ارتباط استعمال سیگارهای الکترونیکی و سنتی با تغییرات مشابه در DNA

اقتصاد ایران: تحقیقات جدید نشان می دهد که تغییر از استعمال سیگار سنتی به سیگار الکترونیکی از برخی تغییرات خطرناک در ژنوم افراد جلوگیری نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، مطالعه جدیدی که در بزرگسالان جوان انجام شد، تغییرات ژنی مرتبط با سرطان را در افراد سیگاری سنتی و الکترونیکی نشان داد.

«استلا توماسی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، گفت: «این یافته‌ها پیامدهای مهمی بر سلامت عمومی دارد که هدف آن دور نگه داشتن افراد جوان، که یک جمعیت آسیب‌پذیر هستند، از سیگارهای الکترونیکی است.»

موضوع فرآیندی به نام «متیلاسیون» DNA است، که اساساً یک کلید روشن/خاموش برای ژن‌ها است که به DNA می‌گوید آیا باید عمل کند یا خیر.

مطالعه جدید به بررسی ژنتیک ۳۰ جوان با میانگین سنی ۲۳.۵ سال پرداخت. برخی از آنها مصرف کننده انحصاری سیگار الکترونیکی بودند و حداقل سه بار در هفته به مدت حداقل شش ماه از این نوع سیگارها می‌کشیدند. برخی از آنها فقط سیگارهای سنتی و حداقل سه بار در هفته به مدت حداقل یک سال می‌کشیدند. و برخی نه سیگار الکترونیکی و نه سیگار سنتی می‌کشیدند.

گروه توماسی از یک تکنیک توالی یابی ژن با فناوری پیشرفته برای بررسی ژنوم سلول‌های گرفته شده از هر شرکت کننده در سواب گونه صورت استفاده کردند.

آنها ۸۳۱ "منطقه متیله متفاوت" (DMRs) را در ژنوم افراد سیگار الکترونیکی و ۲۸۶۳ منطقه را در افراد سیگاری یافتند. DMR ها نواحی ژنتیکی هستند که ممکن است در یک فرد در مقابل فرد دیگر کم و بیش متیله شوند (روشن/خاموش شوند).

به گفته محققان، به طور کلی، ۴۶ درصد از نظر گروه‌های DMR بین سیگاری‌های سنتی و سیگارهای الکترونیکی همپوشانی وجود داشت.

بر اساس گزارش خبری محققان، «این مناطق متیله در سایت‌های ژنی شناخته شده بودند که مسیرهای سیگنال دهی بیولوژیکی مهمی را که باعث توسعه بیماری می‌شوند، تنظیم می‌کنند.»

مهم‌تر از همه، هم سیگاری‌های سنتی و هم افرادی که سیگار الکترونیکی می‌کشیدند، یک DMR مرتبط با یک منطقه کلیدی در HIC۱، ژن سرکوب‌کننده تومور را نشان دادند. تغییرات در HIC۱ مدت‌هاست با سرطان ریه مرتبط بوده است، که نشان می‌دهد همین فرآیندها ممکن است برای بزرگسالان جوانی که سیگار الکترونیکی می کشند نیز اتفاق بیفتد.

توماسی گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که تغییرات متیلاسیون DNA مشاهده‌شده در افراد استعمال کننده سیگار الکترونیکی ممکن است در ایجاد بیماری از جمله سرطان نقش داشته باشد. سیگارهای الکترونیکی آنطور که برخی افراد ادعا می‌کنند ایمن نیستند، حتی اگر سطح بیشتر مواد سمی و سرطان زا موجود در مایع و بخار الکترونیکی به طور کلی بسیار کمتر از میزان موجود در دود سیگار باشد.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ