بالا گرفتن مناقشات بین نروژ و رژیم صهیونیستی

اقتصاد ایران: دولت نروژ که در پی تشدید جنگ غزه به عنوان نشانه‌ای از حمایت از فلسطین، کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخت در جریان تشدید مناقشات با رژیم صهیونیستی دفتر دیپلماتیک خود در رام الله را نیز تعطیل کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ان‌تی‌وی، در پی تداوم و تشدید جنگ غزه، نروژ تصمیم گرفت به عنوان نشانه‌ای از حمایت از رهبری فلسطین در کرانه باختری، کشور فلسطین را رسما به رسمیت بشناسد. رژیم صهیونیستی هم این اقدام را توهین آمیز دانسته و اقدامات متقابل را در دستور کار قرار داده است.

نروژ پس از تصمیم نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر عدم تسهیل نمایندگی اسلو در فلسطین اشغالی، تصمیم به بستن دفاتر نمایندگی دیپلماتیک خود در رام‌الله گرفت.

پس از این تصمیم اسلو، اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با لحنی تقابل آمیز در ایکس نوشت: ما علیه کسانی که علیه ما اقدام کنند اقدام خواهیم کرد.

"اسپن بارت ایدی"، وزیر امور خارجه نروژ، پیش از این از تصمیم رژیم صهیونیستی انتقاد کرده بود و آن را "افراطی و غیر منطقی" خوانده بود. وزیر امور خارجه نروژ گفت: این تصمیم همه فلسطینی‌ها و تشکیلات خودگردان فلسطینی و همه کسانی است که از قوانین بین‌المللی، راه‌حل تشکیل دو کشور و حق مشروع فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت دفاع می‌کنند هدف قرار می دهد.

پیشتر «اسپن بارت ایدی» وزیر خارجه نروژ تاکید کرده بود تصمیم رژیم صهیونیستی برای تعطیلی دفتر نمایندگی نروژ در رام‌الله به این معناست که رژیم غاصب از راهکار تشکیل 2 دولت حمایت نمی‌کند و بنابراین جهان باید تاکید کند که جایگزینی برای این راهکار وجود ندارد.

وی به خبرگزاری الجزیره گفته بود: مجبور شدیم دفتر نمایندگی خود را به طور موقت ببندیم و بعید است که در رام‌الله کار کنیم.

نمایندگی نروژ در رام الله کرانه باختری حدود 30 سال پس از افتتاح تا اطلاع ثانوی بسته خواهد ماند. رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که 8 دیپلمات نروژی که وضعیت آنها لغو شد در سفارت نروژ در اسرائیل مستقر بودند اما مسئول تماس با تشکیلات خودگردان فلسطین بودند. در ماه می، نروژ، اسپانیا و ایرلند تصمیم گرفتند کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

کاتز هم گفت: دلیل این تصمیم اسرائیل به رسمیت شناختن دولت فلسطینی حماس پس از حمله 7 اکتبر و حمایت (نروژ) از صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و دیگر نمایندگان ارشد اسرائیل است.

تشکیلات خودگردان فلسطین بر اساس توافقنامه موسوم به اسلو تأسیس شد که اسرائیل و فلسطینیان در سال 1993 پس از مذاکرات محرمانه در پایتخت نروژ به امضا رساندند. این کشور اسکاندیناوی از آن زمان تاکنون نقش مهمی در منطقه ایفا کرده است.

اوایل ماه اوت، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعتبارنامه دیپلمات‌های نروژی را که در دفتر نمایندگی نروژ در رام‌الله مشغول به کار بودند، به دلیل اختلاف‌نظر در مورد آنچه که «سیاست یک‌جانبه اسلو در خاورمیانه» می‌خواند، لغو کرد.

رژیم صهیونیستی در حالی پنجشنبه گذشته تصمیم به لغو اعتبارنامه دیپلماتیک شماری از اعضای سفارت نروژ در فلسطین اشغالی به سبب اقدامات ضداسرائیلی این کشور از آغاز جنگ علیه غزه از جمله به رسمیت شناختن کشور فلسطین گرفت که وزارت امور خارجه نروژ هم در واکنش به این اقدام تل‌آویو، نماینده سفارت رژیم صهیونیستی در اسلو را فراخواند.

نروژ این اقدام رژیم صهیونیستی را افراطی توصیف کرد و افزود، اقدامات رژیم صهیونیستی علیه نروژ به دلیل حمایت این کشور از فلسطین به ویژه در دادگاه‌های بین‌المللی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ