تحولات اوکراین|درخواست زلنسکی از غرب برای ارسال سریع سلاح

اقتصاد ایران: اعتراف به وضعیت وخیم ارتش اوکراین در جبهه شرقی به دلیل حمله به کورسک، عدم توانایی آلمان در تامین تجهیزاتی کی‌یف، آمادگی گروسی برای بازدید از نیروگاه کورسک و تکذیب ادعای لغو مذاکرات محرمانه بین کی‌یف و مسکو، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بار دیگر از کشورهای غربی درخواست کرد تا به روند تحویل تسلیحات نظامی به کی‌یف سرعت ببخشند.
او در پیام ویدئویی که شب گذشته، یکشنبه، در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت: «نیاز به تحویل سریع‌تر محموله‌های نظامی از شرکای ما وجود دارد. ما به شدت این موضوع درخواست  را داریم. <...> تصمیم گیری سریع در این رابطه لازم است و تحویل به موقع بسته‌های اعلام‌شده بسیار ضروری است.»

زلنسکی یادآور شد که این درخواست به ویژه شامل ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه می‌شود.

این در حالی است که روز گذشته، فلورین فیلیپو، رهبر حزب "میهن‌پرستان" فرانسه، اتحادیه اروپا را به توقف هرگونه کمک مالی و نظامی به اوکراین در صورت اثبات دخالت مقامات کی‌یف در  انفجار خطوط لوله "نورداستریم" فراخواند.

فیلیپو تاکید کرد که «سکوت شرم‌آور مقامات پاریس و بروکسل» در این باره به چشم می‌خورد. با این حال، او این فرضیه که بر اساس آن گروهی از اوکراینی‌ها به تنهایی و بدون حمایت خارجی قادر به اجرای چنین خرابکاری در عمق اقیانوس بودند، را نامعتبر دانست.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

نیروهای مسلح اوکراین به دلیل حمله به منطقه کورسک بدون حمایت مانده‌اند

کارلو ماسالا، کارشناس دانشگاه بوندس‌ور در مونیخ، در گفت‌وگو با روزنامه "دی ولت" آلمان یادآور شد که یگان‌های نیروهای مسلح اوکراین در جبهه شرقی دونباس به دلیل حمله به منطقه کورسک روسیه، بدون حمایت لازم باقی مانده‌ و در وضعیت سختی قرار دارند.

وی گفت: «کمبود نیرو وجود دارد و این همان معضلی است که بسیاری از آن می‌ترسیدند، به این معنا که حمله به منطقه کورسک و حفظ مواضع در آنجا به قیمت تضعیف جبهه در دونباس انجام شده است.»
این کارشناس آلمانی افزود که در جبهه دونباس، نیروهای اوکراینی به طور قابل‌توجهی در برابر ارتش روسیه از لحاظ قدرت توپخانه‌ای عقب هستند. نیروهای اوکراینی در آنجا بدون حمایت مانده و با کمبود جدی مهمات و نیروی انسانی مواجه شده‌اند.

روز گذشته روزنامه "نیویورک تایمز" نیز گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین همچنان مواضع خود را در دونباس از دست می‌دهند. به گفته مقامات آمریکایی که با این روزنامه صحبت کرده‌اند، اوکراین از نیروهای ذخیره خود برای حمله به منطقه کورسک استفاده کرده و این بدان معناست که تقویت نیروهای خود در خط مقدم جبهه برای کی‌یف دشوارتر خواهد بود.

وزارت دفاع آلمان دیگر نمی‌تواند نیازهای ارتش اوکراین را تامین کند

به گزارش روزنامه "بیلد ام زونتاگ"، تحویل تسلیحات نظامی آلمانی به اوکراین در معرض خطر قرار دارد زیرا دولت آلمان، بنا به یک گزارش داخلی وزارت دفاع این کشور، تصمیم گرفته تا کمک‌های اضافی ارائه نکند.

این گزارش تاکید دارد که وزارت دفاع آلمان دیگر نمی‌تواند تعهدات قبلی خود در قبال نیروهای مسلح اوکراین را انجام دهد. این امر شامل 30 حوزه اولویت‌دار برای اوکراین به ارزش بیش از 3 میلیارد یورو می‌شود، از جمله تحویل سیستم دفاع ضدهوایی، توپخانه و پهپادها، در زمانی که نیروهای اوکراینی در منطقه کورسک مستقر هستند.

در این گزارش همچنین اشاره شده که مشکلات اضافی ممکن است برای تحویل لوازم یدکی و سایر مهماتی که قبلاً به اوکراین وعده داده شده بود، به وجود آید، زیرا الزامات جدید وزارت دارایی آلمان شامل «تغییر قوانین بازی پس از شروع آن» است.

تحویل تجهیزات نظامی به کی‌یف درست پیش از حمله به کورسک

خبرگزاری "نووستی" در گزارشی با استناد به اسناد به دست آمده از یگان 810 تفنگداران دریایی ارتش اوکراین، این واقعیت را مورد اشاره قرار داده که فرماندهی نظامی اوکراین در حمله به منطقه کورسک از زره‌پوش‌هایی که دقیقاً چند روز پیش از حمله توسط کشورهای ناتو تحویل داده شده بودند، استفاده کرده است. 

این اسناد نشان می‌دهد که به عنوان مثال، تحویل خودروی زرهی Roshel Senator که توسط شرکت کانادایی Roshel Defence Solutions ساخته شده، در روزهای آخر ماه جولای ثبت شده است، یعنی 10 روز پیش از حمله به منطقه کورسک. در برگه ماموریت این زره‌پوش آمده است که آنها در روز 7 آگوست برای انجام مأموریت نظامی اعزام شدند.

همچنین در همان روز گزارش شد که نیروهای مسلح اوکراین در حمله به منطقه کورسک از پهپادهای تحویل داده شده توسط بریتانیا استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، مشاوران نظامی انگلیسی نیز در برنامه‌ریزی این حملات شرکت داشته‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا نیز از تأیید یا رد این اطلاعات که نیروهای مسلح اوکراین از تانک‌های بریتانیایی Challenger 2 در این حمله استفاده کرده‌اند، خودداری کرد.

آمادگی وزارت دفاع بلاروس برای واکنش به هر نوع تحریکات اوکراین

ویکتور خرنین، وزیر دفاع جمهوری بلاروس، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تقویت نیروهای مسلح این کشور در مرز با اوکراین به مرحله اجرای وظایف رسیده و مینسک آماده است تا به هرگونه تحریک نظامی از سوی مقامات کی‌یف پاسخ قاطع بدهد.

وی با اشاره به اینکه تقویت نیروهای دفاعی کشور شامل تمامی مناطق عملیاتی جنوبی می‌شود، گفت: «ما آماده‌ایم به هرگونه تحریکات از سوی اوکراین که اکنون در حالت ناامیدی قرار دارد، واکنش نشان دهیم، زیرا متأسفانه نمی‌توانیم به عقلانیت اقدامات آن‌ها اعتماد کنیم و نمی‌دانیم چه وضعیتی را ممکن است به ما تحمیل کنند.»

روز یکشنبه الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، اعلام کرد که منطقه مرزی با اوکراین به‌طور کامل مین‌گذاری شده و امنیت مرزها تقویت شده است. وی افزود که پهپادهای اوکراینی اخیراً به طور منظم حریم هوایی بلاروس در بخش‌های جنوب شرقی  را نقض می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عدم دخالت روسیه در آتش‌سوزی نیروگاه زاپروژیا را تایید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) شایعات مربوط به امکان دخالت روسیه در آتش‌سوزی رخ داده در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را رد کرد، هرچند این شایعات همچنان در حال انتشار هستند. 

این مطلب را میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد. وی در کانال تلگرامی خود نوشت: «منابع ضدروسی همچنان ادعا می‌کنند که آتش‌سوزی در برج خنک‌کننده نیروگاه زاپروژیا توسط خود طرف روسی و با سوزاندن لاستیک‌های خودرو ایجاد شده است. چنین ادعاهایی مضحک و بی‌معنا هستند.»

اولیانوف تاکید کرد که کارشناسان IAEA بلافاصله پس از حادثه حمله پهپادی از نیروگاه زاپروژیا بازدید کرده و «به طور رسمی این شایعه را رد کردند.»

اعلام آمادگی گروسی برای بازدید از نیروگاه هسته‌ای کورسک

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین شب گذشته، یکشنبه، اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) آمادگی رافائل گروسی، مدیرکل این سازمان، برای بازدید از نیروگاه هسته‌ای کورسک را تایید کرد. 

میخائیل اولیانوف یادآور شد که گروسی «بدون تأخیر» به وضعیت پیرامون این نیروگاه که امنیت آن در معرض تهدید قرار گرفته، واکنش نشان داد.

این دیپلمات روس گفت: «در آخرین گزارش اطلاعاتی این آژانس، آمادگی رافائل گروسی برای بازدید از نیروگاه کورسک به منظور ارزیابی وضعیت تایید شده است.»

وی همچنین افزود که با توجه به «شرایط نگران‌ کننده هسته‌ای»، این بازدید ممکن است به زودی انجام شود.

روز شنبه آلکسی لیخاچف، مدیرعامل شرکت "راس‌اتم"، در یک تماس تلفنی با رئیس آژانس اعلام کرد که وضعیت پیرامون نیروگاه‌های کورسک و زاپروژیا همچنان در حال وخیم‌تر شدن است.

علاوه بر این، رئیس "روس‌اتم" از گروسی دعوت کرد تا به زودی از نیروگاه کورسک و شهر کورچاتوف بازدید کرده و شخصاً وضعیت را ارزیابی کند. طبق اعلام دفتر مطبوعاتی "راس‌اتم"، تعداد گزارش‌ها درباره آماده‌سازی تحریکات توسط نیروهای مسلح اوکراین علیه نیروگاه‌های هسته‌ای افزایش یافته است.

زاخارووا: ارتش اوکراین تهدید اصلی برای امنیت نیروگاه‌های زاپروژیا و کورسک است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که تهدید اصلی برای امنیت نیروگاه‌های زاپروژیا و کورسک منحصراً ناشی از اقدامات نیروهای مسلح اوکراین است.

وی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شده، گفت: «تهدید امنیت این تأسیسات، از جمله نیروگاه‌های زاپروژیا و اکنون کورسک، به طور انحصاری توسط اقدامات نیروهای اوکراینی و حمایت‌های ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی از آنها ایجاد می‌شود.»

زاخارووا همچنین یادآور شد که روسیه هر آنچه در توان دارد برای حفاظت از تأسیسات غیرنظامی در برابر حملات نیروهای مسلح اوکراین انجام می‌دهد.

وی گفت: «در خصوص نیروهای مسلح روسیه، باید گفت که آن‌ها هیچ حمله‌ای به تأسیسات غیرنظامی انجام نمی‌دهند. بلکه در حال حاضر، آن‌ها تمام تلاش خود را برای حفاظت از این تأسیسات در برابر حملات نیروهای مسلح اوکراین که از تسلیحات غربی استفاده می‌کنند، انجام می‌دهند تا از بروز یک فاجعه بزرگ در منطقه جلوگیری کنند.»

زاخارووا افزود که برای تأمین امنیت زیرساخت‌های حیاتی، باید مقامات کی‌یف را به ترک روش‌های تروریستی در انجام عملیات نظامی وادار کرد و کشورهای غربی نیز باید از تشویق این تاکتیک‌ها و ارسال تسلیحات به اوکراین دست بکشند.

مسکو ادعای "واشنگتن پست" درباره بهم خوردن مذاکرات محرمانه کی‌یف و مسکو را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه، اعلام کرد که برخی گزارش‌ها درباره اینکه حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک باعث لغو مذاکرات غیرمستقیم بین کی‌یف و مسکو با میانجی‌گری قطر شده است، نادرست هستند.

ماریا زاخارووا در واکنش به مقاله‌ای در روزنامه "واشنگتن پست" که اطلاعات مربوطه را منتشر کرده بود، گفت: «هیچ‌کس چیزی را لغو نکرده است، زیرا چیزی برای لغو وجود نداشت. هیچ مذاکرات مستقیم یا غیر مستقیمی بین روسیه و مقامات کی‌یف در خصوص امنیت تأسیسات زیرساختی حیاتی غیرنظامی انجام نشده و در حال انجام نیست.»

افشای قصد برکناری فرمانده کل ارتش اوکراین پیش از حمله به منطقه کورسک

به گزارش روزنامه بریتانیایی "اکونومیست"، قرار بود الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، درست قبل از عملیات حمله ارتش اوکراین به منطقه کورسک روسیه، برکنار شود.

در این گزارش آمده است: «طرح حمله به خاک روسیه از سر خوشی مطرح نشد، بلکه تلاشی در جهت اثبات کفایت فرمانده جدید نیروهای مسلح اوکراین بود. در اوایل جولای، ژنرال سیرسکی که به تازگی به عنوان فرمانده کل ارتش منصوب شده بود، تحت فشار زیادی قرار گرفت. او مجبور بود با "میراث دور از ایده‌آل" فرمانده قبلی، والری زالوژنی، دست و پنجه نرم کند».

این نشریه یادآور شد: «در حالی که فرماندهی ارتش اوکراین با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور ، در مورد سیاست‌های مربوط به بسیج نیروها اختلاف نظر جدی داشت که این امر منجر به کمبود قابل توجه نیروی انسانی در جبهه نبرد شد. در آن زمان شایعاتی وجود داشت که ژنرال سیرسکی در آستانه برکناری قرار دارد.»

علاوه بر این، روزنامه گزارش داد که فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین طرح حمله به خاک روسیه را از نیروهای تحت فرمان خود مخفی کرده بود. بنابراین، هنگامی که سربازان عادی از این طرح ماجراجویانه مطلع شدند، به فرماندهان خود اعتماد نکرده و فکر کردند که این تنها یک شوخی بد است.

در اوایل آگوست، گزارش شده بود که در تیم فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، در پی نبردهای ناموفق با ارتش روسیه، اختلافاتی به وجود آمده است. گفته شده بود که زیر دستان او توانایی سیرسکی در رهبری جنگ‌های فرسایشی را زیر سوال برده بودند.

تحویل جنگنده‌های F-16 به کی‌یف مسیر جنگ را تغییر نخواهد داد

به گزارش نشریه بریتانیایی "اکونومیست"، ده فروند از 79 جنگنده نسل چهارم F-16 که غرب وعده داده بود، در اواخر جولای به اوکراین تحویل داده شدند، اما این تحویل تأثیری بر تغییر وضعیت میدان نبرد با روسیه نخواهد داشت زیرا تعداد این هواپیماها بسیار کم است.

در این گزارش یادآور شده که تا پایان سال 2024، اوکراین 20 فروند از این جنگنده‌های آمریکایی را در اختیار خواهد داشت. بقیه هواپیماهای وعده داده شده توسط ائتلاف F-16 به رهبری دانمارک و هلند، به تدریج تا سال 2025 تحویل خواهند شد.

البته این جنگنده‌های F-16 که به کی‌یف تحویل داده شده‌اند، قادر نخواهند بود تأثیر عمده‌ای بر وضعیت جبهه جنگ بگذارند. در گزارشی از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمده است که اوکراین به تعداد بسیار بیشتری از این هواپیماها نیاز دارد تا بتواند تغییری در روند اوضاع ایجاد کند.

ژنرال بن هاجز، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در اروپا، اشاره کرد که از مجموع 79 فروند وعده داده شده، حداقل ده فروند از آن‌ها هواپیماهای آموزشی دو نفره هستند.

وی همچنین افزود که بقیه هواپیماها ممکن است در وضعیتی باشند که فقط به عنوان منبع قطعات یدکی مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، برای هماهنگی و ادغام این جنگنده‌ها با سیستم‌های پدافند هوایی اوکراین و کسب تجربه در بهره‌برداری از آن‌ها، زمان زیادی لازم خواهد بود. هماهنگی پرواز این جنگنده‌ها از چندین فرودگاه نیز چالشی پیچیده خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ