خانه قاجاری «زارع جدس و کدیور» در شیراز ثبت ملی شد

اقتصاد ایران: شیراز- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت یک خانه قاجاری در بافت تاریخی شیراز در فهرست ملی خبر داد و گفت: خانه تاریخی «زارع جدس و کدیور» در فهرست ملی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه در حال حاضر ۳۲۲ خانه تاریخی در شهر شیراز در فهرست ملی به ثبت رسیده است افزود: طبق آمارهای موجود ۳۷۳ خانه تاریخی فارس با قدمت دوره‌های زندیه، قاجار و معاصر در فهرست ملی قرارگرفته است و مطابق قانون این آثار تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و هرگونه دخل و تصرف و عملیات منجر به تخریب و یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات از دارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این وزارت خانه ممکن خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در خصوص خانه تاریخی " زارع جدس و کدیور" گفت: قدمت این بنای ملی متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول است و نام‌گذاری آن به نام مالکین قبلی بنا است.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه خانه زارع جدس و کدیور در بافت تاریخی شهر شیراز، محله سنگ سیاه، گذر حاج زینل، طاق حسینیه کردها، قرار دارد و بنا تقریباً سه طرف ساخت است افزود: ضلع جنوبی خانه متعلق به دوره پهلوی و سه ضلع دیگر آن متعلق به دوره قاجار است، خانه در اواخر دوره پهلوی به دو قسمت مجزا تبدیل‌شده که یکی از خانه‌ها مربوط به داوود زارع جدس و دیگری مربوط به کدیور بوده و به همین دلیل بنا دارای دو درب ورودی است.

وی ادامه داد: ورودی اصلی بنا از سمت غربی با کتیبه کاشی معرق و شیر سر در پیشانی آن بوده است که در تفکیک خانه مسدود و درب فلزی کوچکی در کنار آن باز می‌شود و ورودی دیگر از سمت جنوب غربی بنا بازشده است، هر دو درب به‌واسطه یک راهرو بلند و کم ارتفاع به حیاط مرکزی دسترسی دارند و شاه‌نشین بنا هم در ضلع غربی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر تعمیرات خانه طبق طرح مرمت تأیید شده در حال انجام است و بنا ازنظر ایستایی در وضعیت مناسبی به سر می‌برد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ