چطور نوشته‌های خود را در فضای اینترنت ماندگار کنیم؟

اقتصاد ایران: نویسندگان، روزنامه‌نگاران و بلاگرها می‌توانند با سرویس‌های آرشیو‌کردن، مقالات خود را برای همیشه در اینترنت نگه دارند.

با اینکه همیشه اینترنت با مفهوم «همیشگی‌بودن» در ذهن تداعی می‌شود و فرض غالب بر این است که آنچه در اینترنت منتشر می‌کنیم، تا ابد می‌ماند؛ اما اکثر اوقات عملاً نوشته‌ها و مقالات بسیاری مانند خطی روی آب بوده‌اند و سریع‌تر از تصور ناپدید می‌شوند.

اگر شما نیز جز افرادی هستید که توانایی‌های خلاقانه‌ی خود را در قالب محتوای متنی در پلتفرم‌های مختلفی منتشر می‌کنید یا هنرمندی هستید که آثار هنری‌تان را در پلتفرم‌های گالری آنلاین به‌نمایش می‌گذارید، باید همیشه این نگرانی را داشته باشید که شاید همین فردا فعالیت آن پلتفرم متوقف شود (مثل Game Informer یا Gawker)، سیستم مدیریت محتوای خود را تغییر دهد یا حتی دیگر پست‌های قدیمی را منتشر نکند.

چگونه می‌توان محتوای آنلاین را برای همیشه در اینترنت نگه داشت؟

نویسندگان خلاقی که مدت طولانی را برای تحقیق درباره یک موضوع سپری کرده‌اند و مقاله‌ای مفصل درباره آن موضوع نوشته‌اند یا فردی که داستانی را از عمق احساسات خود به رشته تحریر درآورده است، در شرایطی که محتوایش درمعرض حذف قرار بگیرد لحظه‌ی دردناکی را تجربه می‌کند وقتی ببینید نتیجه‌ی زحماتش ناپدید می‌شوند یا لینک‌های آن مطالب کار نمی‌کنند.

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها ذخیره مقاله در فرمت PDF روی فضای ذخیره‌سازی محلی است

افراد می‌توانند با ذخیره هرکدام از مطالب و آثارشان در فرمت PDF و نگهداری از آن‌ها در فضای ذخیره‌سازی محلی یا سرویس‌های ابری از حذف و ناپدیدشدن همیگشی آن‌ها جلوگیری کنند. حتی در مواردی عده‌ای وب‌سایت شخصی خود را راه‌اندازی می‌کنند و نسخه‌ای از مقاله را در آن بارگذاری می کنند تا مدیریت و کنترل محتوا دست خودشان باشد.

روش دیگر نگهداری نسخه‌ای از مقالات و محتوای منتشرشده در اینترنت استفاده از سرویس‌های پولی بوک‌مارک وب‌سایت ازجمله Pocket Premium یا Raindrop Pro است که به‌طور خودکار یک نسخه از وب‌سایت‌های دلخواه کاربر را ذخیره می کند.

  • بلاگ چیست؛ روش ساختن بلاگ رایگان
  • ۵ ابزار رایگان و پولی که نویسندگی و تولید محتوای متنی را برایتان آسان می‌کنند
  • آموزش تشخیص محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی

نوع دیگری از سرویس‌های آرشیو و نمایش وجود دارند محلی را برای آرشیو یا نمایش مقالات و آثار افراد فراهم می‌کنند. برخی از سرویس‌ها با خرید اشتراک امکانی دارند تا به‌صورت خودکار هر مقاله‌ای از شما درسطح اینترنت منتشر شود را در آرشیو خود ذخیره کنند.

درادامه قصد داریم تعدادی از سرویس‌های آرشیو و نمایش محتوای متنی را به شما معرفی کنیم که مناسب نویسندگان است و مشابه سرویس‌های مناسب عکاسان ازجمله Flicker و 500px محسوب می‌شوند.

پلتفرم The Wayback Machine

پلتفرم آرشیو اینترنت Wayback Machine از سال ۱۹۹۶ (۱۳۷۴) فعالیت خود را آغاز کرد و صفحات وب را از آن زمان آرشیو می‌کند. اگر فعالیت آنلاین شما نیز عمر مشابهی دارد، احتمالاً بتوانید بخشی از نوشته‌های خود را در آن پیدا کنید. البته، همه چیز در این پلتفرم آرشیو نمی‌شود و برخی صفحات وب نیز به‌درخواست مالک حذف شده‌اند.

پلتفرم Internet Archive

برای درخواست ثبت آرشیو از صفحه‌ای خاص در وب‌سایت می‌توانید با استفاده از افزونه مرورگر روی کروم، فایرفاکس، سافاری و اج فرایند را انجام دهید یا در iOS و اندروید از اپلیکیشن این پلتفرم استفاده کنید. این افزونه نسخه‌ای از صفحه مدنظرتان را برای دسترسی بعدی آرشیو می‌کند، حتی اگر صفحه اصلی وب آرشیو‌شده حذف شود. البته، حق حذف محتوا همیشه برای مالک محتوا محفوظ است.

پلتفرم Wayback Machine همچنان به‌صورت رایگان دردسترس قرار دارد و علاقه‌مندان می‌توانند به‌دلخواه مبلغی را به سرویس اهداء کنند.

دانلود اپلیکیشن Wayback Machine

اپلیکیشن Authory

نویسندگان زیادی در سراسر دنیا از اپلیکیشن Authory برای نگهداری همیشگی از مقالات آنلاین خود کمک می‌گیرند. این برنامه به‌طور خودکار از محتوای نویسنده از لینک‌های منابعی که کاربر مشخص می‌کند، بکاپ تهیه می‌کند، بدین ترتیب کاربران نگرانی بابت هیچ‌یک از کارهای منتشرشده نخواهند داشت. اپلیکیشن Authory همچنین، از ویدئوها، پادکست‌ها یا پست‌های شبکه‌های اجتماعی و حتی ایمیل‌ها نیز می‌تواند بکاپ تهیه کند.

پلتفرم Authory

فعالین حوزه تولید محتوا می‌توانند از اپلیکیشن Authory به‌عنوان پلتفرمی برای جمع‌آوری فعالیت‌های خود استفاده کنند و آن‌ها را مانند پورتفولیو برای دیگران به‌نمایش بگذارند. به طور پیش‌فرض اگر فرد روی لینک محتوا کلیک کند به صفحه اصلی وب‌سایتی که محتوا در آن منتشر شده است، هدایت می‌شود؛ اما کاربر می‌تواند آن را غیرفعال کند تا مخاطب فقط در اپلیکیشن Authory به مقاله دسترسی داشته باشد.

اپلیکیشن Authory طرح رایگانی ارائه می‌کند که براساس آن می‌توان به‌صورت دستی حداکثر از ۱۰ محتوا بکاپ تهیه کرد و با خرید اشتراک می‌توان طرح استاندارد را با پرداخت ماهانه ۱۵ دلار و امکان ذخیره نامحدود را فعال کرد. طرح دیگری نیز با پرداخت ماهانه ۲۴ دلار دارد که ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌کند.

پلتفرم Journo Portfolio

برخلاف نام پلتفرم Journo Portfolio که مفهوم روزنامه‌نگاری را برجسته می‌کند، هر فرد خلاقی، از نویسندگان گرفته تا هنرمندان تصویری مثل عکاسان یا سازندگان ویدئو (با رعایت حق کپی رایت در عکاسی)، می‌تواند محتوایش را در آن به‌نمایش بگذارد و ازاین پلتفرم به‌عنوان پورتفولیو استفاده کند.

پلتفرم Journo Portofolio

کاربران پلتفرم Journo Portfolio می‌توانند پورتفولیو خود را با تغییر تم، افزودن بلوک‌های محتوا، تصویر و ایجاد گالری، نقل‌قول، نقشه‌ها و... شخصی سازی کنند. طرح رایگان این پلتفرم به کاربر امکان نمایش ۱۰ آیتم در قالب پورتفولیو در صفحه‌ی وب شخصی با نام کاربر در آدرس آن را فراهم می‌کند.

طرح اشتراکی Pro پلتفرم Journo Portfolio ویژگی‌های متفاوتی دارد که شامل جمع‌اوری و بکاپ نامحدود مقالات، آرشیو از اسکرین‌شات‌ها، امکان فروش آثار هنری یا سایر محصولات در صفحه شخصی می‌شود. اشتراک Pro را می‌توان با ماهانه ۱۲ دلار خریداری کرد. طرح ارزان‌تری نیز با پرداخت ۸ دلار به‌صورت ماهانه با نام Plus دردسترس کاربران قرار دارد که محدود به ۵ صفحه و در هرصفحه ۵۰ آیتم برای نمایش می‌شود.

پلتفرم Conifer

پلتفرم Conifer درگذشته با نام Webrecorder شناخته می‌شد و به‌عنوان سرویسی برای آرشیوکردن وب توسط سازمان غیرانتفاعی هنری Rhizome هدایت می‌شود. این سرویس سازوکار متفاوتی درمقایسه‌با پلتفرم‌های Authory و Journo Portfolio دارد که آرشیو خود را ازطریق اسکرین‌شات‌ها و فایل‌های PDF تکمیل می‌کنند و بخش‌های تعاملی مقالات و آثار مثل لینک ها را نادیده می‌گیرند.

پلتفرم Conifer

در پلتفرم Conifer صفحات وب به‌صورت ایستگاه‌های قابل کلیک ذخیره می‌شوند و لینک‌ها ماهیت تعاملی خود را ازدست نمی‌دهند. توسعه دهندگان Conifer معتقدند که بینندگان آرشیو مطالب باید بتوانند مانند زمانی که یک محتوا دردسترس قرار داشته است، با آن تعامل کنند.

آرشیو جمع‌آوری‌شده توسط پلتفرم Conifer را می‌توان به‌صورت خصوصی یا فهرست عمومی به‌نمایش درآورد. درمقایسه‌با رقبا Conifer هنوز جای پیشرفت دارد، برای مثال، هنوز امکان آرشیو خودکار مطالب وجود ندارد؛ اما برتری آن نسب‌به دیگر پلتفرم‌ها طرح رایگان آن است که امکان ذخیره مطالب تا حداکثر حجم ۵ گیگابایت را را فراهم می‌کند.

اشتراک سرویس Conifer برای ظرفیت ۴۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ماهانه ۲۰ دلار است.

استفاده از پلتفرم‌های آرشیو محتوای خلاقانه همان‌طور که از نامش مشخص است برای محتوای خلاقانه‌ی افراد کاربرد دارد. پس دور از انتظار نیست که این پلتفرم‌ها در ذخیره‌ی محتوای دارای کپی‌رایت با مشکل مواجه شوند. پس دقت کنید که اگر در محتوای خود از آهنگی استفاده کرده‌اید، حتماً از ابزارهایی مانند تشخیص کپی رایت آهنگ کمک بگیرید تا خاطرتان از ذخیره‌ی آن آسوده باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ