اندازه گیری ۴ مهارت اصلی در دانش آموزان حاشیه شهراصفهان

اقتصاد ایران: اصفهان- یک محقق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۴ مهارت اصلی در ۳۹۹ دانش آموز حاشیه شهرها از جمله دارک و زینبیه، حصه و قهجاورستان اندازه گیری شد.

زهره فتحیان دستگردی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص طرح پژوهشی «بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقا مهارت‌های زندگی در کودکان کار محله‌های حاشیه نشین شهر اصفهان-یک رویکرد اکولوژیکال» اظهار کرد: ۴ مهارت «جرأت مندی»، «تفکر انتقادی»، «حل مسئله» و «تصمیم گیری» در دانش آموزانی که جزو کودکان کار محسوب می‌شدند، اندازه گیری و ارتقا داده شد.

مجری اصلی این طرح پژوهشی گفت: سال ۹۷ پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقا مهارت‌های زندگی در کودکان کار محله‌های حاشیه نشین شهر اصفهان-یک رویکرد اکولوژیکال» مطرح و با همکاری دو نهاد معاونت اجتماعی شهرداری اصفهان و بهزیستی ۳۹۹ دانش آموز حاشیه شهرها از جمله دارک و زینبیه، حصه و قهجاورستان را انتخاب و چهار مهارت اصلی در آنها اندازه گیری شد.

وی بیان داشت: از بین محله‌هایی که کودک کار با سابقه کار در طول روز بیش از یک ساعت در بیرون از منزل انجام داشتند ۲ محله انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص یافتند.

این محقق و پژوهشگر اعلام داشت: در ابتدا با برپایی کلاس‌های نقاشی، فیلم نامه و نمایش نامه نویسی و بازیگری از کودکان کار درمحله مداخله دعوت به عمل آمد و سپس با نمایش آثار آنها در نمایشگاهی از خانواده کودکان کار دعوت شد و ۴ مهارت اصلی که عامل کاهش یا افزایش رفتارهای پرخطر در نوجوانان آنها می‌شود، آموزش داده شد.

فتحیان دستگردی، افزود: کودکان کار شش ماه مداوم تحت آموزش قرار گرفتند و میزان خودکارآمدی آنها در مهارت‌های ذکر شده با استفاده از راهبردهای شکستن رفتار به گام‌های کوچک‌تر، استفاده از الگوهای نقش و تجارب موفق نوجوانان، تشویق و ترغیب و راهکارهای کاهش استرس در موقعیت‌های پرخطر ارتقا یافت و در مورد پیامدهای استفاده از مهارت‌های ارتباطی در موقعیت‌های مختلف اجتماعی با آنان بحث شد

وی ادامه داد: در این طرح تحقیقاتی به علت عدم تأیید پرسشنامه رفتارهای مشکل دار از جمله نزاع، دعوا، مصرف مواد وحمل و نقل مواد اندازه گیری نشد.

گفتنی است کودکان کار به کودکانی اطلاق می‌شود که برای کسب معاش خانواده و کسب درآمد روزانه بیش از یک ساعت خارج از منزل کار می‌کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ