هزینه‌های گران مدرسه رفتن/لباس فرم دو میلیون تومان!

اقتصاد ایران: در کنار شهریه بالای مدارس غیردولتی، شهریه اجباری مدارس دولتی، والدین برای تحصیل فرزندانشان باید هزینه‌ بالای لوازم التحریر، سرویس و لباس فرم مدارس را هم پرداخت کنند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ هزینه‌های به مدرسه فرستادن دانش‌آموزان این روزها برای برخی خانواده‌ها سهم بالایی از سبد هزینه‌های خانوار را شامل می‌شود و اگر فرزند دانش‌آموز در یک خانواده بیش از یک نفر باشد، تأمین هزینه‌های تحصیل یکی از مهمترین  اولویت‌های خانواده است.

اگر چه طبق اصل 30 قانون اساسی ایران، تحصیل در مدارس باید تا پایان دوره متوسطه رایگان باشد اما هم اکنون ردپایی حتی بی رمق از این اصل در مدارس کشور مشاهده نمی‌شود.

کمک‌های مردمی در مدارس دولتی با مصوبه انجمن اولیا و مربیان به شکل اجباری دریافت می‌شود و پرونده تحصیلی و کارنامه دانش‌آموزان وسیله‌ای برای گروکشی و دریافت پول اجباری می‌شود.

هزینه بالای سرویس و لباس فرم

در کنار شهریه‌ای که در مدارس دولتی و غیردولتی از والدین گرفته می‌شود، هزینه‌های جانبی همچون قیمت بالای لوازم التحریر، سرویس مدرسه و لباس فرم نیز یکی از دغدغه‌های والدین است. البته این وضعیت برای خانواده‌هایی که فرزندشان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند حادتر است چون علاوه بر شهریه بالای مدرسه باید در مقایسه با مدارس دولتی، هزینه بالاتری برای لباس فرم پرداخت کنند.

هم اکنون تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان هزینه‌ای از حداقل 700 هزار تا حداکثر سه میلیون تومان (البته اگر لباس فرم کت و شلوار باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت)، به همراه دارد.

یکی از والدین که فرزندش در دوره ابتدایی یکی از مدارس غیردولتی مطرح در شهر تهران تحصیل می‌کند به خبرنگار تسنیم گفت: «برای تهیه لباس فرم مدرسه که مانتو، شلوار و مقنعه است هزینه دو میلیون و 100  هزار تومانی دریافت می‌کنند، مگر هزینه لباس فرم برای یک کودک دبستانی چقدر است که این رقم بالا را تعیین کرده‌اند. اگر بخواهم به یک مزون هزینه دوخت مانتو بدهم آن هم برای فرد بزرگسال، هزینه کمتری دارد.»

مدارس دولتی , دانش‌آموزان , شهریه مدارس , مدارس غیر دولتی ,

با این حال برخی مدارس غیردولتی هم بدون تعیین لباس فرم خاص برای مدرسه، در یک اقدام قابل تقدیر و همکاری مناسب با والدین اعلام کرده‌اند که بلوز سفید و شلوار سرمه‌ای برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه تهیه کنند.

البته در مدارس دولتی هم تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان کم هزینه نیست، خرید لباس فرم برای دانش‌آموز پایه دوم دبستان با جنس پارچه کم کیفیت، 800 هزار تومان برای خانواده‌ها هزینه به همراه داشته است.

از سوی دیگر تغییر سالانه مدل و رنگ لباس فرم در برخی مدارس منجر به آن شده است تا خانواده‌ها نتوانند از لباس فرم سال گذشته استفاده کنند و چاره‌ای ندارند تا هر سال هزینه‌ای را برای  خرید لباس فرم پرداخت کنند.

عاطفه مدبرنژاد، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره کف و سقف قیمت لباس فرم مدارس گفته است: در تهران کف قیمت لباس فرم 548 هزار تومان و سقف آن 825 هزار و 500 تومان برای پیراهن و شلوار و برای کت‌ و شلوار یک میلیون و 916 هزار تومان است.

وی تأکید کرد: والدین نباید ملزم به خرید از یک تولیدی خاص شوند و انجام این کار برخلاف مقررات است.

همچنین بهنام نیک نژاد مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره هزینه بالای لباس فرم مدارس در برخی مدارس غیردولتی به تسنیم گفت: این مدارس هم باید کف و سقف هزینه تعیین شده برای لباس فرم مدارس را رعایت کنند اما در برخی موارد علت قیمت بالا این است که در کنار لباس فرم، لباس ورزش را هم اضافه کرده‌اند و یک بسته شامل لباس فرم و لباس ورزش را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند.

217 شکایت از مدارس غیردولتی تهران

وی درباره عناوین شکایت رسیده به سازمان مدارس غیردولتی در تابستان امسال از وضعیت مدارس غیردولتی  شهر تهران بیان کرد: تا به امروز 217 موردشکایت در عناوین مختلف همچون کارکنان واحدهای آموزشی، ثبت‌نام، حقوق و بیمه معلمان، شهریه مصوب و شهریه فوق برنامه‌ها، فضا و تجهیزات نامناسب به دست ما رسیده است. استان‌ها وظیفه رسیدگی به شکایات ثبت شده را دارند همچنین تیم‌های نظارتی سازمان مدارس غیردولتی سه روز در هفته به مدارسی مراجعه می‌کنند که از سوی آموزش و پرورش استان‌ها پاسخی درباره آنها دریافت نکردیم.

نیک نژاد درباره اینکه ممکن است برخی مدارس غیر دولتی به خوبی نظارت نشوند، گفت: اینگونه نیست و با مدارسی مکاتبه و برخورد کردیم که کسی باور نمی‌کند، ما حامی مردم هستیم و نمی‌گذاریم مدرسه‌ای از اسم خود سوءاستفاده کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ