خرد جمعی حلقه مفقوده مدیریت فرهنگی کشور است

اقتصاد ایران: مدیرعامل سابق خانه کتاب و ادبیات گفت: خرد جمعی حلقه مفقوده امر مدیریت فرهنگی کشور است و بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ آن طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند با توجه به مدیریت خرد جمعی ممکن است.

نیکنام حسینی پور مدیرعامل سابق مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و مدیرعامل پیشین مؤسسه هنرمندان پیشکسوت که سابقه فعالیت در دولت یازدهم را به‌عنوان مشاور سیدعباس صالحی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم گفت: عرصه مدیریت کلان فرهنگی کشور مهمترین عرصه مدیریت است و اگر این عرصه به مدیری کاردان و صاحب صلاحیت که مورد وثوق مقام معظم رهبری و همه جریان‌های کشور باشد، سپرده شود، حوزه‌های سیاست و اقتصاد نیز از آن متأثر شده و توسعه خواهند یافت. رئیس جمهور نامی را برای مدیریت کلان این عرصه یعنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده که واجد تمامی خصوصیات لازمه است و نگاه توسعه محوری به عرصه فرهنگ دارد.

وی درباره سابقه مدیریتی صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دوران چهارساله وزارت آقای صالحی در دولت دوازدهم فضای «گفت‌وگو محور» مهمی به نفع انقلاب اسلامی ایران فراهم شده بود که حتی حوزه‌های سیاست و اقتصاد نیز از آن متأثر بودند و حتی گمشده امروز ماست و می‌دانیم چه برکاتی در گفتگو هست. برای انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب، شاید بیش از ۱۰۰ ساعت گفتگو با اهالی نشر و فرهنگ برای اقناع آنها صورت گرفت. یکی از فضاهای مهمی که در آن دوران توسعه قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد صنعت نشر کشور بود. منابع مهم تئوریک در همه حوزه‌ها و از همه تفکرات در آن دوران تألیف و ترجمه شدند که کارایی زیادی هم برای دانشجویان و هم برای صاحبان حرفه‌های گوناگون داشتند و همه حلقه‌های نشر در آن دوران مورد توجه بودند.

مشاور سابق معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توسعه تفکر و نگاه کلان به این عرصه که در آن دوران در دستور کار قرار گرفته شده بود، روزهای درخشانی را رقم زد که در هیچ دوران دیگری تجربه نشده بود. به گمانم رئیس جمهور محترم و منتخب مردم نیز به تاسی از فرمان رهبر معظم انقلاب به دلیل همین توسعه تفکر، دست به انتخاب و معرفی سیدعباس صالحی به مجلس زده است. آقای صالحی اهل گفت‌وگوست و به همین دلیل از خرد جمعی در عرصه مدیریت کلان وزارتخانه بهره خواهد برد. این خرد جمعی شامل همه گروه‌های صاحب نظر می‌شود، قطعاً در دوران وزارت او برنامه‌های مناسب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم از جمله تلاش برای خودکفایی در امر تولید کاغذ نیز پیگیری خواهد شد. این خرد جمعی حلقه مفقوده امر مدیریت فرهنگی کشور است. بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ آن طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند با توجه به مدیریت خرد جمعی ممکن خواهد شد.

حسینی پور با اشاره به همه گیری کرونا در سال‌های پایانی دولت دوازدهم گفت: در دوران وزارت آقای صالحی در دولت دوازدهم، جهان با همه گیری ویروس کرونا مواجه شد و عرصه فرهنگ به سلامت از این گردنه سخت عبور کرد. به خاطر دارم زمانی که به عنوان مدیرعامل خانه کتاب، ایده نمایشگاه مجازی کتاب را مطرح کردم، عده‌ای از در مخالفت درآمده و گفتند که اگر المپیک را بتوان مجازی برگزار کرد، همانطور هم می‌توان نمایشگاه مجازی کتاب را برپا ساخت. اما آقای صالحی به دلیل آنکه نمایشگاه مجازی کتاب یک ایده کارشناسی شده و تمام زوایای آن معلوم و مشخص بود، از آن حمایت کرد و نشان داد خطرپذیری بالایی برای ایده‌ها و صنایع خلاقانه دارد. به همین دلیل در دوره وزارتش نخستین نمایشگاه مجازی کتاب با موفقیت اجرا شد و صنعت نشر کشور راه تنفس دیگری را پیدا کرد و زیر فشار همه‌گیری کرونا استخوان‌هایش خرد نشد.

وی در پایان گفت: امیدوارم فرهنگ کشور ما بازسازی شده و به شکوفایی دوباره برسد و بار دیگر چه در صحنه‌های داخلی و چه بین المللی اهالی فرهنگ و هنر بدرخشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ