روش برخورد با جریان‌های انحرافی در سفر اربعین

اقتصاد ایران: پیاده‌روی اربعین، به دلیل عمق تمدنی و فرهنگی و به عنوان الگویی متعالی برای هم‌زیستی اجتماعی، تحت تأثیر جریان‌های انحرافی قرار می‌گیرد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ حجت‌الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان کارشناس تاریخ و تمدن اسلامی و نویسنده کتاب «رسانه و آموزه مهدویت» طی سلسله یادداشت‌هایی به تبیین ابعاد فرهنگی زیارت اربعین پرداخت. «روش برخورد با جریان‌های انحرافی در پیاده‌روی اربعین» عنوان یادداشت هفتم این کارشناس تاریخ تمدن است که در ادامه می‌خوانید.

پیاده‌روی اربعین، به دلیل عمق تمدنی و فرهنگی و به عنوان الگویی متعالی برای هم‌زیستی اجتماعی، تحت تأثیر جریان‌های انحرافی قرار می‌گیرد. جبهه باطل و جریان‌های انحرافی در تلاشند تا با ذهنیت‌سازی و مدیریت اذهان، در نقش‌آفرینی فرهنگی و تمدنی پیاده‌روی اربعین تردید ایجاد کنند. این گروه‌ها با هیجان‌سازی و تلاش برای گرایش عده‌ای به نحله‌ها و جریان‌های انحرافی، به دنبال آسیب زدن به پیاده‌روی اربعین هستند. آنها با استفاده از فضای مجازی، به سرعت پیام‌های خود را منتقل کرده و به تضعیف پیاده‌روی اربعین می‌پردازند.

در مواجهه با این جریان‌های انحرافی، باید توجه داشت که آنها می‌توانند به صورت‌های مختلفی ظاهر شوند: برخی از آنها انحرافات سیاسی دارند و به تحمیل تفکرات ضدانقلابی می‌پردازند، برخی دیگر به تفرقه مذهبی و قومی دامن می‌زنند، و برخی نیز به دنبال فعال‌سازی گسست‌های قومی و نژادی هستند. برای مقابله مؤثر با این جریان‌ها، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

مواجهه با علت نه معلول: اولین قدم در مقابله با جریان‌های انحرافی، توجه به علت‌های جذب افراد به این جریان‌ها است. جهل و بی‌اطلاعی از مهم‌ترین عوامل گرایش به این جریان‌ها هستند. بنابراین، باید با اطلاع‌رسانی و ارتقای کیفی اطلاعات دینی و مذهبی، به این علت‌ها پرداخته و افراد را از انحرافات آگاه کرد.

تمیز میان شبهه‌گر و شبهه‌زده: در برخورد با شبهه‌گر، باید ملایمت داشته باشیم و سریع به او برچسب نزنیم. هدف باید هدایت این افراد باشد، اما در مواجهه با فتنه‌گران و جریان‌های انحرافی که قصد آسیب به پیاده‌روی اربعین را دارند، باید برخورد قاطع و تحریمی داشته باشیم. عدم حضور در موکب‌های این گروه‌ها می‌تواند از روش‌های مؤثر باشد.

مراجعه به متخصصین: برای جلوگیری از جذب به جریان‌های انحرافی و بی‌اطلاعی، مراجعه به متخصصین و ائمه دینی یکی از راهکارهای مهم است. نباید به هر نظری به راحتی اعتماد کرد و باید از نظرات متخصصین برای قضاوت‌های صحیح استفاده کرد.

باید توجه داشته باشیم که مقابله با جریان‌های انحرافی نیازمند رویکردهای علمی و دینی است و باید به سیره اهل بیت (ع) برای هدایت و برخورد با این جریان‌ها توجه کنیم.

انتهای‌پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ