بخش کشاورزی بیشترین یارانه را می گیرد

اقتصاد ایران: شرکت توانیر پیرو انتشارمطلبی با عنوان«وزارت نیرو برای قطعی برق بایدبه کشاورزان خسارت بپردازد» توضیحاتی را به عنوان راهکارهای کاهش مصرف برق از سوی کشاورزان ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار مهر شرکت توانیر پیرو انتشار مطلبی با عنوان «وزارت نیرو برای قطعی برق باید به کشاورزان خسارت بپردازد» مورخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ در خبرگزاری مهر توضیحاتی را به عنوان راه کارهای کاهش مصرف برق از سوی کشاورزان ارسال کرد که متن آن در ادامه منتشر می‌شود.

۱- چند سالی است که صنعت برق به دلیل افزایش بی رویه مصرف و ورود تجهیزات جدید مصرفی مانند ماینرهای غیرمجاز و یا فروش گسترده وسایل غیراستاندارد مانند برخی برندهای کولرگازی، و رواج استفاده از آن در همه مناطق کشور حتی مناطق معتدل، شاهد ناترازی است که این مهم بر کسی پوشیده نیست.

۲- وزارت نیرو انتخاب‌های گوناگونی به منظور حفظ پایداری شبکه (به منظور پیشگیری از فروپاشی شبکه برق و تأمین برق مطمئن آن برای عموم مردم) داشت که از میان همه آنها پیاده سازی برنامه‌های تشویق محور را با وجود سختی‌های فراوان آن، برگزیده است چرا که اجرای آن در هر بخش نیازمند هماهنگی‌های بالادستی، تشویق مشترکان به همکاری در ازای پاداش، فرهنگ سازی و… بود.

۳- تمام برنامه‌های مدیریت بار صنعت برق تشویق محور است و همانگونه که ذکر شد مشترکان در صورت انتخاب برای مشارکت در اجرای این برنامه‌ها از انواع پاداش‌های تعیین شده برخوردار می‌شوند.

۴- در این میان به صورت خاص برای کشاورزان، امسال برای نخستین بار با موافقت هیأت وزیران مقرر شده تا در کنار اختصاص برق رایگان به مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت (در ساعات بعد از ظهر) با طرح‌های مدیریت مصرف همکاری کنند، امکان قرار گرفتن در لیست پاداش مشارکت نیز فراهم شده است به گونه‌ای که این مشترکان در صورت مشارکت در این طرح، از برق رایگان استفاده خواهند کرد.

۵- همچنین در صورتی که کشاورزان بیش از ٥ ساعت نیز در طرح‌های مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ٤ برابر هزینه‌های تأمین برق از پاداش‌های صنعت برق برخوردار خواهند شد که این میزان حداکثر تا ۲,۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است و به این صورت این مشترکان می‌توانند در ازای مشارکت بیشتر، نوعی درآمدزایی نیز داشته باشند.

۶- علاوه بر این در صورتی که کشاورزان ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود را که معادل ١٥ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاههای تجدید پذیر تأمین کنند، از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف خواهند شد و در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتورهای پمپاژ آب، استفاده از تجدید پذیرها و… از این پاداش‌ها بهره مند شوند.

۷- هم اکنون بخش کشاورزی از ارزان‌ترین تعرفه برق در کشور برخوردار است که این موضوع به منظور حمایت از تولید صورت گرفته است.

۸- به لحاظ علمی نیز بهترین زمان برای آبیاری گیاهان در فصل تابستان ساعات بین ۴ تا ۱۰ صبح و قبل از شروع گرمای هوا است. آبیاری در این بازه زمانی باعث جذب بیشتر آب شده و سبب می‌شود تا میزان بیشتری از رطوبت در دسترس ریشه گیاه قرار گیرد. دلیل اصلی توصیه نشدن آبیاری در هوای گرم به دلیل تبخیر است. میزان تبخیر در هوای گرم بسیار بیشتر و رطوبت اغلب کمتر است. این بدان معناست که بیش از اینکه گیاهان از آب دریافتی استفاده کنند، بیش از آب مورد نیاز شما در هوا تبخیر می‌شود و در عین حال تبخیر در کنار گرما باعث آسیب رساندن به ریشه و ساقه گیاهان شده و کیفیت و کمیت محصولات را کاهش می‌دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ