بلاتکلیفی متقاضیان نهضت ملی مسکن/از افزایش اقساط تا تأخیر درتحویل

اقتصاد ایران: بیرجند- متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در بیرجند اکنون برای خانه دار شدن مانع بزرگی به نام اقساط جدید را در مسیر دارند و از طرفی نسبت به تأخیر در تحویل منازل نیز گلایه مند هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همه داشته‌هایش را فروخته است. ماشینی که عصای دستش بوده، طلاهای همسرش که برای روز نیاز نگه داشته بودند، از بسیاری از ضروریات دیگر زندگی دست کشیده است بتواند اقساط طرح نهضت ملی مسکن را در شهر بیرجند پرداخت کرده و صاحب خانه شود.

اما حال که اقساط را پرداخت کرده، دریافته است که باید ۲۴۰ میلیون تومان دیگر را در طی سه قسط با فاصله هر دو ماه پرداخت کند، ۲۴۰ میلیون تومانی که تهیه و تأمین آن برای قشر متوسط جامعه از کارمند تا کارگر و کسبه آسان نیست.

برخی از معترضان به این اقساط جدید بیان می‌دارند که با این شرایط خانه دار شدن برایشان تبدیل به یک رؤیا شده است.

آنان معتقدند که قرار بود طرح نهضت ملی مسکن مردم را سهل تر و آسان‌تر خانه دار کند نه اینکه سنگ بزرگ در مسیر خانه دار شدن آنان قرار دهد.

محمد رجبی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان بیرجند (زمین‌های واقع در زعفرانیه) در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: علی رغم شرایط سخت اقتصادی، اقساطی که مسکن و شهرسازی اعلام کرده بود را با قرض و وام به مبلغ ۵۱۰ میلیون تومان را در طی دو سال پرداخت کردم.

بلاتکلیفی متقاضیان نهضت ملی مسکن/از افزایش اقساط تا تأخیر درتحویل

امکان پرداخت اقساط جدید را نداریم

وی با بیان اینکه وام هم از ۳۵۰ به ۵۵۰ افزایش یافت، ادامه داد: با این وجود در حال حاضر باز بیان شده که ۲۴۰ میلیون تومان دیگر را در سه قسط ۸۰ میلیونی با فاصله زمانی کوتاه پرداخت کنید که البته این مبلغ برای واحدهای دو خوابه است.

رجبی ادامه داد: متقاضیان مسکن مهر با فروش ماشین و.. توانسته‌اند این ۵۵۰ میلیون تومان را پرداخت کنند و حالا چگونه باید ۲۴۰ میلیون دیگر را تأمین کنند.

طرح یک پرسش

این شهروند بیرجندی گفت: برخی بیان می‌کنند در همان ابتدا به شما اعلام شده بود که مبلغ و تعداد اقساط علی الحساب است که پرسش ما این است آیا متراژ خانه و بسیار موضوعات دیگر نیز طبق قرار داد پیش می‌رود.

وی یادآور شد: طرح نهضت ملی مسکن برای خانه دار کردن قشر متوسط به پایین جامعه است و باید شرایط به گونه‌ای باشد که این قشر بتوانند صاحب خانه شود ولی برخی از متقاضیان با این شرایط از خانه دار شدن ناامید شده‌اند.

ایمان علی آبادی از دیگر متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بیرجند نیز در گفت و گو با مهر اظهار کرد: پروژه نهضت ملی زعفرانیه با تعداد دو هزار و ۷۲ واحد با قرار داد دوساله از تاریخ بیستم آذر سال ۱۴۰۱ شروع شد.

میزان واریزی متقاضیان نهضت ملی مسکن در زعفرانیه بیرجند

علی آبادی ادامه داد: اکثر اعضای طرح نهضت ملی زعفرانیه در بیرجند از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند که با هزار قرض و مشکل طی این مدت برای واحدهای دوخوابه مبلغ ۵۱۰ میلیون و واحدهای سه خوابه ۶۸۶ میلیون تومان واریزی کامل داشتند.

بلاتکلیفی متقاضیان نهضت ملی مسکن/از افزایش اقساط تا تأخیر درتحویل

وی گفت: سوال ما از مسئولان این است که چگونه قیمت نهضت ملی مسکن در این استان با سایر استان‌ها متفاوت هست؟ و چرا در واگذاری پروژه‌ها به انبوه سازان (در ابتدای شروع کار) مناقصه برگزار نشده و پروژه به برخی افراد و شرکت‌های خاص واگذار شده است؟

۲۴۰ میلیون دیگر بر دوش متقاضیان

علی آبادی ادامه داد: سوال بعدی ما این است که چرا افزایش وام مسکن از ۳۵۰ به ۵۵۰ تومان هیچ تأثیری در سهم آورده افراد نداشته که هیچ هنوز به گفته مشاور مبلغ حدود ۲۴۰ میلیون برای دو خوابه ها و۳۰۰ میلیون برای سه خوابه ها باید تا دهه فجر واریز شود.

وی گفت: نکته بعدی دیگر این است در صورتی که در همان زمان تصویب افزایش مبلغ وام قرار شد از اقساط پایانی کاهش یابد که این موضوع محقق نشد.

متقاضی خانه در طرح ملی مسکن (منطقه زعفرانیه بیرجند) ادامه داد: سوال دیگر این است چرا از قسط مرداد (ماه جاری) سرشماره اطلاع رسانی واریز وجه از کشوری به استانی تغییر پیدا کرده (این تغییر مختص خراسان جنوبی است)

تأخیر در واگذاری منازل

وی افزود: چرا پروژه‌ای که بیان شده بود هفته دولت تحویل شود الان با ۶ ماه تأخیر در تحویل رو به رو شده است.

علی آبادی گفت: ما گلایه‌های خود را مطرح کرده‌ایم و فقط پاسخ شنیدم که از هر پروژه یک نفر را به عنوان نماینده در جلسه‌ای دعوت خواهیم کرد تا درباره هزینه‌ها و… شفاف سازی شود.

رضا زنگویی از دیگر متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در بیرجند گفت: معاون مسکن و کارشناس مسکن اداره راه و شهرسازی قول داده بود که اگر افزایش وام مسکن صورت گیرد آورده متقاضی کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: اما در حال حاضر آورده پس از گذشت ۲ سال و علی رغم افزایش وام آورده کاهش پیدا نکرده که هنوز اطلاعیه زده‌اند که مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان برای واحدهای ۲ خوابه و ۳۰۶ میلیون تومان برای واحدهای سه خوابه باید پرداخت شود.

خانه دار شدن را سخت‌تر کردیم

این شهروند خراسان جنوبی یادآور شد: این در صورتی است که این مسکن با عنوان مسکن حمایتی مطرح شده و هدف از آن خانه دار کردن اجاره نشین ها است.

زنگویی ادامه داد: از همان ابتدا مردم از اینکه توان خرید مسکن آزاد را نداشتند به دولت اعتماد کرده و وارد این پروژه‌ها شد اما الان اینگونه بدون حساب و کتاب و بدون هیچ گونه نظارت دستگاه‌های نظارتی این ظلم به قشر متوسط جامعه می‌شود.

پیرامون اقساط جدید هنوز به طور رسمی چیزی اعلام نشده است

یساری، رئیس اداره مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: مبلغ ۲۴۰ میلیون تومانی که بیان می‌شود متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بیرجند باید پرداخت کنند هنوز به طور رسمی اعلام نشده و تنها برآورد اولیه است.

وی گفت: از طرف دیگر متقاضیان محترم باید به این نکته نیز توجه ویژه داشته باشند که در زمان انعقاد قرارداد به آنها گفته شده است که این مبالغ و اقساط علی الحساب است وو بر مبنای قیمت روز محاسبه خواهد شد.

رئیس اداره مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: در مورد تعداد و میزان اقساط طرح نهضت ملی مسکن باید تورم روز، اضافه کاری‌هایی که در راستای بهبود کیفیت کار انجام شده، حق انشعابات منازل و.. باید مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: با این حال تأکید می‌کنم که هنوز هیچ چیز در این زمینه به صورت رسمی اعلام نشده است.

طرح نهضت ملی مسکن قرار بود به قشر متوسط و ضعیف جامعه برای خانه دار شدن کمک کند و مردم نیز با برنامه ریزی و فروش همه داشته‌هایشان از ماشین و طلا اقساط را پرداخت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد اقساط جدید بار سنگینی بر دوش متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در زعفرانیه بیرجند است که باید با همکاری و همفکری این بار را از دوش آنان برداشت در غیر این صورت شاید خانه دار شدن برای این قشر تبدیل به رؤیا شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ