هشدار لوکاشنکو درباره نابودی اوکراین در پی تشدید درگیری‌ها

اقتصاد ایران: فرمانده نیروی هوایی بلاروس به افزایش پرواز هواپیماهای شناسایی ناتو در مرزهای غربی اشاره کرد و رئیس‌جمهور لوکاشنکو نیز هشدار داد: در صورت فقدان مذاکرات کی‌یف و مسکو  برای حل و فصل مناقشه، درگیری‌ها تشدید شده و نتیجه آن نابودی کامل اوکراین خواهد بود.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس ابراز عقیده کرد که در صورت عدم برگزاری مذاکرات با روسیه برای حل و فصل بحران، تشدید درگیری رخ خواهد داد که نتیجه آن چیزی جز نابودی اوکراین نخواهد بود.

لوکاشنکو در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی "راسیا-1" گفت: «باید بر سر میز مذاکره نشست و مسائل را بررسی کرد. ولی اگر اوضاع مانند اتفاقی که در منطقه کورسک رخ داد، ادامه پیدا کند، این تشدید اوضاع به نابودی کامل کشور اوکراین منجر خواهد شد.»

وی همچنین تأکید کرد که مذاکرات در مورد اوکراین باید از همان نقطه‌ای که در استانبول پایان یافت، آغاز شود.

به عقیده رئیس‌جمهور بلاروس، کی‌یف با حمله به منطقه کورسک روسیه تلاش کرده تا موقعیت بهتری در مذاکرات برای خود ایجاد کند، ولی به این هدف نخواهد رسید.

او افزود: «من با رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین در این خصوص موافقم که حمله به کورسک با هدف افزایش شرط‌ها صورت گرفت. آن‌ها [مقامات اوکراینی] می‌خواهند در صورت برگزاری مذاکرات، موقعیت قوی‌تری کسب کنند. همین موضوع را غرب نیز می‌گوید و در اوکراین درباره آن خیال‌پردازی می‌کنند. اما سوال دیگری مطرح می‌شود: در چنین شرایطی چه کسی با آن‌ها مذاکره خواهد کرد؟ بنابراین، این تصور اشتباه است و آنها راه درستی را انتخاب نکردند.»

لوکاشنکو همچنین ابراز اطمینان کرد که روسیه به هر قیمتی منطقه کورسک را از دست نیروهای اوکراینی آزاد خواهد کرد. وی همچنین اشاره کرد که در حمله به این منطقه، مزدوران خارجی نیز شرکت داشتند.

حضور  120 هزار سرباز اوکراینی در مرز بلاروس

رئیس‌جمهور بلاروس همچنین در پاسخ به سوال دیگری اعلام کرد که بیش از 120 هزار سرباز نیروهای مسلح اوکراین در خطوط مرزی بلاروس مستقر شده‌اند.

الکساندر لوکاشنکو گفت: «در حال حاضر در مرز بلاروس و اوکراین، بیش از 120 هزار سرباز اوکراینی حضور دارند. با توجه به سیاست تهاجمی آن‌ها، ما نیروهای مضاعفی را در طول مرز مستقر کرده‌ایم.»

لوکاشنکو همچنین یادآور شد که تشدید اوضاع مشابهی در اوایل جولای، در آستانه رژه روز استقلال در مینسک، مشاهده شد. وی افزود که در آن زمان تعداد زیادی از هواپیماها و همچنین یگان‌های زمینی، از جمله از روسیه، به بلاروس منتقل شدند و بلاروس مجبور شد به این وضعیت با تقویت نیروهای حفاظتی در مرزها واکنش نشان دهد و تقریباً یک‌سوم ارتش به آن مناطق اعزام شد.

رئیس‌جمهور بلاروس  با اشاره به اینکه در حال حاضر هم اقدامات بی‌سابقه‌ای پس از اقدامات تحریک آمیز اوکراین در مرز بلاروس انجام شده، افزود که منطقه مرزی به طور کامل مین‌گذاری شده است و نیروهای نظامی مضاعفی نیز در طول مرز مستقر شده‌اند. وی یادآور شد که پهپادهای اوکراینی اخیراً به طور منظم حریم هوایی بلاروس در جنوب شرقی کشور را نقض می‌کنند.

هفته گذشته سامانه‌های پدافند هوایی بلاروس 13 پهپاد از نیروهای مسلح اوکراین را در منطقه مرزی دو کشور سرنگون کردند.

پرواز هفتگی 30 تا 40 هواپیماهای شناسایی ناتو در مرز بلاروس

در خبر دیگری گزارش شده، آندری لوکیانوویچ، فرمانده نیروی هوایی و پدافند هوایی بلاروس شب گذشته  اعلام کرد که این کشور هر هفته 30 تا 40 پرواز هواپیماهای شناسایی کشورهای ناتو را در مرزهای بلاروس ثبت می‌کند.

این مقام نظامی توضیح داد که علاوه بر این، تعداد زیادی پرواز هواپیماهای تاکتیکی نیز انجام می‌شود- حدود 30 پرواز در روز که در زمان مانورهای نظامی به 40 تا 50 پرواز میرسد. وی افزود که در سال 2024، حدود 800 پرواز هواپیماهای سبک و بالگردها در خاک لهستان و کشورهای بالتیک ثبت شده و چهار مورد نقض حریم هوایی نیز مشاهده شده است.

لوکیانوویچ گفت: « در سال جاری جنگنده‌های ما بیش از 450 بار به منظور گشت‌زنی و در موارد خاص برای اطمینان از عدم نقض مرزهای ملی در جهت گیری‌های مختلف به پرواز درآمده‌اند. نیروهای هوایی به طور 24 ساعته در حالت آمادگی رزمی هستند و به‌طور مناسب به همه تغییرات وضعیت در مرزهای ما و پروازهایی که در منطقه 15 کیلومتری انجام می‌شود، واکنش نشان می‌دهند.»

فرمانده نیروی هوایی بلاروس همچنین گفت که این کشور توان پدافند هوایی که برای آماده‌باش رزمی در مرز با اوکراین مستقر هستند، تقویت کرده است.

این مقام نظامی همچنین یادآور شد که بلاروس در اوایل سال 2025 انتظار دارد که از روسیه یک سری بالگردهای نظامی-ترابری میگ-35ام و اسکادرانی از جنگنده‌های سوخو-30 دریافت کند. وی تاکید کرد که نیروی هوایی بلاروس سلاحی قدرتمند علیه هر دشمنی است و در حال حاضر این کشور  با مشارکت روسیه در حال نوسازی و تقویت زرادخانه هوایی خود است.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ