اصلاح‌طلب بودن وزیر پیشنهادی پزشکیان دردسرساز شد

اقتصاد ایران: بررسی برنامه‌های ارائه شده از سوی احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار ور فاه اجتماعی امروز بیش از آنکه تحت تاثیر مسائل مبتلا به این وزارتخانه باشد، به مباحث سیاسی ارتباط داشت.

خبر آنلاین: بررسی برنامه‌های ارائه شده از سوی احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار ور فاه اجتماعی امروز بیش از آنکه تحت تاثیر مسائل مبتلا به این وزارتخانه باشد، به مباحث سیاسی ارتباط داشت. از سوی نمایندگان مساله اصلاح طلب بودن میدری، مساله‌ای مهم تر از برنامه‌های پیشنهادی وی بود.

در ابتدای این نشست  ولی داداشی ضمن قرائت گزارش کمیسیون اجتماعی درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از موافقت این کمیسیون با احمد میدری خبر داد.

همچنین سلمان اسحاقی ضمن قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که اعضای این کمیسیون احمد میدری را واجد شرایط تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانستند.

در ادامه احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود، از موافقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با پیشنهاد تصدی احمد میدری برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خبر داد.

با این حال سه نماینده در مخالفت و سه نماینده در موافقت با میدری سخن گفتند.

مخالفان چه گفتند؟

قاسم روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان مخالف گفت: مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس فرمودند که مجلس نیز پاسخگو است؛ پاسخگو به خدا و ملت ایران است که به ما وکالت داده است و رای اعتماد ما به هر یک از وزرا رای اعتماد است؛ یعنی حاکم کردن یک شخص بر جان و مال و ناموس مردم بر همین اساس باید با اعتقاد و یقین باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت محصول مشترک مجلس و رئیس جمهور است، افزود: اگر مخالفت یا موافقتی می‌شود حق مجلس است و جمع‌بندی آن کابینه‌ای می‌شود که به مردم خدمت می‌کند؛ بر همین اساس تلاش برای معرفی فردی صالح در کمک به رئیس جمهور است. 

این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد: اصلاح دارای دو معناست؛ یکی اصلاح رضاخانی و آمریکایی است و دیگری اصلاحی واقعی است یعنی پایبندی به اصول و اصلاح روش‌ها است؛ اگر اصلاحات از نوع دوم مورد نظر باشد این کار انبیاء است و ما حاضریم برای آن جان دهیم اما اصلاح دیگری به معنای دیگری وجود دارد که در آن افرادی به دنبال تغییر تدریجی یک نظام هست؛ متاسفانه بخشی از کسانی که در این کشور ادعای اصلاح طلبی کردن از این جنس هستند و به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و لذا ما با این نوع اصلاح طلبان با شدت مخالفیم چرا که این‌ها به دنبال زدن اصول هستند. 

روانبخش ادامه داد: این افراد معتقدند که قرآن قابل نقد است و می‌شود امام زمان(عج) را استیضاح کرد؛ برای این افراد ولایت فقیه و حکومت دینی معنا ندارد و مبنای فکری این دسته از اصلاح طلبان تندرو، اومانیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم است؛ این‌ها معتقدند اصالت با انسان است نه با خدا و دین حق حاکمیت ندارد؛ ما با این نوع اصلاح طلبان زاویه داریم اما با دسته اول که اصولگرایان اصلاح طلب می‌شوند مشکلی نداریم. متاسفانه برخی از دوستانی که برای وزارت معرفی شده‌اند افرادی هستند که از دسته دوم انتخاب شدند؛ آقای دکتر ظفرقندی یکی از آنهاست و دیگری آقای دکتر میدری است؛ اگر کسی به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد دیگر معنا و مفهومی ندارد که برای رهبری نامه جام زهر بنویسد در مجلس تحصن کند و خوراک برای دشمن تهیه کند؛ در آن دوره ۱۳۹ نماینده محلس، ۷۰ معاون وزیر ۲۸ استاندار و ۱۳ عضو کابینه دولت خاتمی تهدید به استعفا کردند و این به معنای فلج کردن کشور برای عدم برگزاری انتخابات بود یعنی عدول از حاکمیت در زمان احتمال وجود حمله سراسری آمریکا.

وی همچنین با نقد عملکرد میدری در دوران تصدی امور معاونت تعاون وزارت کار اظهار کرد: بانک جهانی آمار داده است که طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ جمعیت زیر فقر ایران از ۲۰ درصد به ۲۸/۱ درصد افزایش یافته است که علت آن را می‌توان در نوع نگرش آقای میدری به مقوله فقر و فقر زدایی دانست.  بنابراین با توجه به نکاتی که عرض کردم یکی از شرایطی که حضرت آقا برای ما ذکر کردند عدم سوء سابقه است؛ این یعنی حتی اگر ایشان اظهار پشیمانی کنند مورد قبول نیست چرا که شرط رهبری عدم سابقه است و من به این دلیل به آقای میدری رای مخالف می‌دهم. 

در ادامه عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نگاه ضدجمعیتی دارد، گفت: مسئولیت یک وزارتخانه کاملا سیاسی است و وزیر هر حرفی می‌زند تاثیر زیادی در جامعه می‌گذارد.

وی به عنوان مخالف گفت: مجلس ولایتمدار است و قطعا در راستای توصیه‌های حکیمانه رهبر انقلاب حرکت می‌کند و با دولت هم تعامل دارد منتهی تعامل با دولت صرفا به معنای حمایت از افراد معرفی شده نیست. مخالفت هم تعامل و کمک به دولت محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: گفته شده که دستگاه‌های امنیتی همه وزرای پیشنهادی را تایید کردند. از دستگاه‌های امنیتی گلایه دارم که چرا باید چنین افرادی را تعیین کنند. البته که گزاره‌هایی دارم که چندین نفر مورد تایید قرار نگرفته‌اند. لازم است دستگاه‌ها درباره تمامی وزرای پیشنهادی اعلام نظرشان را رسماً بگویند؛ البته حتی اگر دستگاه‌ها تایید کرده باشند هم بحث بر سر آن است که رهبری به آنها نفرمودند که ببینید دستگاه‌ها چه نظری دارند و بعد شما سکوت کنید و رای دهید. آقا روز تنفیذ با ما صحبت کردند و با بیان شاخص‌هایی فرمودند که براساس معیارهایی رای دهیم و تاکید داشتند که یکی از این معیارها معتقد از بن دندان به جمهوری اسلامی است.

گودرزی با تاکید بر اینکه نباید از فتنه به سادگی عبور کرد، گفت: نباید ساده از کسانی که از فتنه ۸۸ سهم داشتند، گذشت. امروز سران فتنه به خاطر رأفت اسلامی در حصر هستند وگرنه باید با آنها با اشد مجازات برخورد می‌شد چون تحریم‌های فلج‌کننده محصول فتنه ۸۸ است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با قرائت نامه نمایندگان مجلس ششم به رهبر انقلاب و همچنین بیانات مقام معظم رهبری در سال ۸۲ گفت: آقای میدری جزء نمایندگان مجلس ششم بودند. از ایشان پرسیدم که آیا قبول دارند اقدام مجلس ششم خلاف امنیت کشور بود که ایشان طفره رفتند اما بعد در سایر کمیسیون‌ها مورد سوال قرار گرفته و در جلسات بعدی پذیرفتند منتهی آیا باید درباره موضوعی به این مهمی تعللی کرد و بعد جواب داد؟

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف گفت: آقای میدری برنامه نسبتاً خوبی را نوشته است اما چند مسئله وجود دارد که در تکالیف قانونی این وزارتخانه وجود دارد ولی در این برنامه قید نشده است که نقش وزارت تعاون در موضوع رشد ۸ درصد، تشکیل صندوق بازنشستگی غیردولتی، نحوه جذب مطالباتی که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی از دولت دارد، متناسب سازی حقوق بازنشستگان کارگری و کشوری، حداقل حقوق مددجویان و معلولان، رفع تبعیض بین بیمه‌ها، بدهی‌های میان بخش درمان وزارت تعاون و دانشگاه علوم پزشکی، جذب و نگهداری پزشکان و پرستاران در بیمارستان های تامین اجتماعی، موضوع فرصت‌های شغلی و اشغال مشاغل از سوی اتباع بیگانه از جمله این تکالیف است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون کاربر دفاع آیا خودتان را مسئول اشتغال در کشور می‌دانید یا نه؟ اظهار کرد: برخی از وزرای قبلی می‌گفتند که ما مسئولیتی در این زمینه نداریم؛ از وزیر پیشنهادی کار می‌خواهم که در این خصوص پاسخ دهد.

موافقان چه گفتند؟

سید محمد سادات ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: حمایت از دکتر میدری برای وزارت رفاه خودش موضوع یک وفاق و اجماع کم سابقه شده است. اینکه از بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و بسیاری از اقتصاددانان اصولگرا و اصلاح طلب و نیروهای عدالت خواه و چهره‌های برجسته سیاسی با گرایش‌های سیاسی متکثر از دکتر میدری حمایت می‌کنند نشانه مهمی است. طیف  گسترده‌ای از متخصصان با گرایش‌های سیاسی متنوع تواناترین مدیر برای ارتقای سیاست اجتماعی و خدمات رفاهی را جناب آقای دکتر میدری می‌دانند. دکتر میدری به شهادت بهترین متخصصان، بهترین فرد برای تکان‌داری این وزارت است جناب دکتر میدری می‌تواند اولین وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی باشد که فهم نظری و تجربی بسیار عمیقی از سیاست اجتماعی توافق ساز عدالت گستر دارد.

وی ادامه داد: سلامت میدری در میان مدیران عالی کم نظیر است و دغدغه اش کاهش فقر و نابرابری و کاهش رنج طرد شدگان و بی‌پناهان است. هزاران هزار کارگر ساختمانی که از ابتدایی ترین حق خود یعنی بیمه محرومند چشم انتظار حضور دکتر هستند. هزاران دانش آموز بازمانده از تحصیلی که به مدرسه رفته‌اند، هزاران کودک بی‌شناس‌نامه‌ و ده‌ها میلیون ایرانی که درآمد پایه و حمایت رفاهی پایینی دارند، چشم انتظار او هستند. همچنین این افراد امتیازات هدفمند دولت را مبتنی بر پایگاه رفاه ایرانیان  که او بنیان گذاشت دریافت می‌کنند و می‌فهمند ارزش خدمات عمومی او چقدر بوده است. او در جلسات کابینه هم می‌تواند مهمترین پشتوانه فکری برای راهبرد عدالت خواه و توافق‌گرای رئیس جمهور و توجهش به توانمندسازی حاکمیت و جامعه باشد.

وی ادامه داد: ایشان  تصویر دقیقی از نقشه فقر در ایران و شناخت خوبی از ابزارهای لازم برای فقر زدایی دارد .پایگاه داده رفاه ایرانیان و مجموعه‌های پژوهشی قابل اتکای حوزه فقر و نابرابری از جمله تلاش‌های تخصصی دکتر میدری هستند که موجب افزایش ظرفیت‌های اجرایی سیاست گذاری رفاهی در کشور شدند.

محسن بیگلری، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت گفت: امروز کسی برای سکان داری آن وزارتخانه معرفی شده است که هشت سال سابقه معاون وزارتخانه را دارد و هم چهار سال نمایندگی مجلس و سوابق دیگر را. پس حق ایشان است که رای اعتماد بالایی را از این مجلس بگیرد.

وی گفت: دکتر میدری بر اساس شعار عدالت دکتر پزشکیان که به ما وعده داده است، روی کار آمده است. آقای میدری در بحث سرمایه گذاری شرکت‌ها در تمام استان‌های کشور به ویژه مناطق محروم و نیز استفاده از ظرفیت پتانسیل نیروی انسانی حدود ۳۰۰۰ مدیرعامل و هیئت مدیره بر اساس شایسته سالاری انتخاب کنید.

وی ادامه داد: سروران ارجمند خودتان بهتر از بنده می‌دانید که وزارت تعاون اجتماعی خودش یک دولت می‌باشد. بانک، بیمارستان، امین اجتماعی، بهزیستی، صندوق عشایر روستایی شستا و غیره. امروز کسی برای سکانداری آن وزارتخانه معرفی شده است که هشت سال سابقه معاون وزارتخانه را دارد و هم چهار سال نمایندگی مجلس و سوابق دیگر را. پس حق ایشان است که رای اعتماد بالایی را از این مجلس بگیرد. 

همچنین نجیب حسینی به عنوان موافق گفت: من به عنوان کسی صحبت می کنم که در مجلس ششم حضور داشتم؛ امروز از پشت این تریبون افراطی‌گری مسائل سیاسی آن دوره را محکوم می‌کنم اما راهش این نیست با کسانی که ماندند و برای از بین بردن محرومیت کشور و توانمندسازی اقشار محروم کشور ماندند، این گونه رفتار شود. 

وی افزود: اگر جوان ۳۵ سال آن روز خطایی کرده و اکنون آن را اعلام می کند در نگاه و افکار و اندیشه خود تجدیدنظر کرده را بپذیرم و براساس امروز قضاوت کنید نه اینکه براساس ۲۰ سال پیش؛ آن زمان بیانیه های مختلفی امضا شد. شنیده ام تعدادی به رهبری درباره مجلس ششم نامه نوشتند که ایشان فرمودند «بگذریم».

این نماینده مجلس در ادامه گفت: امروز رییس مجلس اعلام کرد و شهادت داد که درباره وزرای پیشنهادی استعلام شده و مشکل نداشته‌اند پس چه طور درباره دستگاه‌های امنیتی کشور قضاوت می کنید که گزارش و استعلام درست نداده‌اند. با این حرف‌ها خدشه‌ای در اعتماد به دستگاه امنیتی ایجاد نکنید. بدانیم دستگاه‌های امنیتی با کسی عقد اخوت نبسته و خط قرمزشان قانون و جمهوری اسلامی و خون شهدا و دفاع از ولایت فقیه است.

حسینی افزود: در طول ۱۶ سال گذشته وزیر متخصص و دارای اشراف بر مسائل کشور دروزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نداشتیم. همچنین صندوق‌های بازنشستگی و فقدان مدیریت نادرست و نابرابری در این وزارت خانه و بیکاری از مشکلات این وزرات خانه است که به مردم و بازنشستگان فشار می آورد. 

میدری چه گفت؟

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دافع از برنامه‌های خود گفت: اصلاح‌طلبان فرزندان ایران هستند و برخاسته و وفاداران به انقلاب هستند.  سیاست ما نباید حذف باشد. با اقدامات سیاسی نمی‌شود وفاق ملی انجام داد.

وی  ادامه داد: هفته پیش در کمیسیون‌های مختلف حضور یافتم؛ در آنجا مساله اصلی نه کارآمدی بنده و برنامه‌ها که حواشی مجلس ششم بود؛ چرا در دوره‌های ریاست جمهوری ایران به امروز یک مرتبه غافلگیر می‌شویم؟ به خاطر اینکه احزاب سیاسی وجود ندارند. به خاطر اینکه ما نهادهای مدنی گسترده نداریم. این چگونه امکان‌پذیر است؟ من الگوی حکومت صفویه را به دوستان اصلاح طلب خود برای توانمندسازی جامعه و کارآمدسازی حکومت پیشنهاد می‌دهم که یک الگوی جهانی است. در آن زمان نهادهای مدنی از روحانیت شیعه، اصناف، ارامنه هنرمندان، شعرا و همه در کنار دولت رشد کردند و من سؤالم این است که ما چگونه می‌توانیم دوباره زیر سایه نظام قرار بگیریم؟ با این روش بیش از ۱۰ سال است که در جهاد دانشگاهی مرکزی ایجاد کردم تحت عنوان توانمندسازی حکومت و جامعه و به دوستان گفتم من کلامی که اینجا در کمیسیون ها به شما گفتم، اصلا صحبت تازه‌ای نیست. 

وی ادامه داد: تمام حرف‌های من حرف‌هایی است که من ۱۰ سال قبل در روزنامه‌ها، میزگردهای مختلف گفته بودم و آقای پزشکیان آمده دوره جدیدی را آغاز می‌کنیم. ما یا از تاریخ درس می‌گیریم و آینده نو می‌سازیم یا اسیر تاریخ می‌شویم و آینده را ویران می‌کنیم. امروز ما می‌توانیم کنار همدیگر یک دوره جدید را آغاز کنیم. در این دوره ما بر سر اینکه آن مسائلی که با همدیگه اختلاف داریم نه در تریبون مجلس نه در نشریات بلکه در میز مذاکره باید بنشینیم و با همدیگر گفت‌وگو کنیم. ما بر سر اهدافی که نظام تایید کرده است و مقام معظم رهبری بر آن ها مهر تایید زده است نمی‌توانیم اختلاف داشته باشیم.

میدری تأکید کرد: من چه در دولت باشم چه نباشم سرباز نظام خواهم بود. بر اساس سنت اندیشه ورزهایی مثل شیخ عجل سعدی و امام محمد غزالی خودم را در کنار نظام میدانم و تلاش می‌کنم که هر شکافی بین نظام سیاسی و مردم را کاهش بدهم. این رسالتی که ما با یادگیری از اندیشمندان بزرگ ایرانی باید دوباره به یاد بیاوریم. از این طریق ما می‌توانیم نهادهای علمی را در کنار حکومت نگه داریم. این امری است که با وزارت کار شاید فراهم شود. اما در وزارت کار همان جوری که خدمتتان عرض کردم وظیفه تبدیل مذاکرات، مبارزات و جنجال‌های سیاسی به مذاکرات اقتصادی را دارم.  به قول یکی از اقتصاددانان برجسته توسعه زمانی امکان پذیر است که انسان‌ها یاد بگیرند که منافع فردی خود را چگونه در کنش‌های جمعی و نه کنش‌های فردی پیدا کنند. ما با ایجاد تشکل های مدنی که بتوانیم ملاحظات امنیتی را رعایت کنند، زندگی جمعی متفاوتی خواهیم داشت. این یکی از وظایف اصلی وزارت کار  است که چگونه تشکل‌های کارگری، کارفرمایی، صنفی و حرفه‌ای را تقویت کند تا کنش‌های سیاسی تبدیل به کنش‌های اقتصادی شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برقراری عدالت اجتماعی را از برنامه‌هایش برشمرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۵۵۰ شرکت دارد و وزراتخانه‌ای که بخواهد برای این شرکت‌ها مدیریت انتخاب کند از برقراری عدالت و وظایفش باز می‌ماند.

وی افزود: هر فسادی در این شرکت‌ها به سرمایه‌های اجتماعی آسیب می‌زند؛ در برنامه هفتم مقرر شده که این وزراتخانه سهام مدیریتی این بنگاه ها را واگذار کند تا با حفظ مالکیت بخشی از سهام مدیریتی آن ها را بدهد.

میدری با بیان اینکه متعهد به اجرای برنامه هفتم است، گفت: با اجرای این قانون، وزرات تعاون از متصدی بنگاه دار تبدیل به سیاست گذار می‌شود.

وی نابرابری را عامل ناکارآیی دانست و با وعده تلاش برای رفع نابرابری در نقاط مختلف کشور، گفت: طی سال‌های گذشته سرانه شهرداری تهران ۶ برابر شهرهایی مثل اصفهان و مشهد است و ۵۵ درصد وام‌های کشور در  استان تهران توزیع شده و تمرکز مالی و سیاسی و به دنبال آن گرانی مسکن برای تهران است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برابری در آموزش و سلامت را عین کارآمدی دانست و گفت: در این وزارتخانه مسئولیم که مدعی العموم فقرا به رسمیت شناخته شده و براساس قانون ساختار و آیین‌نامه های اجرایی وضع مردم از نظر آموزش، بهداشت، دسترسی به نظام بانکی را تهیه کرده و به دولت بدهیم.

میدری افزود: معتقدم با همکاری دولت و بخش خصوصی می توان گام های بزرگی را برداشت و با همکاری بخش خصوصی آموزش فنی و حرفه ای و تعاونی ها را گسترش داد. وزرات تعاون سالمندی و پیر شدن جمعیت را از مسائل اصلی ایران می‌داند؛ لذا خودم را موظف می‌دانم طبق قانون جوانی جمعیت و برنامه توسعه اقدامات لازم را انجام دهیم.

 وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیاست‌های کلی تامین اجتماعی مصوب رهبری را گام بزرگی برای تحول در نظام اجتماعی کشور دانست و گفت: هیچ ارتباطی با سند ۲۰۳۰ ندارم.

وی بیان کرد: آیین نامه حمایت از معلولان و هسمان سازی حقوق را در معاونت مربوطه پیگیری کردم؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان قانون است و باید اجرا شود.

میدری در پایان گفت: اجازه دهید و تسهیل و تسریع کنید که اختلافات هر چه بوده گذشته است؛ بر گذشته‌ها صلوات بفرستید نه به خاطر من و دکتر ظفرقندی که گذشته‌ها باید عبرت آینده باشد و اختلافات مربوط به اختلافات یک خانواده است؛ بتوانیم دورانی از وفاق ملی را رقم زنیم. 

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ