نقاط داغ روی صورت می‌توانند وضعیت سلامتی افراد را فاش کنند

اقتصاد ایران: نقشه‌های حرارتی صورت افراد، الگوهای مرتبط با علائم بیماری‌های مزمن مانند دیابت را نشان می‌دهد.

خواندن چهره‌ی افراد به‌معنای واقعی کلمه می‌تواند نشان دهد که آن‌ها از درون چه احساسی دارند.

ماه گذشته، محققان در مطالعه‌ای که در نشریه سل متابولیسم منتشر شد، گزارش دادند که نقشه‌برداری از نقاط داغ و خنک صورت می‌تواند سرنخ‌هایی را از سن بیولوژیکی فرد، یعنی سرعت پیر‌شدن سلول‌ها و حتی تشخیص علائم بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا ارائه دهد.

به‌گزارش ساینس‌نیوز، تجزیه‌و‌تحلیل تقریباً سه‌هزار فرد چینی از مردم هان (گروه قومی بومی چین) با سن بین ۲۱ تا ۸۸ سال نشان داد که افراد مبتلا به اختلالات متابولیک، مانند دیابت و بیماری کبد چرب، در مقایسه با افراد سالم هم‌سن، دمای اطراف چشم‌هایشان بالاتر است. به‌طور مشابه، افرادی که مبتلا به فشار خون بالا بودند، دمای بالاتری در گونه‌هایشان نیز داشتند.

جینگ‌دونگ جکی هان، زیست‌شناس محاسباتی از دانشگاه پکن، می‌گوید: «ما می‌توانیم از تصویر حرارتی صورت برای تشخیص بیماری‌ها با دقت نسبتاً خوب در حدود ۸۰ درصد استفاده کنیم. الگوی حرارتی صورت واقعاً [اطلاعات] بیشتری در مورد وضعیت سلامتی به شما می‌گوید.»

هان و همکارانش همچنین دریافتند که دمای بینی با افزایش سن با سرعتی سریع‌تر از سایر قسمت‌های صورت کاهش می‌یابد. این امر نشان می‌دهد که افراد دارای بینی‌های گرم‌تر، سن گرمایی کمتری دارند. در همین حال، دمای اطراف چشم با افزایش سن بیشتر می‌شود.

الگوی حرارتی صورت اطلاعات خوبی از وضعیت سلامتی به ما می‌دهد

به‌گفته‌ی وادیم گلادیشف، متخصص پیری از بیمارستان بریگهام و زنان، محققان در واقع رویکردی نوآورانه برای تخمین سن بیولوژیکی بر اساس تصاویر حرارتی صورت ابداع کرده‌اند. این روش ارزیابی مستقلی از سرعت پیری سلول‌های یک فرد ارائه می‌دهد. آن‌ها با تجزیه‌و‌تحلیل الگوهای گرمای صورت، حتی می‌توانند علائم بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا را با دقت حدود ۸۰ درصد تشخیص دهند.

هان می‌گوید ایده‌ی استفاده از دمای صورت به عنوان شاخص سلامت، ریشه در طب سنتی چین دارد. علاوه بر این، همه‌ی ما تجربه کرده‌ایم که چگونه تب و عفونت باعث افزایش دمای بدن، از جمله نواحی خاص صورت می‌شود. مثلا والدین اغلب پیشانی فرزند خود را لمس می‌کنند تا علائم بیماری را بررسی کنند.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که دمای مرکزی بدن با افزایش سن، وضعیت متابولیک و بیماری‌های متابولیک تغییر می‌کند. نقشه‌های حرارتی صورت حتی می‌توانند اختلال اضطراب پس از سانحه را نشان دهند. اما اینکه آیا می‌توان از الگوهای حرارتی صورت برای ارزیابی سن بیولوژیکی و بیماری‌های متابولیک استفاده کرد، بررسی نشده بود.

هنگامی که محققان نمونه‌های خون شرکت‌کنندگان را تجزیه و تحلیل کردند، متوجه شدند که چرا نقشه‌ی حرارتی اطلاعات زیادی به ما می‌دهد. به عنوان مثال، افزایش دمای اطراف چشم‌ها و گونه‌ها عمدتا به دلیل افزایش فعالیت‌های سلولی مرتبط با التهاب، مانند ترمیم دی‌ان‌ای آسیب‌دیده و مبارزه با عفونت‌ها بود.

ابزاری به نام ThermoFace که تصاویر حرارتی صورت را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند، در ارزیابی سن بیولوژیکی و تشخیص بیماری‌های متابولیک امیدوارکننده است. با این حال، اثربخشی آن در بین گروه‌های جمعیتی مختلف نامشخص است.

باید در نظر داشت به غیر از بیماری و سن، عوامل دیگری بر دمای صورت تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، روتین دو هفته‌ای پریدن روزانه در میان شرکت‌کنندگان مطالعه، سن حرارتی صورت آن‌ها را تا ۵ سال کاهش داد و آن‌ها را از نظر بیولوژیکی (حرارتی) جوان‌تر کرد. با کمال تعجب، به نظر می‌رسد که حتی خوردن ماست نیز بر سن حرارتی صورت تأثیر می‌گذارد.

گلادیشف خاطرنشان می‌کند که اگرچه خطر بیماری‌ها با سن بیولوژیکی مرتبط است، ابزار ترموفیس نمی‌تواند علت و معلول را نشان دهد؛ اما ممکن است بتواند به پزشکان در مورد مسائل بالقوه‌ای که نیاز به بررسی بیشتر دارند، هشدار دهد.

گلادیشف می‌گوید: «برای اهداف [تحقیقاتی] عملی، بسیار مفید است.» اما اینکه آیا می‌توان از نقشه‌ی حرارتی صورت برای تشخیص بیماری‌ها در محیط‌های واقعی استفاده کرد یا نه، سوال سختی است که هنوز پاسخی ندارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ