پیامدهای تحریم فناورانه چین نمایندگان آمریکایی را ترساند

اقتصاد ایران: آینده شرکت چینی هواوی تحت محدودیت های صادراتی آمریکا نامشخص است اما اقدام اخیر نمایندگان حزب دموکرات آمریکا نشان دهنده تغییری در موضع این کشور است. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، آلکس پادیلا و زو لوفگرن نمایندگان ایالت کالیفرنیا در نامه ای به آلن استوز، معاون وزیر صنعت و امنیت در وزارت بازرگانی آمریکا نگرانی های خود درباره تاثیر تحریم های بیشتر بر قدرت رقابت آمریکا را اعلام کرده اند.

آنها در اصل معتقد هستند تحریم های یک جانبه ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. نمایندگان دموکرات هشدار داده اند با قطع جریان فناوری آمریکا به هواوی و شرکت های چینی دیگر، این کشور با ریسک عقب افتادن از بقیه کشورها در رقابت ها روبرو می شود. این نمایندگان استدلال کرده اند وزارتخانه باید تحریم های صادراتی یک جانبه را تا زمانی که توجیه نکند چنین کنترل هایی به قدرت رقابت آمریکا در تولید نیمه رسانا و تولید نیمه رسانا آسیب نمی زند، متوقف کند.

چنین موضعی نشان دهنده عقب نشینی در مقابل تلاش های ادامه دار وزارت بازرگانی آمریکا برای محدود تر کردن صادرات فناوری به چین است. هرچند پادیلا و لوفگرن از رفع تمام مقررات تجاری پشتیبانی نمی کنند، آنها این سوال را پیش کشیده اند که آیا تحریم های یک جانبه به طور موثر بر دستیابی به اهداف امنیت ملی تاثیر دارد یا خیر.

نگرانی مذکور به خصوص در کالیفرنیا اهمیت دارد زیرا این ایالت سرمایه گذاری کلانی در صنعت نیمه رسانا انجام داده است. در صورتیکه دسترسی شرکت های آمریکایی به بازارهای کلیدی مانند چین قطع شود، کالیفرنیا که بسیاری از شرکت های بزرگ مانندLAM Research و KLA Corporationدر آنجا فعالیت می کنند با خسارت سنگینی روبرو می شود.

هم اکنون آمریکا با چالشی عمیق روبرو است. نگرانی های امنیت ملی یک عامل انگیزشی مهم برای محدود کردن صادرات است. این کشور به طور ادامه دار بیم آن دارد که چین از فناوری هایش برای مقاصد نظامی استفاده کند یا امنیت کاربران را به خطر بیندازد. این نگرانی ها از مدت ها قبل با هواوی مرتبط است که هرگونه اتهامات در این زمینه را رد می کند.

درهر حال استراتژی محدودکردن صادرات پیامدهای ناخواسته ای دارد. تلاش آمریکا برای ایزوله سازی چین در حوزه فناوری های پیشرفته احتمالا به شرکت های خودش آسیب برساند. از سوی دیگر فشار از سوی ایالت هایی مانند کالیفرنیا ممکن است به ارزیابی دوباره فعالیت های فعلی دولت منجر شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ