان‌طور که بیان شد، مالکان و خریداران دایون Y۵ نیز می‌توانند از چنین خدماتی بهره‌مند شوند و خودروی‌شان را به‌مدل دایون DX بدل کنند. دایون DX از نظر طراحی تفاوت خاصی با دو مدل Y۵ و Y۷ ندارد. تنها تغییراتی که می‌توان در مدل DX دید و آن را به‌خوبی حس کرد، تغییر در سپرهای جلو و عقب، رکاب خودرو، تایر و رینگ، باربند و کیت سیستم تعلیق است.
برای تبدیل یک خودرو اس‌یووی به‌نسخه آفرودی لازم است سپرهای استاندارد خودرو با نمونه آفرودی تعویض شوند. همچنین باید از رینگ و لاستیک مناسب آفرود و کیت سیستم تعلیق خاص بهره گرفته شود.

تمام این ویژگی‌ها سبب می‌شود قابلیت یک خودرو اس‌یووی در آفرود بهبود پیدا کرده و به‌راحتی بتوان از آن در مسیرهای سخت و ناهموار استفاده کرد. بر این اساس دایون DX همچنان با پوزه نسبتا بلند و بدنه‌ای که از خطوط نرم و سطوح تخت شکل گرفته جلب‌توجه می‌کند.

نصب رینگ‌های ۱۷ اینچی اسپرت مناسب آفرود، کاراکتر اسپرت‌تری به این بلندقامت چشم‌بادامی بخشیده است. دایون DX در نمای جلو همچنان چراغ‌های نسبتا کشیده با خطوط تیز روی درِ موتور و جلوپنجره پنج‌ضلعی با خطوط کروم را حفظ کرده است؛ با این تفاوت که سپر آفرودی که روی این اس‌یووی آفرودی نصب شده، وقار آن را دوچندان کرده و این حس را به‌بیننده القا می‌کند که این خودرو برای آفرود آماده است.

در نمای عقب نیز شاهد همان نمای آشنای دایون Y۷ هستیم؛ با این تفاوت که سپر عریض آفرودی نصب شده تا ویژگی و توانایی حرکت این بلندقامت در خارج جاده به‌رخ کشیده شود.

نکته بسیار مهم درباره دایون DX این است که قطعاتی از جمله رکاب، سپر جلو آفرودی، سپر عقب آفرودی، باربند، رینگ و لاستیک آفرودی، کمک‌فنرهای ساخته‌شده توسط کمپانی آیرومن مدل فومسل پرو و سینی بزرگ محافظت از موتور روی این اس‌یووی نصب شده است.

براساس گفته‌های آرمان عباسی (کارشناس فروش صنایع خودروسازی ایلیا) تمام مالکان خودروهای دایون Y۵ و دایون Y۷ می‌توانند برای سفارش مدل آفرودی اقدام کنند و مطابق سلیقه مشتریان این شخصی‌سازی روی خودروهای ذکرشده انجام می‌شود.

درواقع طراحی سپر جلو و عقب و رکاب آفرودی می‌تواند طبق سلیقه مشتریان تغییر کند. در نظر داشته باشید که دایون DX دارای رینگ‌های ۱۷ اینچی اسپرت مناسب آفرود است. همچنین نسخه استاندارد Y۷ و Y۵ نیز دارای رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی است.

همچنین دایون DX دارای وینچ داخل سپر و استیکرهای بدنه DX روی بدنه خودرو است.

فضای داخلی راحت با امکانات مناسب

فضای داخلی دایون DX همان دایون Y۷ است؛ زیرا همان‌طور که اشاره شد مدل DX نسخه ارتقایافته آفرودی از دایون Y۷ و Y۵ است. بر این اساس شاهد همان طراحی ساده و مینیمال در کابین این خودرو هستیم. یک نمایشگر ۸ اینچی افقی لمسی در بخش میانی داشبورد و یک نمایشگر ۴ اینچی در میان کلاستر به‌چشم می‌خورد. نصب تنظیمات پیشرفته الکترونیکی سیستم تهویه‌مطبوع حس مدرن بودن را به‌بیننده القا می‌کند.

طراحی دریچه‌های ذوزنقه‌ای‌شکل در طرفین داشبورد برای سیستم تهویه‌مطبوع و طراحی دریچه‌های مستطیل‌شکل میانی (که در یک قاب کروم قرار گرفته‌اند)، فضای داخلی این خودرو را جذاب جلوه می‌دهد. طراحی دسته‌دنده اسپرت با غربیلک‌فرمان سه شاخه، رانندگی به‌سبک دایون Y۷ را به‌شما هدیه می‌کند.

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی دایون DX می‌توان به: ایربگ راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی، ایزوفیکس صندلی کودک، کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای در همه ردیف‌ها، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، سیستم کروزکنترل، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم نشانگر فشار باد تایرها TPMS، سیستم چراغ اتوماتیک اتولایت، نشانگر تعویض دنده GSI، صفحه‌نمایش ۸ اینچی لمسی، ورودی USB و بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به ۸ بلندگو، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت برقی، تنظیم صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، سانروف برقی، گرم‌کن آینه‌های جانبی، آنتن کوسه‌ای، چراغ روشنایی روز (دی‌لایت)، کلیدهای کنترل سیستم صوتی، کروزکنترل روی فرمان، تهویه‌مطبوع دیجیتال و سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی خنک‌شونده اشاره کرد.

قلب تپنده آشنا

آن‌چه دایون DX را به‌یک گزینه مناسب برای آفرود بدل کرده، قلب تپنده آن است. یک موتور ۴ سیلندر خطی ۲.۴ لیتری مزین به‌فناوری پرخوران توربوشارژ زیر کاپوت این اس‌یووی آفرودی جا خوش کرده است.

این موتور که همان پیشرانه میتسوبیشی ۴K۲۲D۴T است با در نظر گرفتن سیستم پرخوران توربوشارژ و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند حداکثر ۲۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون‌متر گشتاور فراهم کند. نکته بسیار مهم درباره پیشرانه دایون DX این است که از گشتاور بالایی برخوردار است که این مساله به‌خوبی سبب شده است گزینه مناسبی برای آفرود باشد. این پیشرانه در شرایط سخت و دشوار به‌خوبی نیروی لازم را برای حرکت خودرو تامین می‌کند.

از سوی دیگر این پیشرانه با شرایط سوختی کشورمان سازگاری نسبی دارد. توان خروجی این پیشرانه با توجه به‌حجم موتور، نسبتا پایین بوده و این امر سبب شده است استهلاک و خرابی این موتور نیز در سطح پایینی باشد. یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک متعلق به‌کمپانی آیسین ژاپن وظیفه انتقال قدرت به‌چهار چرخ را در این خودرو برعهده دارد.

ناگفته نماند که دیفرانسیل دایون DX، دایون Y۷ و Y۵ تحت لیسانس بورگ وارنر آمریکا بوده که این موضوع سبب شده است با یک سیستم انتقال قدرت بسیار کارآمد مواجه باشیم.

در حقیقت دیفرانسیل این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده که چرخ‌دنده‌های پینیون و کرانویل دارای ضرایب کوتاهی بوده تا بتوانند در دور پایین، بالاترین گشتاور را ایجاد کنند. این ویژگی در خودروهای آفرودی یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود و پرفورمنس این اس‌یووی آفرودی را بهبود می‌بخشد. بر این اساس هیچ تغییری در پیشرانه و گیربکس مدل DX اعمال نشده است.

دلیل این مساله نیز پایین نگه داشتن هزینه‌ها برای یک خودرو مناسب آفرود و ماجراجویی است.

بررسی تفاوت‌های دایون DX با Y۵ و Y۷

تفاوت دایون Y۷ و Y۵ با DX در نصب بادی‌کیت مخصوص آفرود و کیت خاص سیستم تعلیق است. درحقیقت کیت آیرومن فومسل پرو (Foamcell Pro) ساختار اصلی سیستم تعلیق دایون DX را تشکیل می‌دهد. سیستم تعلیق دایون DX و هر دو مدل Y۷ و Y۵ دوجناغی (دابل ویشبون) در محور جلو و فایولینک (اتصال پنج‌گانه) در محور عقب است.

این نوع طراحی برای یک خودرو اس‌یووی با شاسی و بدنه مجزا، بسیار کاربردی و عالی است. شرکت صنایع خودروسازی ایلیا با همکاری دلفان، کمک‌فنرهای استاندارد این خودرو را برداشته و به‌جای آن کمک‌فنرهای آیرومن فومسل پرو را نصب کرده‌ تا با توجه به‌دامپینگ نیروها و ارتعاشات، کیفیت سواری این خودرو حفظ شده و قابلیت آفرودی آن نیز بهبود یابد. همچنین دایون DX دارای تایرهای ۶۵/۲۶۵ با رینگ‌های ۱۷ اینچی اسپرت آفرودی است. از طرفی سفارش هوک عقب، وینچ و کیت بدنه خاص آفرودی برای مدل DX امکان‌پذیر است.

Y۵ و Y۷ را به DX بدل کنید!

اگر مالک دایون Y۷ و یا Y۵ هستید، به‌راحتی می‌توانید به‌نمایندگی‌های شرکت صنایع خودروسازی ایلیا در سراسر کشور مراجعه کنید (این شرکت در حال حاضر دارای ۱۴ نماینده فروش و خدمات پس از فروش است) و به‌صورت بسیار اختصاصی و شخصی، خودرویتان را به‌مدل آفرودی DX بدل کنید.

قیمت و زمان عرضه به بازار

درحال حاضر طرح فروش دایون Y۷ از سوی شرکت صنایع خودروسازی ایلیا اجرا می‌شود. قیمت قطعی این خودرو یک‌میلیارد و ۹۹۸ میلیون‌تومان است که براساس گفته‌های آرمان عباسی (کارشناس فروش صنایع خودروسازی ایلیا) این طرح فروش ۷۰۰ میلیون‌تومان تسهیلات (بازپرداخت تا چهار سال) نیز به‌خریدار ارائه می‌کند. لازم به‌ذکر است پیش‌پرداخت این طرح فروش ۸۱۲ میلیون‌تومان بوده که البته هرینه‌های سفارش و شخصی‌سازی مدل DX جداگانه محاسبه شده و در نهایت به‌مبلغ پرداختی برای خودرو اضافه می‌شود. براساس شنیده‌ها برای تبدیل مدل‌های Y۷ و Y۵ به‌مدل DX هزینه‌ای کمتر از ۳۵۰ میلیون‌تومان باید پرداخت شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ