ایجاد ۵ کارگاه خانگی تولید حوله بافی در طبس

اقتصاد ایران: بیرجند- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از ایجاد ۵ کارگاه خانگی تولید حوله بافی در این شهرستان خبر داد و گفت: حوله بافی و پارچه بافی در مسیر توسعه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عرب صبح دوشنبه در حاشیه بازدید از این کارگاه‌های خانگی اظهار کرد: در راستای حفظ، احیا و آموزش رشته‌های صنایع‌دستی و همچنین ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد خانواده‌ها دوره آموزش پارچه بافی در شهر طبس با حضور مربی از روستای جهانی خراشاد برگزار و بلافاصله پس از اتمام دوره منجر به ایجاد کارگاه‌های خانگی این هنر زیبا در شهرستان طبس شد.

وی بیان کرد: دوره آموزش پارچه بافی با حضور ۹ هنرآموز برگزار شد و تاکنون ۵ کارگاه خانگی تولید حوله بافی راه‌اندازی شده و خوشبختانه هنرآموزان این رشته پیشرفت خوبی داشته‌اند و در آینده نیازهای آموزشی شهرستان از نیروهای بومی تأمین خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: به‌زودی دوره تکمیلی و پیشرفته این رشته هنری برگزار خواهد شد و علاقمندان می‌توانند برای ثبت‌نام به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: همچنین دوره آموزش مقدماتی این رشته به‌زودی در روستای الله آباد برای علاقمندان برگزار خواهد شد و هنرآموزان در پایان دوره گواهینامه معتبر دریافت می‌کنند و در صورت اشتغال به این حرفه می‌توانند از خدمات حمایتی صنعتگران صنایع‌دستی مانند تسهیلات کم‌بهره، امکان حضور در نمایشگاه‌های استانی و کشوری، معافیت‌های مالیاتی، خدمات بیمه‌ای و… استفاده کنند.

عرب افزود: صنایع‌دستی، اثرات قابل ملاحظه‌ای در برطرف کردن یا تخفیف و تعدیل مسائل اجتماعی و توسعه اقتصادی دارد.

وی بیان کرد: ایجاد اشتغال مولد، ایجاد اشتغال جنبی و درآمد مکمل، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها و کاهش میزان وابستگی به خارج و تأمین استقلال اقتصادی، تقویت روحیه ابتکار در افراد و امکان بکارگیری از ذوق و خلاقیت‌های فردی، توسعه صادرات غیرنفتی، معرفی و حفظ ارزشهای فرهنگی، آداب و رسوم، زمینه‌سازی برای ایجاد صنعت مستقل و غیر وابسته از مهمترین مزیت‌های صنایع‌دستی است.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: حوله‌بافی نوعی فرآورده نساجی سنتی است که به کمک دستگاه بافندگی چهار وردی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله خصوصیات این رشته از صنایع‌دستی این است، که تمام مراحل سه‌گانه بافندگی با حرکات دست و پا انجام می‌شود و امکان استفاده از پودهای رنگی به میزان نامحدود و همچنین تنوع طرح بافت با در اختیار داشتن و کنترل حرکات وردها میسر می‌شود و کیفیت محصولات تولیدی بسیار بهتر از تولیدات مصنوعی است.

عرب افزود: هنر حوله‌بافی با ترکیب رنگ‌ها در کل پارچه و حاشیه کار با خلاقیت خود هنرمند تولید می‌شود و البته ممکن است برای طراحی یک بافته از نمونه‌هایی استفاده شود که در زمان گذشته کاربرد داشته‌است.

وی گفت: نخ پنبه‌ای، نخ ابریشم، نخ پشمی، نخ مصنوعی، اکرولیک (صرفاً برای پودگذاری از آن استفاده می‌شود)، نخ کاموا (صرفاً برای پودگذاری کاربرد دارد) از جمله مواد اولیه مورد استفاده در حوله بافی و پارچه بافی هستند.

پایان دوره آموزشی چرم‌دوزی سنتی در شهرستان زیرکوه

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زیرکوه نیز گفت: آزمون پایانی دوره آموزشی چرم‌دوزی سنتی، در شهرستان زیرکوه برگزار شد.

عباس حبیبی برکوک بیان کرد: با حضور کارشناس ناظر استان آزمون نهایی اولین دوره آموزشی چرم‌دوزی در شهر حاجی آباد، مرکز شهرستان زیرکوه برگزار شد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زیرکوه افزود: این دوره آموزشی با حضور ۱۲ تن از هنرآموزان و به مدت ۱۰۰ ساعت با برگزاری آزمون نهایی به نقطه پایان رسید.

وی اضافه کرد: هنرآموزان پس از موفقیت در آزمون‌های عملی و نظری، می‌توانند برای راه‌اندازی کارگاه و اخذ مجوزات اقدام کنند.

حبیبی برکوک ادامه داد: اقدامات حمایتی مانند اعطای تسهیلات، بیمه و… در مورد متقاضیان انجام خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ