راهکار ارزان«فورد» برای برقی‌ سازی

اقتصاد ایران: به نظر می‌رسد فورد برای نسل بعدی فیستا برنامه مفصلی داشته باشد و باتوجه به اینکه فیستا بین‌المللی‌ترین محصول فورد به حساب می‌آید و قوانین جاری و آینده کار را برای خودروهای غیربرقی سخت می‌کند، تنها راهکار موجود برقی‌سازی این محصول است. برای اجرای این اقدامات آنها می‌خواهد با یک پلت‌فرم جدید کاراترین خودروهای برقی دنیا را تولید کند.

پلت‌فرم موردبحث که توسعه آن‌ها توسط یکی از مهندسان اسبق تسلا صورت می‌پذیرد احتمالا در جانشین‌های معنوی فیستا و فوکوس و همچنین پوما به‌کار برود. احتمال دارد معماری جدید فورد باعث تولید خودروهای کوچک دیگری نیز شود. پلت‌فرم جدید فورد فعلا مراحل مهندسی خود را طی می‌کند اما معرفی خودروهای جدیدی همچون اکسپلورر، کاپری و موستانگ مک‌ای نشان می‌دهد این خودروساز آمریکایی به دنبال تولید محصولاتی ارزان‌قیمت‌تر است.

نسل جدید برقی‌سازی در فورد

مارین جاجا، مدیر ارشد عملیاتی بخش مدل E فورد می‌گوید: «درحال صرف زمان زیاد برای گفت‌وگو درباره قیمت محصولات هستیم. می‌دانیم باید خودروهای ارزانی تولید کنیم و در واقع این عضله‌ای است که باید با گذشت زمان قوی‌تر شود. اگر به سبد محصولات جهانی نگاه کنید، خواهید دید واقعا خودرو ارزانی نداریم. نکته کلیدی برای فورد تولید خودروهای ارزان، متمایز و سودده است.»

او ادامه می‌دهد: « سوال این است چگونه در کلاس خودروهای کوچک رقابت می‌کنید به‌خصوص اگر شاهد رقابت کشورهایی همچون چین با هزینه‌های تولید بسیار پایین باشید؟ این یک دوراهی سخت است. بی‌تردید اگر بخواهیم یک برند مردمی واقعی باشیم باید ژ دنبال خریدارانی برویم که با گذشت زمان خودرویی همچون اکسپلورر را می‌خواهند اما نقطه آغاز آن‌ها کجاست؟ اینجاست که کار را با یک پلت‌فرم ارزان‌ در آمریکا انجام می‌دهیم و دلیلی ندارد نتوانیم محصولاتی را برای اروپا هم تولید کنیم.»

این پلت‌فرم برای جانشین پوما به‌کار خواهد رفت. پومای جدید خودرویی برقی خواهد بود و در آینده نزدیک محصولات برقی دیگری هم به آن خواهند پیوست. اولین خودرو با پلت‌فرم جدید فورد که ابتدا در آمریکا عرضه می‌شود اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل ۲۰۲۷ از راه خواهد رسید.

ویژگی‌های سایر خودروها فعلا تایید نشده اما اظهارات مدیر فورد درباره قیمت مناسب محصولات جدید ما را امیدوار می‌کند به غیر از پوما خودروهای ارزان‌تر دیگری هم تولید خواهند شد. با توجه به طول ۴.۵ متری اکسپلورر و قیمت حدود ۴۰پوندی آن در بریتانیا، فضای زیادی برای تولید خودروهای کوچک‌تر و ارزان‌تر از آن وجود دارد.

مدیر فورد تصریح کرد: « احساس ما این است که همه‌گیری خودروهای برقی باعث کوچک‌تر شدن وسایل نقلیه در آینده خواهد شد. در آن زمان شما شاهد افرادی خواهید بود که بیشترین حساسیت را نسبت‌به قیمت سوخت دارند زیرا معمولا هرچقدر قیمت خودرو پایین باشد راننده بیشتر به هزینه‌ها اهمیت می‌دهد. برای این دسته از خریداران ابعاد خودرو یا میزان لوکس بودن آن اولویت بالایی ندارد.»

تنوع در اولویت قرار می‌گیرد

البته تمامی محصولات جدید فورد در آینده ظاهر و ابعادی مشابه یکدیگر نخواهد داشت و در کلاس خود خودروهایی متمایز خواهند بود. مدیر این برند به مغز متفکر پلت‌فرم جدید فورد اشاره می‌کند و می‌گوید: « این پروژه توسط آلان کلارک هدایت می‌شود. آلان یک معمار خودروهای برقی است که محصولاتی بدون آلایندگی و البته سودده را طراحی کرده است.»

او سال‌های زیادی در تسلا مشغول به‌کار بوده و در دو سال اول برنامه توسعه شرکت وظیفه هدایت تیم را برعهده داشته است. این تیم طراحی، مهندسی و تمامی فرآیندهای مرتبط با توسعه یک پلت‌فرم را انجام می‌دهد. جاجا می‌گوید: «آلان چند سال قبل به فورد پیوست و تلاش کرد تا کاراترین پلت‌فرم دنیا را برای خودروهای برقی توسعه دهد.»

برخی رسانه‌ها گفته‌اند تعداد اعضای تیمی که پلت‌فرم جدید فورد را توسعه می‌دهند به حدود ۳۰۰نفر می‌رسد. البته در این تیم مهندسان اسبق تسلا، ریویان، اپل و حتی متخصصان آیرودینامیک فرمول‌یک نیز حضور دارند. جیم فارلی، مدیرعامــــل فورد برای اولین‌بار در ماه فوریه به تولید این پلت‌فـــــــرم اشاره کرد و گفت: « تمامی تیم‌های برقی ما به شدت بر راندمان و هزینه محصولات برقی تولید فورد تمرکز دارند چراکه هدف نهایی است که بتوانـــیم محصولاتی ارزان‌تر از تسلا و چینی‌ها تولید کنیم.»

جاجا اظهار کرد پلت‌فرم برقی فورد احتمالا از باتری کم‌هزینه‌تر لیتیوم آهن فسفات استفاده می‌کند چراکه قیمت پایین‌تری داشته و بسیار بادوام است.

او ادامه می‌دهد: «شما در حال پرداخت ۲۰ تا ۳۰دلار به ازای هر کیلووات ساعت باتری هستید. BYD توانسته انرژی بیشتری را به دست بیاورد. با وجود باتری ۱۰۰کیلووات ساعتی هزینه زیادی را متحمل خواهید شد اما اگر خودرویتان را زیاد شارژ می‌کنید، باتری بادوام اهمیت خواهد داشت. این باتری‌ها اساس غیرقابل‌تخریب هستند.»

این مدیر فورد می‌گوید: «ابتدا فکر می‌کردیم مواد شیمیایی باتری‌ها در هوای سرد عملکرد خوبی نخواهد داشت اما نتایج چیز دیگری را نشان دادند. تنها تفاوت بین این باتری‌ها با نمونه‌های نیکل منگنز کبالت به تراکم انرژی آن‌ها مربوط می‌شود.»

مدیر فروش و برند فورد اروپا نیز می‌گوید این خودروساز در آینده محصولاتی کوچک‌تر را تولید خواهد کرد. آنا لنا استریگل تصریح کرد در هدایت خریداران فیستا به انتخاب پوما کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند.

او می‌گوید: «نمایندگی فورد به ویژه در شرایطی که استقبال از خودروهای برقی کم شده، نگران هستند اما زمانی که اکسپلورر را دیده و تست کرده‌اند از موفقیت این خودرو مطمئن شده‌اند.»

در حال حاضر جدیدترین محصول برقی فورد دوچرخه‌ای است که با الهام از طراحی ماسانگ و برانکو کلاسیک طراحی شده و براساس همین محصول هم می‌توان انتظار داشت تنوع و کوچک‌سازی بیشتری در استراتژی برقی‌های نخستـــــین تولیدکننده انبوه خودرو شاهد باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ