کنعانی: استمرار جنایات اسرائیل، نتیجه بی‌عملی جامعه جهانی است

اقتصاد ایران: کنعانی در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه: استمرار جنایات رژیم صیونیستی نتیجه بی‌عملی جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

به گزارش خبرنگار مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری، اظهار داشت: در آستانه اربعین شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت هستیم که پیشاپیش تسلیت عرض می‌کنم.شاهد عزیمت مشتاقان زیارت استان سیدالشهدا به سمت عراق و کربلای معلی هستیم لذا امیدواریم با ترتیباتی که میان ایران و عراق در طول ماه‌های گذشته صورت گرفته شاهد برگزاری این کنگره عظیم معنوی در کمال آرامش و امنیت باشیم.

وی ادامه داد: از کمک‌های دولت عراق و مساعدت‌ها و تلاش‌های ارزنده‌ای که امسال همانند سال‌های گذشته حسن میزبانی داشتند تشکر می‌کنیم و همچنین از ملت بزرگ و سخاوتمند عراق که با روی گشاده میزبانی از زائران را دارند تشکر می‌کنم.

سخنگوی وزارتخارجه در مورد کودتای ۲۸ مرداد و آخرین پیگیری حقوقی وزارتخارجه در مورد آن، تصریح کرد: دیروز اولین جلسه در شعبه ۵۵ امور بین الملل قوه قضائیه برگزار شد، اساس برگزاری این دادگاه یک مبنای قانونی جدی دارد، هم اصل ۳۴ قانون اساسی که دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هم بند یک قانون ۱۰ الزام دولت و پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدام‌ها و جنایات دولت آمریکا که مبنای قانونی دیگری است که دولت و قوه قضائیه می‌بایست در این زمینه اقدامات خود را انجام دهند. دادخواست بیش از ۴۰۰ هزار نفری از شهروندان را داریم. در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی و دادخواستی که دادند این دادگاه تشکیل شده است و روند آن تا زمان رسیدگی‌کامل به دادخواست‌های شهروندان ایرانی ادامه پیدا خواهد کرد. در نتیجه اقدام ننگین رژیم‌های آمریکا و انگلیس در طراحی و کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت قانونی ایران بیش از ۲۵ سال خسارت معنوی و مادی در حوزه‌های مختلف و اقتصادی به ملت ایران وارد شده که این دادگاه در راستای استیفای حقوق ملت ایران است. این حقی است که برای دولت و ملت و بویژه شهروندان ایرانی وجود دارد.

در مورد ضرورت آتش بس هیچ تردیدی وجود ندارد

کنعانی در مورد مذاکرات آتش بس در غزه، افزود: در مورد ضرورت آتش بس هیچ تردیدی وجود ندارد. جهان از بیش از ۱۰ وحشی‌گری و جسارت رژیم اسرائیل به تنگ آمده است و بیش از این، جهان پذیرش این حجم از جنایت را ندارد. استمرار این جنایت نتیجه بی عملی جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد است. ایران از هر تلاش صادقانه‌ای به‌منظور برقراری آتش بس استقبال می‌کند و همچنین در طول ماه‌های گذشته یکی از مهم‌ترین کشورهایی بودیم که از همه ظرفیت‌ها و تلاش‌های خود برای توقف ماشین کشتار جنگی استفاده کرده است. دولت آمریکا را به‌عنوان یک دولت صالح و دارای صلاحیت برای پیگیری آتش بس تلقی نمی‌کنیم که البته ناشی از رفتارهای خود آمریکا است و یکی از حامیان رژیم غاصب صهیونیستی است و هیچ تعهدی به امنیت و صلح بین المللی ندارد. آمریکا تا الان اثبات کرده که یک طرف جنگ و کشتار است. اگر در دولت آمریکا اراده جدی برای توقف جنایات در غزه وجود داشت، از توانایی کافی برای متوقف کردن ماشین کشتار جنگی برخوردار بود.

وی ادامه داد: مذاکراتی که انجام شد یک طرف گروه‌های فلسطینی و طرف دیگر رژیم صهیونیستی است که تا الان ۴۰ هزار نفر را قتل عام کرده است، رژیم نشان داده که تمایلی به آتش بس ندارد. جنبش حماس هم به‌عنوان طرف اصلی مذاکره کننده فلسطینی دیدگاه خودش را اعلام‌کرده و از نگاه حماس، رژیم اسرائیل تمایلی به آتش بس ندارد. بنابراین توپ در زمین رژیم اسرائیل و آمریکا است. آن‌چه محل قضاوت قرار گرفت، عملکرد دولت آمریکا خواهد بود. جنبش حماس دیدگاه خودش را بیان کرده است. در این زمینه تماس‌ها و مشورت‌های ما با دوستان منطقه‌ای برقرار شده و دیدگاه‌های خود را بیان کرده‌ایم.

به دنبال تشدید ناامنی در منطقه نیستیم

وی در مورد احتمال تغییر در زمان و نحوه اجرای پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی با اولویت دادن به برقراری آتش‌بس در غزه، افزود: موضوع آتش بس و حد ایران در پاسخ دادن به رژیم متجاوز که به تمامیت ارضی کشورمان تعرض کرده و مهمان ما را در اقدام تروریستی به شهادت رسانده است. موضوع آتش بس یک موضوع و مطالبه جهانی است. جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین و قوی‌ترین حامی منطقه‌ای و بین المللی طرفدار آتش بس هستیم.
این موضوع ارتباطی با حق مشروع و قانونی ایران در تنبیه متجاوز ارتباطی ندارد. ما از منظر منشور ملل متحد حق داریم از امنیت و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم. در این زمینه به راهکارهای سیاسی و حقوقی پایبند بودیم. متأسفانه شورای امنیت در انجام وظیفه خود در برابر رژیم اسرائیل ناتوان بود. اگر تمامیت ارضی کشوری مورد تجاوز قرار گیرد و شورای امنیت نتواند از حق آن دفاع کند، حق آن کشور است که از تمامیت ارضی خود دفاع کند. به دوستان گفتیم به دنبال تشدید ناامنی در منطقه نیستیم اما بر حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز تاکید داریم و در زمان مقتضی از آن استفاده خواهیم کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ